Pro maminku s jedním dítětem nebo pro slečnu, která má čerstvý řidičák, je podle mě ideální.
Když na cesty, tak velkým autem. Volkswagen Touran je v nové generaci ještě urostlejší. Ve dvou jsme sice zcela nevyužili jeho prostornost, ale rozhodně jsme za ni byli rádi a velmi jsme ocenili jeho funkčnost a „chytré“ asistenty.
V rámci velké reportážní cesty, která zmapovala zajímavá místa, za kterými se vyplatí vyrazit k našim západním sousedům, jsme důkladně proklepli jedno z nejoblíbenějších kompaktních MPV – Volkswagen Touran s turbodieselem 2.0 TDI, který je jako stvořený pro dlouhé cestování. Níže uvedený minitest nemá klasické schéma recenzí na mém blogu, ale díky vysokému nájezdu kilometrů považuji získané postřehy za užitečné.
Navigace Discover Media bleskově přepočítává trasu po chybě nebo úmyslném odbočení z plánované trasy.
Začnu netradičně: pokud máte před sebou kolem dvou tisíc kilometrů s množstvím cílů, které musíte hledat, pak pro vás roste význam navigace. Koncernová Discover Media je jedním slovem skvělá. Rychle nachází cíle, dává možnost z výběru tří alternativních tras, bleskově přepočítává trasu po chybě nebo úmyslném odbočení z naplánované trasy. Skvělá je i při hledání lokalit podél trasy. Nebyli jsme si například jisti, kde přesně je Point Alpha, a i tento památník studené války vypátrala. K přehlednosti pomáhá i obrazovka s úhlopříčkou o velikosti 6,5 palce. Šikovné je i rozdělení „infotainmentu“ na dvě části, takže pro zloděje je Touran méně zajímavý. Obrazovka je totiž bez svého „mozku“ ukrytého v útrobách Touranu bezcenná.
Když jsem u přístrojové desky, volant se příjemně drží, na čemž má podíl jak potažení jemnou kůží, tak jeho zploštění ve spodní části. Na volantu jsou tradičně tlačítka pro ovládání tempomatu a palubního počítače. Přístroje jsou přehledné a dobře čitelné, informace z palubního počítače kompletní.
Už první pohled prozradí, že Volkswagen u Touranu nerezignoval na svou typickou střízlivost. Příď jasně evokuje CrossGolf, tak krabicový tvar MPV je – i vzhledem k tomu, že Touran je v nové generaci o 13 cm delší – nepřehlédnutelný. Jednoduché a účelné tvary zvítězily. Konzervativní pojetí ocení spíš muži, kteří hledají prostorné pětimístné auto a ohodnotí účelnost a funkčnost vozu.
Sem řadím výtečně odhlučněnou kabinu, bezchybné sezení a příjemně čalouněná sedadla. Nechyběla možnost prodloužit si sedák nebo spustit masáž či vyhřívání. Výborný je i výhled z auta, což člověk ocenil hlavně při průjezdu malými německými městečky s řadou přechodů a sebevědomými, občas vlevo vpravo se neohlížejícími cyklisty. Orientace při parkování byla bezpečná i díky příplatkovým senzorům a kameře, přenášející obraz na veliký displej. Také jízdních asistentů vezl tenhle Touran celou řadu. Hlídal neúmyslné vybočení z jízdního pruhu, přílišné přiblížení k vozidlu vpředu (Front Assist), dokázal v nouzi nejvyšší i přibrzdit před překážkou. Chytrý automobil se dovede přizpůsobit řidiči, takže v menu Driving Mode Selection si můžete nastavit data adaptivního tempomatu, účinnost posilovače řízení či reakci motoru na plyn a intenzitu klimatizace. Řízení je příjemné, od lehkého při pomalých rychlostech k tuhnoucímu při zvýšeném tempu.
Podle VW je v Touranu celkem 47 míst a schránek, kam můžete věci odložit a pak je hledat. :-)
Tři zadní samostatná sedadla poskytují i díky prodloužení vozu nyní skoro stejný komfort, jako má dvojice vpředu, navíc i dost prostoru nad hlavou. Dají se podélně posouvat (až o 20 cm) a opěradlo mírně polohovat. Jen již nejdou vyjímat, jako to bylo u jeho předchůdce, ale příkladně jednoduché je jejich sklápění. V případě pětimístné verze vznikne rovná plocha. Sklopné opěradlo spolujezdce ještě zvyšuje praktičnost – naložíte koberec o délce 265 cm. Kufr (páté dveře se otevíraly elektricky) po sklopení zadních sedadel pojme teoreticky takřka dva kubíky bagáže (1980 l). Důležitý je však také jeho pravidelný tvar (hloubka: 96 cm, šířka: 116 cm, výška: 105 cm).
Pod podlahu se vejde plnohodnotná rezerva, za což jsme byli opravdu rádi. Ještě před odjezdem z Prahy nás postihl defekt. Smůlu jsme si tak vybrali hned v úvodu cesty.
Dvoulitr pod kapotou o sobě dává vědět záběrem turba kolem 2000 otáček, ale ani v nejnižších otáčkách není žádný lenoch. Spolupráce s převodovkou DSG byla skvělá, po více než 2000 km stačilo jen šlapat na plyn a točit volantem. :-) I díky dlouhé šestce se náš průměr (s rychlými úseky po německých dálnicích a popojížděním městečky) pohyboval na 6 l/100 km. Kvůli emisím je pod víčkem nádrže vedle hrdla na naftu ještě jedno na adBlue. U osobních aut ještě není rozšířené, takže pokud vám náhodou dojde, je celkem pravděpodobné, že na první benzince nepořídíte. Ale doplnění žádá palubní počítač s předstihem – cca 1500 km před „kritickým“ momentem.
Podvozek představuje vydařený kompromis mezi pohodlím a jízdními zážitky. Na rodinný automobil umí jezdit i sportovně. Poznali jsme to na klikatých silničkách. Touran ochotně zatáčí, kupodivu se naklání jen mírně a stabilizační systém nezasahuje předčasně. Nicméně je to komfortní auto, po silnicích se nese sebevědomě a klidně. O stabilitě při vysokých dálničních rychlostech ani nemluvě. Komfort byl nastaven pro rodinu, plavnost určitě vyhoví menším členům rodiny na zadních sedadlech.
Realizaci celého projektu, s jehož výstupy se můžete kromě mého blogu setkat i na www.autoblogger.cz, www.classicblog.cz a www.automotofin.cz, podpořili Volkswagen a Německá centrála cestovního ruchu.
Autorem postřehů a minitestu Volkswagenu Touran je můj kolega Tomáš Pudil, který díky své specializaci na autoturistiku projekt realizoval.
MOHLO BY VÁS JEŠTĚ ZAJÍMAT:
Deset důvodů proč si vyrazit na autovýlet do Německa
Bavorský les – Proč vyrazit právě sem?
Autostadt: zážitek pro milovnice historie
AUTOBLOGGER: Tři rovinaté německé oblasti ideální pro cyklovýlety
AUTOBLOGGER: 5 cílů na Německo-Německé hranici. Kde to vůbec je?
Hledáš-li praktické auto pro svou početnou rodinu, neměla bys kolem showroomu Volkswagenu projít bez povšimnutí. Pokud máš, co se designu týče, ráda spíše jednoduché a čisté linie a funkčnost, má u tebe Touran skoro vyhráno. Skvěle vyhoví rodinným potřebám, nabídne komfortní a příjemné svezení, testovaná verze i dostatečně výkonný a úsporný motor. Interiér poskytne dostatek prostoru pro cestující i zavazadla, sportovní vybavení a vše, co může rodina na svých cestách potřebovat.
Nejlevnější Touran vyjde na 555 900 Kč. Jde o verzi 1.2 TSI o výkonu 110 koní, která vyhoví, pokud budete s Touranem jezdit hlavně po městě a na delší cesty ho vytáhnete jen zřídkakdy. K charakteru auta se rozhodně více hodí naftový motor, nejlevnější verze s turbodieselem 1.6 TDI o výkonu 110 koní přijde na 615 900 Kč. Já už bych pak doporučila připlatit si 32 tisíc a jít do provedení 2.0 TDI s výkonem 150 koní. Verze se samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG jsou vždy o 30 000 Kč dražší a automat není dostupný k základní verzi 1.2 TSI. Touran je nabízen ve dvou výbavách, cenový rozdíl mezi nimi je 30 000 Kč, ale výbava, o kterou je verze Highline (testované provedení) v porovnání se základní verzí Comfortline bohatší, je v mnohem vyšší hodnotě. Navíc obsahuje řadu bezpečnostních prvků. Pořizujete-li si vůz na více let, určitě bych doporučovala nešetřit. Navigace je vždy za příplatek, minimálně pak 23 600 Kč.
Testovaný Touran nabídl silný a úsporný motor a bohatou bezpečnostní i komfortní výbavu. Špičková byla i příplatková navigace, se kterou se skvěle pracuje a ona sama bezchybně funguje. Pro Touran hovoří i dobrý výhled z vozu, příjemný posaz za volantem, prostorný interiér a veliký a skladný zavazadlový prostor. Pochválit musím i množství a využitelnost odkládacích prostor v interiéru. Výhodou na jednu stranu je i dlouhý seznam příplatkových prvků. Díky němu si můžete Touran naspecifikovat přesně podle svých potřeb.
Ačkoli se Touran může pochlubit dobrou výbavou, jeho cena je vyšší. Z porovnání s obdobně vybavenými a „motorizovanými“ konkurenty vychází dráže. Větší by mohla být vnější zpětná zrcátka, která by pomohla výhled z vozu všemi směry dotáhnout k dokonalosti. Trochu otrava může být i se systémem adBlue, zvláště pokud vám nutnost doplnění „močoviny“ nevyjde na plánovanou servisní prohlídku, a vy tak musíte zdroj adBlue někde sami vyhledat. Ale za to nemůže Touran, ale emisní normy a předpisy a aut s tímto systémem je a bude stále více a více.
Touran je rodinným MPV, u kterého se jen těžko odhalují slabé stránky. Skutečně velký vnitřní prostor není na úkor prostoru pro zavazadla. Za tento standard si VW nechá dobře zaplatit. Vyšší cena v porovnání s konkurencí je zčásti kompenzována bohatou výbavou a zčásti předpokládanou vyšší hodnotou při prodeji. Testovanou verzi 2.0 TDI s automatickou převodovkou DSG mohu jednoznačně doporučit. Bez problému vyhoví požadavkům na dynamiku jízdy i s plně naloženým autem a komfort ovládání.
Za hlavní konkurenty VOLKSWAGENU TOURAN považuji nejen Renault Scénic, ale i Citroën C4 Picasso, Opel Zafira, Ford C-Max, Kiu Carens, Toyotu Verso nebo Fiat 500L Living.
Diana Pánková
No, musím říct, že po velmi podobném Touranu už nějakou dobu pokukuji… Konkrétně ho mají u https://www.autopodbaba.cz/ Zatím na něj ale bohužel stále šetřím. Nicméně jednou určitě bude můj! :-)