Handsfree, vyhřívání sedadel a parkovací asistent, to musím mít. A dopřála bych si ještě vyhřívaný volant za 3000 Kč.
Nová éra, nová doba, jejímž symbolem bude v Mladé Boleslavi odteď a navždy model Enyaq iV. Ten se představil 1. 9. 2020 v Praze ve světové premiéře v O2 Universu, a to ve velkém stylu. Na slavnostním představení byl i premiér Babiš. My jsme museli roušky nasadit, Enyaq iV naopak svou zářivou a zářící tvář odhalil.
Enyaq iV je první od základu navržený, čistočistý elektromobil značky Škoda. V dané třídě jsme zvyklí na městská auta, kompakty, sportovní modely i mimozemsky vypadající počiny. Škoda však, dalo by se říci typicky, přišla mezi elektromobily s navýsost praktickým autem, které si svou využitelností nezadá s běžnými SUV či crossovery střední třídy. Prostor, praktičnost, uživatelská přívětivost. Simply clever!
Nějaká ta fotka novinky po internetu kolovala už před premiérou. Oficiálně se však Enyaq světu představil až v rámci zmiňované světové premiéry. I já jsem dostala tu skvělou možnost být součástí akce, a tak jsem si mohla Enyaq iV prohlédnout z blízka, připít na jeho úspěch, vyfotit se s ním zleva, zprava, posadit se za volat i na zadní sedadla. A musím říct, že na mě udělal velký dojem. Originální, avšak žádný zbytečný a už trochu ohraný „elektro sci-fi“ design. Naopak vkus a styl třídy „cross“ SUV. Nejlépe se Enyaq iV dá asi přirovnat ke Kodiaqu, bude mít však o něco menší světlou výšku, jelikož má v podlaze uložené baterie. Skutečnost, že jde o elektromobil rozvázala designérům a konstruktérům ruce v mnoha oblastech. Kapota je kratší, než je zvykem, kola jsou posunuta hodně dopředu, a tím pádem je Enyaq ve skutečnosti celkem kompaktní, přitom je v interiéru zachován pocit prostornosti podobný Superbu. Kufr má objem 585 litrů. Ano, je to o fous méně než Octavia Combi, ale ta je stejně veřejností brána jako nepřekonatelná. 😜 Elektromobil také může mít namísto mřížky chladiče světelnou show. Tak proč toho nevyužít! Všimněte si svítících lamel „čumáku“ Enyaqu. Vypadá to božsky! Uprostřed umístěná kamera a radar vizuálně dělí masku na dvě části, a tak jsem přemýšlela, co mi to připomíná… Ledvinky BMW. 😂 Komu by se nelíbilo, může zvolit i neosvětlenou masku. Ale za mě by to byla škoda, lamely vám dokonce umí „zahrát“ uvítací animaci při odemčení. Já tyhle „blbosti“ můžu.❤️ A když už jsem u těch asociací, zadní část mi maličko připomíná Audi Q8. Ovšem tím Enyaqu nechci nijak odpírat jeho originalitu.
V interiéru nenajdete už vůbec nic analogového, displej před volantem a větší než velký displej na středové konzole zajišťují vaši informovanost i možnost nastavit si vše podle potřeby a představ. Samozřejmě se zde ovládají i všechny funkce spojené s provozem elektromobilu, jízdní i dobíjecí režimy. „Řadí“ se maličkým joystickem na středovém panelu, který byl zachován jakožto praktický prvek plný odkládacích prostor. Palubní deska obšitá látkou či syntetickou kůží (ekologie, recyklace, udržitelnost…takže se nedivme) vypadá velmi efektně a ještě více vynikne její nezvyklé, až futuristické tvarování. V podlaze, jak už jsem zmínila, jsou uložené baterie. V praxi to pocítíte při nastupování a vystupování, z vnějšího pohledu byste čekaly, že bude posaz nižší a zem blíže, ale ve skutečnosti vaše smysly zapomínají na nějakých 15 až 20 centimetrů šířky podlahy. To však nic nemění na tom, že se do auta nastupuje komfortně. Stejně tak se tu sedí pohodlně a prostoru je dost vpředu i vzadu.
Popis a dojmy z Enyaqu trochu odlehčím postřehy z hlavní show. Všechno se tady povedlo parádně. Když si sáhnu do hlubin svědomí, popravdě jen málokdy se mi stane, že při podobných prezentacích, pokud pominu profesionálně-profesionální přístup 😉, nekoukám po očku na hodinky. Včera mi totiž nešly a vybila se mi i baterie v telefonu. 😂 Neee, vážně! Obzvláště pokud prezentace obsahuje hodně statistik a chvástání se. Ale tady bylo všechno jinak, tady mi naopak bylo líto, že je konec, a ani jsem nevěřila, že už konec je. Několik povolaných a nejpovolanějších řečníků, zajímavosti z historie, současnosti, zdůraznění skutečnosti jak všichni, nejen Škoda, a svým způsobem nejen automobilový průmysl, stojíme na počátku nové éry, mělo hloubku. Program měl spád, světelná show byla oslňující, obrazová prezentace krásně zpracovaná…
Pro aréně se vesele proháněly skvosty ze škodováckého muzea.Věděly jste, že už Favorit se dělal jako elektromobil? Bylo vyrobeno jen několik stovek kusů, vyráběla je partnerská společnost ve spolupráci s automobilkou a dnes jde o skutečný unikát. Jeden je i v depozitáři mladoboleslavského muzea. Letos si Škoda připomíná 125 let od založení, taková příležitost si zaslouží oslavu a naleštění krasavci z muzea si tak vysloužili výlet do Prahy. V průběhu prezentace se představilo mnoho legendárních modelů z historie značky, jezdily po aréně jak modelky a benzin tak provoněl celé O2 Universum. Jaký to vtipný paradox. ⚠️🔋
A na 125. výročí od založení Škody Auto odkazuje i Škoda Enyaq iV Founders Edition. Pouhých 1895 kusů, které budou vyrobeny, odkazuje na rok, ve kterém spatřil světlo světa první automobil Škoda. Na volantu najdete plaketu s pořadovým číslem, na blatníku název edice, limitka se liší tvarem předního nárazníku, dostupná bude v černé a stříbrné a její výbava bude maximální. Tohle bude jednou zajímavý sběratelský kousek.
V Česku bude na výběr ze dvou verzí, a to iV 60 s výkonem 132 kW a akumulátorem s kapacitou 62 kWh a iV 80 s parametry 150 KW a 82 kWh. Verze iV 80 pak slibuje dojezd na jedno nabití až 500 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy. Maximální cestovní rychlost je u všech verzí 160 km/h. Jen pro úplnost, základní provedení iV 50 s výkonem 109 kW a akumulátorem s kapacitou 55 kWh se u nás nebude prodávat. Bez zajímavosti není skutečnost, že Enyaq iV je zadokolka!
Základní cena byla stanovena na 1 059 900 Kč (iV 60). Výbavy se nebudou jmenovat Active, Ambition, Style atd., ale Loft (inspirovaný bydlením mladých rodin), Lodge (představující udržitelnosti a inovace), Lounge (symbolizující kvalitu a exkluzivitu) a Suite či ecoSuite (nejluxusnější provedení). To doplní ještě tematické pakety. Zvolit si vhodnou výbavu by mělo být pro každého díky tomuto propracovanému „systému“ velmi snadné.
Už nyní můžete Enyaq iV objednávat. Podle předpokladů by se první kousky měli dostat do garáže svých majitelů na jaře, pokud dříve, tak to prostě bude příjemné překvapení. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi, přibližně za půl roku by měl dostat sourozence, oblíbené kupé SUV (styl BMW X6, Toyoty C-HR apod). Myslím, že jeho karoserie se na tuhle „přestavbu“ výjimečně hodí, takže se máme na co těšit. A chystá se i čtyřkolka 80X s menším elektromotorem i pro přední kola a celkovým výkonem 225 kW. Pak prý také bude RS iV vycházející technicky z 80X.