Každý detail interiéru je nádherně „řemeslně“ zpracovaný, reproduktory ve dveřích jsou malým uměleckým dílem.
Naše přítomnost je teď taková „náročnější“ #koronavirus. Tak co si na chvilku ulétnout do budoucnosti. Jak jinak než automobilové budoucnosti, která by podle výrobců měla být vodíková. Natankováno za tři minuty, dojezd 500 km, to se dá, nemyslíte? A takové auto se už dokonce vyrábí sériově! #toyotamirai
Automobiloví výrobci se stále více zaměřují na vodík jako na palivo budoucnosti. Nutnost ale je vybudování potřebné infrastruktury… V současnosti je na světě jen 432 plnicích stanic, z toho 330 veřejných.
V Česku by měl první stanici vybudovat Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice má vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu. „V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů,“ říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
V Evropě v současné době funguje 177 plnicích vodíkových stanic. Z toho v Německu je jich nyní 87 a dalších 43 bude fungovat do roku 2021. Francie je s 26 stanicemi číslem dvě na starém kontinentu. Plánuje se dalších 34 stanic. Francouzi se ovšem zaměřují na tankování autobusů a flotil dodávkových vozů, méně už na veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice. Ve Švýcarsku působí čtyři stanice a dalších šest se plánuje. V Polsku vznikne první stanice v příštím roce.
V Asii funguje 178 vodíkových stanic, z toho 114 v Japonsku a 33 v Koreji. 27 stanic je v Číně, ovšem využívají se takřka výhradně k tankování vodíkem napájených autobusů nebo nákladních vozů. Nejambicióznější plány výstavby má v Asii Korea, kde by mělo vzniknout zhruba 40 nových stanic. Většina ze 74 vodíkových čerpacích stanic v Severní Americe se nachází v Kalifornii (48). V roce 2019 zde byly spuštěny čtyři nové a v současnosti se připravuje zahájení provozu dalších 21. K zemím, kde lze natankovat vodík, přibyly Malajsie a Saudská Arábie.
Japonci nedávno představili novou generaci vodíkem poháněného modelu Mirai. Ten by se mohl v několika exemplářích dostat i do Česka. Toyota Mirai je prvním sériovým autem na vodík. Představila se v roce 2014. Mirai je poháněna pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pro pohon. S plnou nádrží paliva ujede až 500 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty. V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu ministerstva průmyslu a obchodu jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.
Toyota je jednou z deseti zakládajících firem skupiny pro zkoumání využití vodíku v japonském regionu. Jejím cílem je podpořit poptávku po vodíku a vybudovat dodavatelský řetězec pro stabilní využívání vodíku. První aktivity skupiny v Japonsku budou zahrnovat mezioborové studie napříč odvětvími, včetně energetiky (ropný a plynárenský průmysl, elektroenergetika), petrochemického průmyslu, automobilového průmyslu a finančnictví.