Zapalovací svíčka – kdo nemá jiskru, nejede :-)

17.6.2020 Veronika Petrů , , 0 komentářů

O zapalovací svíčce se toho moc neví, ačkoli se asi všeobecně tuší, že je v motoru velmi důležitá. Dnes tedy článek na oslavu její práce, protože jiskra to je život a taky pár praktických rad, se kterými můžete zamachrovat v servisu a potěšit srdce svého plechového miláčka.

 

Víte, že u šestiválcového motoru při 5000 otáčkách/min jedna svíčka „hodí“ 2500 jisker? Jelikož je v každém válci jedna, tak celkem je to 15 000 zapálení za pouhou jednu minutu a svíčka jde do akce 40x za sekundu!

Hned na úvod si ujasněme, že zapalovací svíčka se používá u benzinových (zážehových motorů). Naftové motory mají také svíčky, ale žhavící. Ty „nažhavují“ spalovací prostor před studeným startem, směs nafty se vzduchem totiž nepotřebuje zažehnout (od toho se benzinový motor odborně jmenuje zážehový), ale zjednodušeně řečeno se působením tlaku samovznítí (od toho název vznětový motor).

Motor pracuje ve čtyřech cyklech – sání, stlačení, exploze a výfuk. Po stlačení přichází chvilka slávy pro svíčku díky níž dojde ke kýžené explozi. A to je fáze, která žene vpřed, fáze, díky které jedeme. 🚗

Jak vzniká jiskra?

Zapalovací svíčka nevypadá jako zapalovač. Tělo zapalovací svíčky je tvořeno izolátorem (keramika) a kovovým pouzdrem se šroubením (tím se svíčka zašroubuje do hlavy válců). Na jednom konci je koncovka pro připojení zapalovacího kabelu (nalevo, tudy přichází ve správnou chvíli elektrický proud) a na druhém konci jsou elektrody (napravo). Jedna elektroda je uprostřed (kladná), jedna či více jsou v prodloužení šroubení (boční elektrody, spojené s kostrou auta, tedy jde o záporný pól). Přeskok jiskry mezi elektrodami neboli tzv. výboj mezi elektrodami je pak tím kouzlem zapálení směsi benzinu a vzduchu ve válci motoru.

Svíčka ta tvrdý život má – jaká je její životnost?

Při provozu samozřejmě dochází k opotřebení svíček (technicky vzato dojde ke zvětšení vzdálenosti elektrod, což má za následek postupný růst přeskokového napětí). Správně fungující svíčka má zásadní význam pro dosažení optimálního výkonu motoru a spolehlivý provoz, neboť zajišťuje spalování s nízkými emisemi a poskytuje účinnou ochranu katalyzátoru. Obecně platí výměna zapalovacích svíček nastává po 40 až 60 tisících najetých kilometrech nebo po čtyřech výměnách oleje. Ovšem přesný interval výměny zapalovacích svíček najdete v servisní knížce vašeho auta.

Jak vybrat tu správnou?

Svíček je mnoho druhů. Odlišují se průměrem závitu (M18, M16 M14, M12 a M10), délkou závitu (s krátkým či dlouhým závitem) a stoupáním závitu (1,5, 1,25, 1,0 mm). Odlišují se také tvarem dosedací plochy svíčky v hlavě válců (kuželová nebo rovná). Svíčky se dělí také konstrukcí a dalšími parametry. Naštěstí v tom nemusíte nutně vyznat. Každý výrobce auta určuje jaké svíčky je možné při výměně použít. Trochu hokej může být jen v označení, jelikož každý výrobce si svíčky označuje podle svého. Existuje ovšem převodní tabulka, kterou má každý prodejce dílů. Mezi největší a neznámější výrobce zapalovacích svíček patří firma Bosch. Bosch vyrábí zapalovací svíčky od roku 1902! Tradice i dobrá pověst a také široká škála nabízených variant, ze které si vyberete skoro pro každý model. Svíčky Bosch se používají v motorsportu, v lodích i strojích. Mají dobrou ochranu proti korozi a utěsnění závitu i dobrou elektrickou vodivost. Dobrá vodivost, tj. dobrá práce svíčky zajišťuje nižší spotřebu, lepší výkon i nižší emise. Pokud byste se do výměny svíček pustili svépomocí (v zásadě to není nic složitého), měli byste mít momentový ráčnový klíč (svíčky musí být nutně utaženy správnou silou, tj. ani moc, ani málo) a speciální klíč na svíčky.

Praktický příklad aneb jak se vyznat v označení

Zapalovací svíčky Bosch na velikost klíče 16 – na nich si v praxi ukážeme parametry svíčky a její vlastnosti. Tato svíčka je tedy pro rozměr klíče 16, vnější závit má 14 mm, průměr vlákna 26,5 mm, umístění jiskry 5 mm, rozteč 1,25 mm, vzdálenost elektrod 0,9 mm, její utahovací moment je 28 Nm (proto ten momentový klíč). Na obrázku vidíte pod jakými všemi kódy neboli OEM referenčními čísly ji můžete najít. Jde o velmi používaný tip, je vhodná pro širokou škálu modelů Citroën od C1 až po C5 či Berlingo, pro novější i starší modely, dále pro Peugeoty 107 až 407, Partner a další nebo pro Renaulty Megane a Laguna,

 

 

Pokud vás baví články „Jak to funguje“, tak dejte vědět v komentářích, ať vím, že vám mám zajistit pravidelné dávky. 💁🏼‍♀️
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *