Smart Fortwo 1.0/71 k (2015)

Clutch kabelka

 

Smart Fortwo je na trhu už 17 let. S třetí generací přišlo mnoho změn, ale stále je to, hned po motorce, největší expert na rychlý pohyb po městě. A stále budí pozornost všude, kde se objeví.

 

Víte, že clutch kabelka a Smart mají vlastně mnoho společného? Oba jsou specialisti, co dokazují, že jednoúčelovost může být deviza a nikoli nevýhoda, vejde se do nich opravdu jen to nejnutnější, znají svou cenu a jsou to neotřelé, designové kousky. A koneckonců, jak jinak bych měla nazvat tenhle skútr na čtyřech kolech, když už mini a malá auta mají tady na blogu svou třídu pojmenovanou „listové autokabelky“. :-)

 

1. DEN

Jestliže první a druhou generaci Smartu od sebe rozliší jen majitelé, motorističní novináři a zaměstnanci automobilky, aktuální model se svým vzhledem vymezuje více. Velká kukadla, usměvavá maska chladiče, kraťoučká kapota, na kterou navazuje jakási bublina, ve které je vymezený prostor pro řidiče a spolujezdce a zazvonil zvonec a Smartu byl konec. Smártík měří jen necelých 2,7 metru (pro představu, i Fabie má přes čtyři metry) a kola má Smart v rozích karoserie jak nákupní vozík z hypermarketu. Ale narozdíl od něho je mnohem roztomilejší, taková prďolka malá, až by v člověku vyvolal mateřské pudy. :-)

 

2. DEN

Malé vysvětlení na úvod druhého dne a hodnocení interiéru. První a druhá generace Smartu Fortwo byla vyvíjena a vyráběna v ryzí režii Mercedesu. Aktuální třetí pokolení má příbuzenský vztah s Renaultem Twingo. Samozřejmě za vším je snaha o úsporu nákladů na výrobu a vývoj. Proti tomu samozřejmě nic nemám, ale trochu se tím vytratila výjimečnost tohohle auta. Já jsem samozřejmě profesionálně deformovaná. A vám, pokud nemáte či neměli jste doma Renaulta a nejste detailistky, to vadit asi nebude, ale… Dříve byl každý detail v interiéru Smartu originál, takový designérský kousek, něco, co nikde jinde neuvidíte. Dnes jsou páčky pod volantem, řadicí páka, některé ovladače a další detaily shodné s Renaultem Twingo, stejně tak klíček od auta. Vzhledem k tomu, že Smart Fortwo není z levného kraje, přála bych si více jedinečnosti.

 

3. DEN

Máte pocit, že se musí v zatáčce převrátit? Já ho měla z počátku také, ale je to jen psychický! :-)

Na druhou stranu je interiér vtipný a správně bláznivý, baví mě po třech dnech ježdění a myslím, že by dokázal vykouzlit úsměv na mé tváři i po roce. Barevné látkové čalounění palubní desky, otáčkoměr umístěný na tykadle nad už tak netradičně řešeným přístrojovým panelem, ufo výdechy ventilace, tablet místo středové konzole (mimochodem skvělý informačně-zábavní smart systém, který si rozumí i s vaším smart telefonem) nebo designový panel pro ovládání ventilace. Grafika palubního počítače je stejná jako v Mercedesech a mercedesí je i kvalita zpracování. Chválím posaz za volantem, dobrou pozici pro řízení jsem si našla hned na první dobrou, se sedačkou jsem za tři dny nemusela hnout ani o centimetr a cítím se velmi pohodlně. Sedadlo je umístěno výše, takže se do Smartu dobře nastupuje i v úzké sukni a pomáhá to i lepšímu přehledu a výhledu. Nadšená jsem i z tlusťoučkého volantu, který se hezky drží. Odkládací schránka před spolujezdcem je ale miniaturní, kapsy ve dveřích jsou naopak docela rozměrné, ale celkově by tu praktických odkládacích prostor mohlo být na můj vkus více.

 

4. DEN

„Jé, já špatně odbočila, musím se otočit.“ To se stává i v lepší rodinách, pak ale obvykle následuje složité hledání vhodného místa pro provedení zmíněného manévru. Se Smartem je to jiné, do prostisměru se totiž otočí i na ulici široké jen 7 metrů! Opět drobné srovnání, malým autům se tleská, když se otočí na deseti metrech, běžná hodnota je nějakých dvanáct metrů i více. Navíc má Smart lehoučké a akurátně strmé řízení, takže manévrování s ním ve stísněných prostorech je opravdu hračka!
Nový Smart je dlouhý stejně jako předchůdce, ale do podélného parkovacího místa napříč se přece jen úplně čistě nevejde. Na délku má 2,7 metru, pro srovnání, i velká luxusní auta mají na šířku (včetně zrcátek) nějakých 2,2 metru. Na druhou stranu ani tahle parkovací vychytávka není úplně vyloučená. Každopádně najít i normální parkovací místo pro Smart je celkem snadné kdykoli a kdekoli, protože takových „hluchých“ míst, kam se auto konfekční velikosti nenasouká, ale XXSmart se tam ve vteřině zabydlí, je všude habaděj.
Chválím jízdní vlastnosti, pokud máte pocit, že se tohle vozítko musí v zatáčce převrátit, tak vězte, že já ho měla v prvních dnech také. Ale jedním dechem musím říct, že je to jen „psychické“, ve skutečnosti je Smart stabilní, obratný a poslušný. A ve finále i zábavný. Když už mu teď naplno důvěřuju, jezdím s ním po městě  odvážným (či chcete-li trochu přidrzlým) stylem řidiče od PPL. :-) Testovaný kousek měl navíc příplatková 16palcová kola a sportovní podvozek snížený o 10 milimetrů.

 

5. DEN

„Hluchých“ míst, kam se auto konfekční velikosti nenasouká, ale XXSmart se tam ve vteřině zabydlí, je všude habaděj.

Zatím jsem si Smarta užívala sama, brouzdali jsme spolu pro městě, na sedačce spolujezdce seděla maximálně kabelka. Ačkoli mně se kabina zdá prostorná, byla jsem lehce zvědavá, jak se sem nasouká můj o 30 cm vyšší manžel (194 cm). Překvapivě se ve Smartu usadil velmi pohodlně, a i když si stěžoval, že si v provozu přijde jak nahý, měl ještě místo nad hlavou, což kvitoval, jelikož i ve spoustě mnohem větších aut se mu takového luxusu nedostává. Interiér je i poměrně široký, jen pro nohy tu vyšší pasažéři mají méně místa. Manžel měl sedačku zcela vzadu, to já ji mám posunutou dopředu a za opěradlem tak ještě další odkládací místo. Zjistila jsem, že je úplně ideální na kabelku třeba v momentě, kdy jí někdo zasedne sedadlo spolujezdce. :-) Na přepážce mezi prostorem pro posádku a kufrem jsou ještě praktické síťky na drobnosti. Velikost kufru je vzhledem k zaměření auta naprosto dostatečná, Smart dokonce v porovnání poráží řadu klasických miniaut. Kufr má navíc zajímavě řešené otevírání, nejdříve otevřete jen zadní okno (vzhůru) a pak odjistíte a otevřete spodní část. Ta může sloužit jako lavička, má nosnost 100 kg.

 

6. DEN

Smart žene vstříc městským dobrodružstvím litrový motor o výkonu 71 koní. V nabídce jsou tři verze, tahle je střední cestou, a nebála bych se říct zlatou střední cestou. Slabší motor by už mohl být o nervy, silnější verze je zas o poznání dražší. Jen tak pro zajímavost, motor nenajdete pod přední kapotou, ale pod dnem kufru. Je spolu s převodovkou umístěn nad zadními koly, která pohání. Zvuk motoru i proto do kabiny více proniká. Ve městě je Smart velmi hbitý a mrštný, pocit nedostatku výkonu jsem od počátku nijak neměla a nemám jej ani teď. Osobně jsem moc ráda, že namísto samočinné robotizované převodovky má novinka ve standardu klasický manuál. O to živěji Smart jezdí, navíc řazení je lehoučké a celkem přesné. Trochu delší, ale nějak mi to ve finále nevadí. Co se dynamiky v mimoměstském provozu týče, je jasné, že vzhledem k výkonu motoru je omezenější a je potřeba častěji řadit, ale drží se statečně. Statečný se snaží být i při přejezdu nerovností, ale tady malé rozměry a nízkou hmotnost ošálit nelze, takže na nerovnostech trochu nervózně poskakuje.

 

 7. DEN

Smart umí jet i přes 150 km/h. Na dálnici má člověk sice opravdu pocit jisté „nahoty“, ale rozhodně je to lepší než kdy dříve. Zásluhu na tom jistě má i asistent pomáhající bojovat s vlivy bočního větru (Crosswind Assist). Ten stále vyhodnocuje jestli Smartu kvůli poryvům větru nehrozí opuštění jízdního pruhu a pokud ano, tak zasáhne. Musím říct, že to funguje opravdu dobře. Tenhle asistent najdete i v různých modelech Mercedes-Benz, i tam funguje dobře, ovšem myslím, že Smart je pro něho teprve výzva a křest jeho kvalit. Při vyšších rychlostech tak asi nejvíc trpí ušní bubínky, aerodynamický hluk je totiž docela obtěžující. Daň za prostor nad hlavou (vyšší karoserie) a design (bezrámové dveře), která se musí zaplatit.
No nic, celkově to byl krásný testovací týden, který utekl jako voda. Díky Smartíku za milou společnost a budu se těšit zase někdy příště! :-)

 

Je tohle auto pro tebe?

JSI TO TY?

Pokud nemáš děti (nebo už máš děti naopak dospělé), jezdíš z 80 a více procent po městě a nepřemýšlíš stylem, že si pro všechny případy raději už teď koupíš kombíka, co kdyby ti v následující pětiletce začaly tikat biologické hodiny, jsi to ty. Tedy ještě za předpokladu, že nejsi zapřísáhlá odpůrkyně malých aut. I když ježdění po městě není často žádný med a vyžaduje pevné nervy, se Smartem je mnoho situací řešitelnějších a mnoho manévrů jednodušších.

 

A MÁŠ NA NĚJ?

Smart Fortwo je celkem luxusním zbožím. Pohled do ceníku to jen potvrzuje. Ať už jde o základní cenu nebo příplatkové prvky. Těch je na danou třídu skutečně nespočet, stejně jako barevných kombinací a doplňků. Smart si můžeš naspecifikovat tak, že bude zcela odpovídat tvému stylu a vkusu. Navíc nabízí i výbavu, která byla donedávna u těchto „nákupních vozíků“ tabu. Například asistent pro jízdu v pruzích nebo zadní parkovací kameru. Nejlevnější Smart vyjde na 280 000 Kč (verze 1.0/61 koní). Já určitě doporučuju silnější motor, který měla testovaná verze, je dražší jen o 4000 Kč. Pro bohatší výbavu nebo kvůli individualizaci auta budeš muset sáhnout do kapsy hlouběji.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Protože je roztomilý, originální, prťavý, ale přitom svým specifickým způsobem luxusní, ve městě bezkonkurenčně obratný a hbitý, protože s ním všude zaparkuješ, protože se příjemně řídí a je pro holky jak dělaný. Nebo třeba také proto, že ti nákup v kufru nikdy nebude lítat a můžeš s sebou vézt jen jednoho spolujezdce, což je například pro mě maximum, co snesu. :-)

 

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Tady je to asi jasné, potřebuješ-li více prostoru pro více lidí a více věcí, nemůže Smart Fortwo tvoje potřeby uspokojit. Také pokud častěji jezdíš mimo město a po dálnici, bude lepší pořídit něco většího. Stejně tak se ti nebude zamlouvat, pokud si praktický tip, co vše racionálně hodnotí z hlediska poměru užitné hodnoty a ceny. Nebo máš-li ráda sportovní či velká auta.

 MŮJ TIP

Testovaný motor 1.0/71 koní je pro Smart podle mě ideální. Určitě by jsem si užila i nejvýkonnější přeplňovanou verzi s výkonem 90 koní, ale ani zmiňované slabší provedení není vůbec špatnou volbou a je o 25 000 Kč levnější. Určitě doporučuju udělat si čas a projít si nabídku příslušenství a doplňků (zde), protože jsou tam opravdu zajímavé věci. Záleží pak už jen na tvém vkusu a peněžence. Krásná je i Smart kolekce oblečení a doplňků. Lákadel je tu vážně spoustu!

Mělo by vás ještě zajímat

Přímé konkurenty SMART FORTWO na českém trhu prakticky nemá, obecně ale lze za konkurenci považovat Renault Twingo, Fiat 500, Škodu Citigo, Volkswagen Up!, Seat Mii, Toyotu Aygo, Citroën C1 nebo třeba Peugeot 108.

 

Technické údaje

Smart Fortwo 1.0/71 k (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 279 500 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 283 500 Kč
  • Cena testovaného modelu: 444 529 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 3
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Atmosférické
  • Zdvihový objem: 999 cm³
  • Nejvyšší výkon: 71 k při otáčkách: 6 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 91 Nm při otáčkách: 2 850/min
  • Převodovka: Pětistupňová manuální
  • Pohon: Zadní
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Minivozy
  • Délka: 2 695 mm
  • Šířka: 1 663 mm
  • Výška: 1 555 mm
  • Rozvor: 1 873 mm
  • Objem kufru (základní): 190 l
  • Objem kufru (největší): 350 l
  • Pohotovostní hmotnost: 880 kg
  • Užitečné zatížení: 270 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,1 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 4,9 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 3,7 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 5,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 93 g/km
  • Objem nádrže: 28 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,4 s
  • Nejvyšší rychlost: 151 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *