Umění inovace – Jízdní dojmy s VW Arteon

27.6.2017 Veronika Petrů 0 komentářů

Vlajková loď Volkswagenu bezesporu potřebovala „silnější“ jméno než Passat CC či samotné CC. Tím jménem je Arteon. „Art“ znamená umění, „eon“ inovaci, exkluzivitu i nadčasovost. Já ho před pár dny otestovala a byla to jízda! :-)

 

Barber style

I když Volkswagen Arteon cílí hlavně na muže, byly na jeho prezentaci pozvány i Autokabelky. :-) A jelikož se mi líbil, myslím, že dámám s jangovou energií by mohl sednout taktéž. Co o něm potřebujete vědět?

#NeníProKaždého

Heslo reklamní kampaně na Arteon. V hlavě mi zůstal jeden slogan: „Pro ty, co v oblacích jedí z porcelánu.“ Ano, Arteon je Bussiness Class.

Výrazně kořeněný

V propagačních materiálech Arteona uvidíte v barvě „kurkuma“. Opravdu mu sluší a krásně v ní vynikají linie karoserie. Arteon je prostě kocour, věřte, že se za ním na ulici otočíte. Maličko mi zadní částí připomíná Audi A7, což berte jako kompliment, protože to je dle mě jedno z designově nejpovedenější aut.

3v1 – Kupé, sedan i kombi?

Tomu se odborně říká liftback nebo ještě lépe fastback. Ta hezká prdelka skrývá páté dveře, takže přístup do kufru je luxusní. Z boku má Arteon siluetu kupé, hlavně linie střechy připomíná sportovní modely, ale přitom nechybí dvojice zadních dveří.

Jiskra v oku

Přední světla s originální grafikou jsou u všech verzí LEDková, což opravdu není v této cenové hladině stále běžné. LED světla jsou dokonalá věc, to mi věřte. Například mlhovky nahrazuje funkce světel pro špatné počasí, vše opět obstarají diody všeumělky. Připlatit si můžete za dynamická světla. Jejich zajímavostí mimo jiné je, že řídicí jednotka „čte“ mapové podklady navigace. Takže s předstihem ví o blížící se zatáčce a světla tak do ní přisvěcují o vteřinu až dvě dříve v porovnání se světly bez této funkce.

Elegance či R-Line

Na výběr jsou tři stupně výbavy. Předpokládá se, že větší zájem bude o dvě vyšší, úrovní výbavy srovnatelné verze lišící se pouze naturelem – je libo eleganci, či sportovní šmrnc? Eleganci na první pohled poznáte podle hliníkových vnějších zpětných zrcátek a R-Line zas podle malého křidélka na víku kufru, i když rozdílů je tam samozřejmě mnohem více. Jinak můžete vybírat ze 7 dekorů obložení interiéru, 10 druhů potahů, 12 designů litých kol a šesti barev karoserie. Samá bílá, šedá a černá, ale pak je tam kurkuma a ta vydá za 10 barev. :-)

Druhý krok na cestě k autonomnímu řízení

Nový adaptivní tempomat v Arteonu umí nejen zpomalovat za auty před vámi, ale i před zatáčkou, křižovatkou či kruhovým objezdem! Umí nejen udržovat vámi nastavenou rychlost, ale i se řídit dopravními značkami a upravovat rychlost podle rychlostních limitů. Spolupracuje s daty z navigace, systémem čtení dopravních značek i systémem pro udržování v jízdním pruhu. Arteon má také funkci nouzového zastavení. Pokud vyhodnotí, že se řidič vůbec nevěnuje řízení, v několika krocích jen vyzývá, budí, pípá, škube sebou (několikrát ťukne do brzdy). Pokud se řidič „nehlásí“, což značí pravděpodobnou zdravotní indispozici, zahájí nouzové brzdění. Spustí varovná světla, zajede do pravého pruhu a nakonec úplně zastaví. Víte, že tohle je druhý stupeň vývoje na cestě k autonomnímu řízení? Těch stupňů je celkem 5.

Zábava i pomoc

Infotaintment – slovo, které se dnes v automobilovém průmyslu skloňuje více než třeba podvozek či motor. Samozřejmě, že se Arteon může pochlubit všemi těmi online službami, servisem, asistencí i funkcí SOS volání (auto má vlastní SIM kartu a hovory nejsou nijak účtovány!). Kdo rád volume doprava, může se těšit na audiosystém Dynaudio.

Ať se práší za kočárem

Aktuálně jsou v nabídce vrcholné motorizace 2.0 TSI (280 koní) a 2.0 Bi-TDI (240 koní), obě se sedmistupňovou automatickou (dvouspojkovou) převodovkou a pohonem na všechny čtyři 4Motion. Na podzim nabídku doplní verze s pohonem předních kol, slabší motory a k dispozici bude samozřejmě i verze s manuální převodovkou.

Cena a výbava

Základní cena Arteonu aktuálně (v nabídce jsou zatím jen vrcholné verze) činí 1 313 900 Kč (Bi-TDI). Benzinové provedení vyjde na 1 319 900 Kč. Není to málo, ale věřte, že výbava modelu je opravdu nevídaně bohatá a za nic důležitého už nemusíte připlácet. Více info v ceníku zde.

Jízdní dojmy

Otestovala jsem benzinovou i naftovou verzi, vyzkoušela ten sci-fi adaptivní tempomat a tady jsou moje postřehy.

Palec nahoru

  • velký a dobře přístupný kufr
  • Místo vzadu – překvapivě i nad hlavou je místa dost.
  • Přehledná karoserie – ačkoli má Arteon na šířku 2,21 metru (včetně zrcátek), manévrování s ním není stres.
  • malé náklony karoserie v zatáčkách
  • Bezrámová okna – na tenhle detail si potrpím, navíc tady to není na úkor akustického komfortu (tedy nejela jsem po německé dálnici :-)).
  • dynamika obou testovaných verzí
  • Adaptivní tempomat – opravdu to funguje a je to docela fascinující zážitek! Jasně, rády řídíme, ale představte si noční návrat ze služební cesty, páteční cestu na víkend, jízdu v koloně do práce (pokud nestojíte déle jak 12 sekund, umí se znovu sám rozjet, standardně jsou nastaveny 3 sekundy, ale interval si můžete prodloužit v nastavení). Jsou chvíle, kdy by měl člověk raději řidiče, a pro tyto chvíle je tu MasterCard. :-) Ale ne, připlácet nemusíte, adaptivní tempomat ACC je ve standardní výbavě.

Palec dolů

  • Práce kvapná, málo platná. :-) Adaptivní tempomat umí vše, co slibuje, ale pozor si člověk musí dát na to, že všechny ty funkce zpomalení do zatáček, křižovatek i hlídání rychlostních limitů začnou fungovat až tak minutu po tom, co systém zapnete. A tak jsem si projela jednu ostrou zatáčku sedmdesátkou a vyzkoušela kvality podvozku. :-)
  • Dvouspojková převodovka – s motory si dobře rozumí, je rychlá, ale komfortu řazení klasického automatu nedosahuje. U mnoha aut mi to nevadí, naopak oceňuju její kvality v jiných ohledech, ale zrovna v Arteonu bych dala důraz na sametové řazení.
  • Tužší podvozek (plus i minus, záleží jak to cítíte :-)). Hodně záleží na volbě kol, na 20palcových to samozřejmě kočár býti nemůže. :-) Ale zase to rozhodně není žádný kostitřas!
  • Sedačka řidiče má manuální posuv a výškové nastavení, elektrické je jen opěradlo. Brala bych kompletní elektrické nastavení.
  • Budu se opakovat, ale chybí mi tu šestiválec, Arteonu by vážně slušel!
Arteon je skutečně výkladní skříní své značky. Tak bezesporu působí, vypadá i jezdí a svými kvalitami je konkurenceschopný i ve srovnání s modely prémiových značek.

Arteon je jako dobře padnoucí sako. K obleku i k džínám, na den i na večer. Co na něho říkáte?

 

Foto: Veronika Rose & Volkswagen

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *