Krásná barva a design exteriéru. Nadčasový, hodnotně působící interiér, auto je prostorné a sedačky pohodlné.
V minulém díle jsme dali na naše smysly a auto pořádně fyzicky obhlédli. Tentokrát na to půjdem trochu jinak a zaměříme se na identifikátory vozu, jako jsou kódy skel, světel, bezpečnostních pásů, VIN kód, tipový štítek a další.
A začneme hned tím jednodušším a to jsou skla. Pokud mají stejný kód, tak je vše v pořádku, ale pokud objevíte nesrovnalost, tak to svědčí o výměně skla. Vůz mohl být havarovaný, ale na druhou stranu mohlo jít jen o nějakého zvědavce, co se chtěl strašně moc podívat dovnitř a sklo mu bránilo ve výhledu nebo jen o něčí nešikovnost.
Když už najdete nesrovnalost v kódech na sklech, tak si můžete domněnku o havárii potvrdit na světlech. Když bude i zde nějaké číslo mimo tak pak už celkem reálně můžete uvažovat nad tím, že vůz byl v minulosti havarován.
Při havárii mají bezpečnostní pásy za úkol se zaseknout a ochránit vás před nárazem. Ovšem když se jednou zaseknou, tak je už nejde jen tak rozdělat, znovu použít a dělat, že se nic nestalo. Musí se vyměnit. A zde také najdete kódy, které vám napoví, zda-li se pásy měnily, nebo jestli byl předchozí majitel svědomitý řidič.
Nejdůležitějším „rodným“ číslem vozu je VIN kód. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Tento kód najdete většinou vyražený v motorovém prostoru u tlumiče, na přepážce mezi motorem a kabinou, podlaze nebo zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte jestli není pozměněn nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, kde se kód nachází. Pomocí tohoto kódu si můžete auto prověřit v databázi Ministerstva dopravy, kde se dozvíte například zda-li vůz není evidovaný jako odcizený, není-li předmětem financování, případně si můžete za poplatek vůz prověřit u společností, které se tímto zabývají.
Další pomůcka pro určení, jak se věci s vozem mají, je typový štítek. Najdete jej v motorovém prostoru. Ale u některých aut může být i na sloupku dveří nebo pod kobercem v kufru. Opět si překontrolujte všechny údaje s technickým průkazem. Pokud je štítek poškozený či podezřele uchycený, zvyšuje se riziko, že s vozem je něco v nepořádku. A pokud kompletně chybí radši byste se koupi měli uplně vyhnout.
V České republice se před nějakou dobou přestal evidovat skutečný rok výroby. Tento údaj byl nahrazen datem první registrace, což není jedno a to samé. A vzniká zde prostor k „omlazení“ vozidel. To může navyšovat cenu. Určitě se vyplatí vždy zeptat na skutečný rok výroby, abyste zbytečně neplatili za auto víc… Jen kvůli špatně ověřenému stáří.
Více už ve videu…
Více také na YT kanálu Autokabelek a YT kanálu AAA Auto a !
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak nenaletět při koupi ojetiny – 1.díl