Tento oranžový krasavec je luxusní doplněk pro ženy, které mají rády i svižnější jizdu.
Vlajková loď Volkswagenu bezesporu potřebovala „silnější“ jméno než Passat CC či samotné CC. Tím jménem je Arteon. „Art“ znamená umění, „eon“ inovaci, exkluzivitu i nadčasovost. Já ho před pár dny otestovala a byla to jízda! :-)
I když Volkswagen Arteon cílí hlavně na muže, byly na jeho prezentaci pozvány i Autokabelky. :-) A jelikož se mi líbil, myslím, že dámám s jangovou energií by mohl sednout taktéž. Co o něm potřebujete vědět?
Heslo reklamní kampaně na Arteon. V hlavě mi zůstal jeden slogan: „Pro ty, co v oblacích jedí z porcelánu.“ Ano, Arteon je Bussiness Class.
V propagačních materiálech Arteona uvidíte v barvě „kurkuma“. Opravdu mu sluší a krásně v ní vynikají linie karoserie. Arteon je prostě kocour, věřte, že se za ním na ulici otočíte. Maličko mi zadní částí připomíná Audi A7, což berte jako kompliment, protože to je dle mě jedno z designově nejpovedenější aut.
Tomu se odborně říká liftback nebo ještě lépe fastback. Ta hezká prdelka skrývá páté dveře, takže přístup do kufru je luxusní. Z boku má Arteon siluetu kupé, hlavně linie střechy připomíná sportovní modely, ale přitom nechybí dvojice zadních dveří.
Přední světla s originální grafikou jsou u všech verzí LEDková, což opravdu není v této cenové hladině stále běžné. LED světla jsou dokonalá věc, to mi věřte. Například mlhovky nahrazuje funkce světel pro špatné počasí, vše opět obstarají diody všeumělky. Připlatit si můžete za dynamická světla. Jejich zajímavostí mimo jiné je, že řídicí jednotka „čte“ mapové podklady navigace. Takže s předstihem ví o blížící se zatáčce a světla tak do ní přisvěcují o vteřinu až dvě dříve v porovnání se světly bez této funkce.
Na výběr jsou tři stupně výbavy. Předpokládá se, že větší zájem bude o dvě vyšší, úrovní výbavy srovnatelné verze lišící se pouze naturelem – je libo eleganci, či sportovní šmrnc? Eleganci na první pohled poznáte podle hliníkových vnějších zpětných zrcátek a R-Line zas podle malého křidélka na víku kufru, i když rozdílů je tam samozřejmě mnohem více. Jinak můžete vybírat ze 7 dekorů obložení interiéru, 10 druhů potahů, 12 designů litých kol a šesti barev karoserie. Samá bílá, šedá a černá, ale pak je tam kurkuma a ta vydá za 10 barev. :-)
Nový adaptivní tempomat v Arteonu umí nejen zpomalovat za auty před vámi, ale i před zatáčkou, křižovatkou či kruhovým objezdem! Umí nejen udržovat vámi nastavenou rychlost, ale i se řídit dopravními značkami a upravovat rychlost podle rychlostních limitů. Spolupracuje s daty z navigace, systémem čtení dopravních značek i systémem pro udržování v jízdním pruhu. Arteon má také funkci nouzového zastavení. Pokud vyhodnotí, že se řidič vůbec nevěnuje řízení, v několika krocích jen vyzývá, budí, pípá, škube sebou (několikrát ťukne do brzdy). Pokud se řidič „nehlásí“, což značí pravděpodobnou zdravotní indispozici, zahájí nouzové brzdění. Spustí varovná světla, zajede do pravého pruhu a nakonec úplně zastaví. Víte, že tohle je druhý stupeň vývoje na cestě k autonomnímu řízení? Těch stupňů je celkem 5.
Infotaintment – slovo, které se dnes v automobilovém průmyslu skloňuje více než třeba podvozek či motor. Samozřejmě, že se Arteon může pochlubit všemi těmi online službami, servisem, asistencí i funkcí SOS volání (auto má vlastní SIM kartu a hovory nejsou nijak účtovány!). Kdo rád volume doprava, může se těšit na audiosystém Dynaudio.
Aktuálně jsou v nabídce vrcholné motorizace 2.0 TSI (280 koní) a 2.0 Bi-TDI (240 koní), obě se sedmistupňovou automatickou (dvouspojkovou) převodovkou a pohonem na všechny čtyři 4Motion. Na podzim nabídku doplní verze s pohonem předních kol, slabší motory a k dispozici bude samozřejmě i verze s manuální převodovkou.
Základní cena Arteonu aktuálně (v nabídce jsou zatím jen vrcholné verze) činí 1 313 900 Kč (Bi-TDI). Benzinové provedení vyjde na 1 319 900 Kč. Není to málo, ale věřte, že výbava modelu je opravdu nevídaně bohatá a za nic důležitého už nemusíte připlácet. Více info v ceníku zde.
Otestovala jsem benzinovou i naftovou verzi, vyzkoušela ten sci-fi adaptivní tempomat a tady jsou moje postřehy.
Foto: Veronika Rose & Volkswagen