V IS je vše kultivované a sametové, jen brzdy mají docela jedovatý nástup.
O nové švédské manažerské autokabelce jsem už před časem psala. Je to vskutku fascinující automobilová novinka, která se nyní konečně přijela ukázat i do „Czechia“. :-) Sedan S90 a kombi V90 se představily na prezentacích v industriálních prostorech brněnské Fait Gallery a v pražském Mánesu.
Slavnostní prezentace se stylově nesly ve švédském duchu. Na premiéře v Mánesu, které jsem měla tu čest se zúčastnit, byl interiér laděn v jednoduchém skandinávském stylu a česká designérská značka Gravelli coby partner akce doplnila prostor betonovým nábytkem a dalším vybavením.
Víte, že nová „devadesátka“ je modelem, který nasbíral vůbec nejvíce ocenění v 89leté historii značky? Zdá se, že to automobilka Volvo, která pracuje na transformaci v prémiovou luxusní značku, vzala opravdu za správný konec. Luxus ve švédském stylu staví do centra veškerého dění člověka. Typickými rysy jsou důraz na kvalitní přírodní materiály, bezpečnost i jakási „moderní tradice“ zakotvená ve švédském designu.
Nové Volvo S90 je vybaveno vyspělou funkcí semiautonomního (poloautomatického) řízení. Systém Pilot Assist dokáže na silnici rozpoznat chodce, cyklisty a nově i velká zvířata. Funguje ve dne i v noci, na nebezpečí srážky vás upozorní a pokud nereagujete, začne automaticky brzdit. Stejný princip funguje i v případě, kdy se blížíte ke stojícímu nebo pomalu jedoucímu vozidlu. Asistent pro jízdu v kolonách zas umí automaticky udržovat odstup od vozu před vámi a současně jemnými zásahy do řízení držet auto v hranicích jízdního pruhu. Vodorovné značení na silnici bedlivě sleduje i systém ochrany proti neúmyslnému sjetí z vozovky. Ten zasáhne do řízení, jakmile auto opouští jízdní pruh bez použití blinkru. Za chvíli nás už ta auta asi vážně nebudou potřebovat. :-)
Volvo S90 a V90 si můžete u dealerů objednat už nyní. O prázdninách s ním však na dovolenou nevyrazíte, první vozy budou k převzetí až v září letošního roku. V nabídce jsou verze s pohonem předních kol nebo 4×4 a jen čtyři jsou ve všech variantách i válce pod kapotou motoru. Samé dvoulitry, T5 a T6 jsou benzinové verze (254 a 320 koní), D4 a D5 zas naftové (190 a 235 koní). Verzi T8 pohání (jak jinak) benzinový dvoulitr ve spolupráci s elektromotorem. K dispozici tak můžete mít až 407 koní. O řazení se vždy stará automat. Nejlevnější S90 vyjde na 1 039 400 Kč, kombi V90 je o 67 000 Kč dražší. Více informací najdete na www.volvocars.cz.
Na statické prezentaci člověk tolik dojmů nenabude, ale přece se mi některé věci vryly do paměti více než jiné. Chválím hlavně opravdu precizní zpracování a ušlechtilost použitých materiálů. Jako by ta auta pro nás někdo vyráběl opravdu s láskou, ale přitom i se strojovou přesností. Co mi nejde do hlavy je to, jak může být novinka uvnitř tak prostorná a útulná zároveň. Palec nahoru, opravdu skvělá práce designérů, inženýrů, ergonomů a kdoví koho ještě. A abych nezapomněla, ačkoli jsem milovník sedanů, v případě „devadesátky“ bych volila kombi, které mi přijde ještě zajímavější a stylovější.