Spárujte si corsu se svým telefonem díky multimediálnímu systému IntelliLink.
Tak se zdá, že se nám s ekologickými auty roztrhl pytel už i na Autokabelkách. Na trh právě přichází nová generace elektromobilu Renault Zoe, a to je přesně auto, které podle mého názoru dává velký smysl. Tedy elektromobil do města se slibným dojezdem. Co můžete udělat pro ovzduší ve vašem městě a co Renault může udělat pro vás?
E-Tech – tak se nazývají hybridní technologie od Renaultu. Vzhledem k tomu, že v roce 2019 se trh hybridů a elektromobilů zvětšil o 75 %, je jasné, že všichni do toho šlapou. Jak na straně poptávky – zákazníků, tak na straně nabídky – automobilek. A nejinak tomu bude i letos. Renault brzy představí Clio hybrid, Captur plug-in hybrid a Megane plug-in hybrid (více o tom, jaký je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem, se můžete dozvědět v článku zde). Do roku 2022 by chtěl Renault nabízet 8 elektrických modelů.
Renault je leader v carsharingu (sdílení aut) elektromobilů. Po světě se sdílí 5000 Renaultů. Naši kotlinu to zatím trochu minulo, ale v mnoha velkých evropských i světových městech si už můžete eko-Renaulty „sharovat“. Ale zpátky na domácí scénu. Renault nyní testuje s DPD a Českou poštou možnosti využití elektrických pohonů v jejich flotilách (Kangoo či Master). A to je myslím perfektní nápad, jelikož zde celkem odpadá problém „kde nabíjet“ a případné instalace výkonnějších dobíjecích stanic dávají logiku. A opět by to mohl být krok ke zlepšení ovzduší ve městech, protože co si budeme povídat, nejen, že je nás na planetě čím dál tím víc, ale stále větší je i koncentrace lidí na určitých vybraných místech – ve velkých městech. A tím už se pomalu dostáváme k hlavnímu tématu…
Nová maska, full LED světla vpředu i vzadu se zajímavou grafikou, nově má Zoe mlhovky a v nabídce jsou 15-ti až 17-ti palcová kola (s 15palcovými je nejúspornější, se 17palcovými zase nejlépe vypadá – život je plný dilemat). Hlavními barvami Zoe jsou modrá „Céladon“, bílá „Quartz“ a červená „Flamme“. Úplná česká trikolora. 😜 Ovšem v nabídce najdete i další barvy, já bych si vybrala „borůvku“.
Pro čalounění sedadel, výplní dveří či palubní desky se u Zoe používají recyklované tkaniny. Nebojte, nic nepoznáte, vše je příjemné na dotek. Interiér je pak velmi moderní. Stejně jako ostatní novinky od Renaultu i Zoe má multimediální systém Easy-link (více o něm si můžete přečíst například v článku o novém Cliu zde). Pozitivní zprávou (aspoň pro mě) je, že ovladače ventilace a klimatizace zůstaly mechanické. Přístrojový štít neboli „budíky“ jsou naopak digitální a zobrazení je tak možné uzpůsobit svým potřebám a zvyklostem.
První Zoe přišlo na trh v roce 2012. Dojezd mělo 150 km. V roce 2015 to bylo 170 km, ve 2016 skok na 317 a dnešní novinka nabízí bezmála 400 km. Prý v reálných podmínkách. No uvidíme, až vyzkoušíme. Ovšem myšlenku to má geniální. Obecný průměr denně najetých kilometrů u aut velikosti Zoe, tedy malých městských autokabelek, je 39 km. Teoreticky byste mohly jezdit až 10 dní, ovšem nechme si nějakou tu rezervu na delší pojížďku nebo pospíchání na schůzku s vyšší spotřebou. Dobíjet jen jednou za týden, to už se i z mého pohodlného pohledu na svět, dá přežít. 😉
Zajímavostí (ano, pro znalce hybridů a elektromobilů nic nového) je režim B na voliči jízdních režimů. Jde o ekvivalent k „D“, tedy jde o režim pro jízdu vpřed. Ovšem v tomto režimu dochází k maximální možné rekuperaci energie zpět do baterií. Když sundáte nohu z plynu, auto začne intenzivně rekuperovat a zpomalovat. Dokonce se rozsvítí brzdová světla, aby se vám někdo „nerekuperoval“ do kufru. Skvělé například při dojíždění k semaforům, při dojíždění kolony nebo prostě kdykoli se chystáte výrazně zpomalit či zastavit. Ovšem sám nezastavuje (one pedal driving), to už je na vás.
Zoe má 1,5 tuny, na délku necelé 4,1 metru a na šířku bezmála 1,8 metru. O bezpečnost se stará nejen pevný skelet, ale i kompletní armáda řidičských asistentů běžných u všech nových Renaultů. Psala jsem o tom u Clia, u Capturu, takže jen tak letem světem obrázkem…
Základní cena je samozřejmě na městské auto vyšší a to 695 000 Kč. Na druhou stranu kolik stojí třeba Mini Cooper, že? Je to styl, je to styl života neboli lifestyle, každý jiný… A cokoli není „mainstream“ má obvykle svou (vyšší) cenu. Bohužel elektromobilní technologie jsou zatím velmi drahé. I to je důvod, proč jsou elektromobily oblíbenější a rozšířenější paradoxně v segmentech větších a luxusnějších aut, i když největší využití mají dle mého názoru teď hlavně ve městech. Na výběr máte ze tří stupňů výbavy a seznam standardního vybavení je vždy celkem velmi obsáhlý. Co se dodacích lhůt týče, pokud si Zoe objednáte nyní, jezdit budete v květnu.
Víte, že číslo 13 je z jakéhosi spirituální pohledu brané jako číslo změny, pokroku, transformace? Dealerů, kteří budou v České republice prodávat Zoe, bude právě 13. Tato dealerství budou vybavena dobíjecími stanicemi a budou označena Z. E. neboli Zero Emission.
Elektrické Renaulty mají svého ambasadora a za volantem černého Renaultu Zoe můžete potkat Bena Cristovaa. Ben motivuje k ekologičtějšímu způsobu života na všech frontách a já pro vás s ním chystám rozhovor, na který se můžete těšit v průběhu března.