Subaru Forester a XV e-boxer – pojmy a jízdní dojmy

11.12.2019 Veronika Petrů , 0 komentářů

Na uvedení verzí e-boxer čekali zákazníci, milovníci, ale i prodejci Subaru jako na ježíška. Možná o poznání více. Co si budeme povídat, po vyřazení dvoulitrových provedení z nabídky z důvodu zpřísnění ekologických norem chyběla modelům XV a Forester důstojná motorizace. E-boxer je tu a já jsem dostala skvělou možnost si ho v obou modelech vyzkoušet.

Vzhledem k tomu, že jsem vám ještě nestihla pořádně představit ani nový Forester, tak to vezmeme hezky všechno popořadě.

Nový Forester

Pátá generace tohoto modelu, jenž je na trhu už od roku 1997 a patří k bestsellerům značky. Zdaleka to není klasické SUV, které má v základu jen pohon předních kol a případně v nejvyšší výbavě přiřaditelný náhon na zadní kola. Forester je poctivá čtyřkolka a navíc má díky pevnější konstrukci a karoserii, nízkému těžišti a propracovanému podvozku skutečně jedinečné jízdní vlastnosti. Forester si na jízdních vlastnostech mezi odborníky udělal jméno. Hlavně jeho první a druhá generace. Pak se vydal trochu komfortnější cestou. Novinka neslevila z komfortu, ale zároveň se zpevnila a přiostřila, takže je se na co těšit.

Face ID

Máte-li novější smartphone, víte o čem je řeč. Specialitkou nové generace Foresteru je rozpoznání obličeje řidiče. Jakmile Forester zjistí, kdo sedí za volantem, nastaví mu sedačku, zrcátka, ventilaci a další věci, které si uložíte do svého uživatelského profilu. Tento systém je v autě zároveň pro sledování pozornosti a bdělosti řidiče. Akusticky a vizuálně upozorní, pokud se nevěnujete řízení a koukáte, co kde létá, nebo když se například otočíte na zadní sedadla. Sleduje únavu a pokud řidič na upozornění opakovaně nereaguje, dokáže i sám zastavit.

Bezpečnost

Standardem je systém EyeSight – dvojice kamer monitoruje prostor před autem a pokud zaznamená hrozící nebezpečí, varuje řidiče a v krizové situaci může i aktivně brzdit a zabránit tak nehodě nebo alespoň zmírnit její následky. Za roky, co Subaru tento systém nabízí, se zjistilo, že auta vybavená tímto systémem bourají o 61 % méně než ta, která řídí „jen“ člověk. A tak se zase vylepšovalo. Forester umí sám zabrzdit i při couvání, více v jízdních dojmech. Nechybí systém udržování auta v jízdním pruhu nebo boční kamera mířící na pravé přední kolo, která je perfektní nejen v terénu, ale i při parkování u obrubníku.

A to není vše…

LED světlomety jsou standardní výbavou všech verzí, nová je zelená barva Jasper Green a nový je multimediální informačně-zábavní systém s 8palcovým displejem. Má novou přehlednější grafiku a více funkcí. Samozřejmostí už dnes je možnost připojení telefonu přes Apple CarPlay a AndroidAuto. Více informací o výbavě a hlavně také ceně najdete zde.

Subaru XV

XV má kratší historii než Forester, původně to byla Impreza XV, jakási zvýšená verze této modelové řady, později se XV stalo natolik oblíbeným, že z něho u Subaru udělali samostatnou modelovou řadu, a například na českém trhu XV Imprezu nakonec suverénně prodejně poráží. Na rozdíl od mnoha jiných crossoverů potěší příjemnou řidičskou pozicí za volantem i jízdními vlastnostmi. Také XV má ve výbavě armádu asistenčních a bezpečnostních systémů a ve všech verzích je poctivou čtyřkolkou. XV čtenářky a čtenáři Autokabelek dobře znají. V loňském roce prošlo zátěžovou zkouškou Testimonialu, můžete si připomenout zde. A také jsme spolu s XV nafotili Autfit – zde. Takže není třeba dlouze představovat a jdeme na tu hybridní novinku pod kapotou.

e-Boxer

Dvoulitrový boxer s elektromotorem v (bezestupňovém) automatu Lineartronic. Tak a teď podrobněji. Benzinový motor s přímým vstřikováním paliva byl v mnohém vylepšen a inovován, jeho výkon je 150 koní a točivý moment 194 Nm. Elektromotor přidává svých 17 koní a 66 Nm hlavně při rozjezdech. Jezdit můžete ve třech režimech. Jen a pouze na benzinový motor, na elektřinu nebo společně. Jak a proč, to bude řídit elektronika s ohledem na zatížení a na to, jaký výkon zrovna od auta potřebujete a žádáte. Jízda v čistě elektrickém režimu zde však nebyla a není prioritou. Smyslem elektromotoru je hlavně vypomáhat benzinové jednotce, zlepšovat výkon a snižovat spotřebu. Výhradně na elektřinu lze ujet maximálně 1,6 km. Využití najde hlavně při parkování nebo při popojíždění v zácpě. Co se spotřeby týče, výrobce udává 6,7 l/100 km v kombinovaném provozu, 6,4 l/100 km ve městě a 7,4 l/100 km mimo město.

Jízdní dojmy

Vyzkoušela jsem, co se dalo. Jak Subaru XV s novým e-boxerem, tak samozřejmě nového Forestera. Třešničkou na dortu byla ještě zkouška nouzového brzdění při couvání a simulace přejezdu terénních nerovností. S jakým pocitem jsem z testovacích jízd odjížděla?

Palec nahoru

  • Mohutné blatníky – že mu sluší? Forester vypadá svalnatě a s žádným konkurentem si jej rozhodně nepopletete.
  • Samočinné brzdění před překážkou při couvání – měli jsme možnost si nový systém vyzkoušet. Měl by fungovat až do rychlosti 40 km/h, avšak já to s respektem zkoušela v o poznání vlažnějším tempu, zato opakovaně. Vždy spolehlivě zabrzdil, jen teda bacha na krční páteř, brzdí až na poslední chvíli a velmi přísně.
  • Maximálně využitelný kufr – hybrid e-boxer nemá menší kufr než nehybridní verze (jak u XV, tak u Foresteru), navíc je zavazadelník nové verze Foresteru širší, vstup vážně královský a nakládací hrana nízká. O něco prostornější je i interiér.
  • Couvací kamera má ostřikovač – couvací kamera musí být buď skrytá, vyjížděcí nebo samočisticí, jinak je to od září do května neštěstí. Chválím, že se tu i na tuhle zdánlivou maličkost myslelo.
  • Rychlejší elektrické ovládání víka kufru – měřila jsem to a rozdíl je obrovský, 11 sekund u minulého provedení, 5 sekund u nového. V praxi to opravdu pocítíte a těch 5 sekund mi pocitově u auta s pátými dveřmi přijde rekordních. Zároveň v kufru přibylo tlačítko pro zavření se současným zamčením celého auta. A nebojte, když si omylem necháte klíčky uvnitř, tak se nezamkne. 🙏
  • Pohodlné otevírání zadních dveří – zadní dveře se otevírají ve velkém úhlu, což činí nastupování i ukládání věcí na zadní sedadla komfortnější. A bezesporu to ocení i mamky a taťkové při instalaci dětských sedaček.
  • Schody do nebe – v prahu na úrovni zadních sedadel je integrovaný jakýsi schůdek. Přiznejte se, kdo jste takhle „lezli“ po prazích, když jste potřebovali odšroubovat anténu, umýt střechu nebo něco uložit na střešní nosič? Tady je to na to uzpůsobené, takže nehrozí ani vaše zranění, ani poškození plastů.
  • Moderní interiér – co si budeme povídat, Subaru není značka, která by si potrpěla na designových detailíčkách v interiéru. Forester se však docela vyšvihnul, převzal styl Imprezy a XV a najdete tu barevné obšití a barevné elementy na palubní desce a celý interiér působí moderně, svěže a útulně.
  • Síla na startu – díky pomoci elektromotoru má e-boxer hezký „odpich“ z místa a sílu i v nízkých otáčkách benzinového motoru. Přísné emisní normy totiž způsobují, že dnešní atmosférické (nepřeplňované, bez turba…) motory trpí na nedostatek výkonu v nízkých otáčkách. Elektromotor a hybridní technologie to jistí. U auta jako je Forester je to pak dvakrát důležité a cenné, kdo má zkušenosti s jízdou v terénu, bude vědět, o čem je řeč.
  • Robustnost – tuhý skelet karoserie opravdu v praxi dodává pocit bezpečí i jistotu při jízdě.
  • Komfort i jistota = skvělé svezení – řekla bych více komfortu než dříve, zároveň méně náklonů a lepší svezení. Vážně nevídaně skvělý kompromis –  velmi komfortní auto, které umí i docela řezat zatáčky.

Palec dolů

  • Facelift či nová generace – je pravdou, že designové změny na karoserii Foresteru nejsou radikální, skoro by si člověk předchozí a nové provedení na první pohled popletl. Ale milovníci Subaru jsou v něčem trochu konzervativní, pozoruju to i na sobě, i když by to do mě málokdo řekl. 😁
  • Pouze e-boxer – nic proti němu, každopádně není na výběr, chcete-li Forester, tak jedině s e-boxerem pod kapotou.
  • 100 kg nadváhy – hodně se to na prezentaci řešilo, řeč je o porovnání hmotnosti e-boxeru s dříve prodávanou verzí s dvoulitrovým motorem. Přibírání na váze nikoho nepotěší, to je jasné, ale XV i Forester ta kila umí nosit. Silnější motor/motory a dobré rozložení hmotnosti, které se přiblížilo ideálu 50:50 mezi přední a zadní nápravou způsobují, že mě tady nějaké to kilčo navíc neobtěžuje.
  • Variace na variátor – bezestupňová automatická převodovka Lineartronic je jediným variátorem, který nezavrhuju. Funguje totiž moc hezky, řadí přednastavené stupně a s oběma motory zdá se dobře spolupracuje. V minusech ji máte jen pro úplnost, přece jen jde o specifickou záležitost, takže doporučuju vyzkoušet, zda si budete rozumět.
  • Cena – mohla by odradit, ale rovnou říkám – nenechejte se! Nejlevnější Forester e-boxer vyjde na 900 000 Kč. Ovšem čtyřkolka, připlácet už není moc za co. Ačkoli se to zdá hodně, všimly jste si, jak se všechno a všichni zdražili? Když si zkusíte v konfigurátoru naspecifikovat některého z konkurentů, s pohonem všech kol a odpovídající výbavou, možná se dostanete na vyšší částky, tak jako namátkou já.
Jak se vám líbí nová Subaru? Oslovují vás hybridní technologie?
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *