Nejvíc se mi líbí barva i palubní deska a i potahy, to je super!
Na uvedení verzí e-boxer čekali zákazníci, milovníci, ale i prodejci Subaru jako na ježíška. Možná o poznání více. Co si budeme povídat, po vyřazení dvoulitrových provedení z nabídky z důvodu zpřísnění ekologických norem chyběla modelům XV a Forester důstojná motorizace. E-boxer je tu a já jsem dostala skvělou možnost si ho v obou modelech vyzkoušet.
Vzhledem k tomu, že jsem vám ještě nestihla pořádně představit ani nový Forester, tak to vezmeme hezky všechno popořadě.
Pátá generace tohoto modelu, jenž je na trhu už od roku 1997 a patří k bestsellerům značky. Zdaleka to není klasické SUV, které má v základu jen pohon předních kol a případně v nejvyšší výbavě přiřaditelný náhon na zadní kola. Forester je poctivá čtyřkolka a navíc má díky pevnější konstrukci a karoserii, nízkému těžišti a propracovanému podvozku skutečně jedinečné jízdní vlastnosti. Forester si na jízdních vlastnostech mezi odborníky udělal jméno. Hlavně jeho první a druhá generace. Pak se vydal trochu komfortnější cestou. Novinka neslevila z komfortu, ale zároveň se zpevnila a přiostřila, takže je se na co těšit.
Máte-li novější smartphone, víte o čem je řeč. Specialitkou nové generace Foresteru je rozpoznání obličeje řidiče. Jakmile Forester zjistí, kdo sedí za volantem, nastaví mu sedačku, zrcátka, ventilaci a další věci, které si uložíte do svého uživatelského profilu. Tento systém je v autě zároveň pro sledování pozornosti a bdělosti řidiče. Akusticky a vizuálně upozorní, pokud se nevěnujete řízení a koukáte, co kde létá, nebo když se například otočíte na zadní sedadla. Sleduje únavu a pokud řidič na upozornění opakovaně nereaguje, dokáže i sám zastavit.
Standardem je systém EyeSight – dvojice kamer monitoruje prostor před autem a pokud zaznamená hrozící nebezpečí, varuje řidiče a v krizové situaci může i aktivně brzdit a zabránit tak nehodě nebo alespoň zmírnit její následky. Za roky, co Subaru tento systém nabízí, se zjistilo, že auta vybavená tímto systémem bourají o 61 % méně než ta, která řídí „jen“ člověk. A tak se zase vylepšovalo. Forester umí sám zabrzdit i při couvání, více v jízdních dojmech. Nechybí systém udržování auta v jízdním pruhu nebo boční kamera mířící na pravé přední kolo, která je perfektní nejen v terénu, ale i při parkování u obrubníku.
LED světlomety jsou standardní výbavou všech verzí, nová je zelená barva Jasper Green a nový je multimediální informačně-zábavní systém s 8palcovým displejem. Má novou přehlednější grafiku a více funkcí. Samozřejmostí už dnes je možnost připojení telefonu přes Apple CarPlay a AndroidAuto. Více informací o výbavě a hlavně také ceně najdete zde.
XV má kratší historii než Forester, původně to byla Impreza XV, jakási zvýšená verze této modelové řady, později se XV stalo natolik oblíbeným, že z něho u Subaru udělali samostatnou modelovou řadu, a například na českém trhu XV Imprezu nakonec suverénně prodejně poráží. Na rozdíl od mnoha jiných crossoverů potěší příjemnou řidičskou pozicí za volantem i jízdními vlastnostmi. Také XV má ve výbavě armádu asistenčních a bezpečnostních systémů a ve všech verzích je poctivou čtyřkolkou. XV čtenářky a čtenáři Autokabelek dobře znají. V loňském roce prošlo zátěžovou zkouškou Testimonialu, můžete si připomenout zde. A také jsme spolu s XV nafotili Autfit – zde. Takže není třeba dlouze představovat a jdeme na tu hybridní novinku pod kapotou.
Dvoulitrový boxer s elektromotorem v (bezestupňovém) automatu Lineartronic. Tak a teď podrobněji. Benzinový motor s přímým vstřikováním paliva byl v mnohém vylepšen a inovován, jeho výkon je 150 koní a točivý moment 194 Nm. Elektromotor přidává svých 17 koní a 66 Nm hlavně při rozjezdech. Jezdit můžete ve třech režimech. Jen a pouze na benzinový motor, na elektřinu nebo společně. Jak a proč, to bude řídit elektronika s ohledem na zatížení a na to, jaký výkon zrovna od auta potřebujete a žádáte. Jízda v čistě elektrickém režimu zde však nebyla a není prioritou. Smyslem elektromotoru je hlavně vypomáhat benzinové jednotce, zlepšovat výkon a snižovat spotřebu. Výhradně na elektřinu lze ujet maximálně 1,6 km. Využití najde hlavně při parkování nebo při popojíždění v zácpě. Co se spotřeby týče, výrobce udává 6,7 l/100 km v kombinovaném provozu, 6,4 l/100 km ve městě a 7,4 l/100 km mimo město.
Vyzkoušela jsem, co se dalo. Jak Subaru XV s novým e-boxerem, tak samozřejmě nového Forestera. Třešničkou na dortu byla ještě zkouška nouzového brzdění při couvání a simulace přejezdu terénních nerovností. S jakým pocitem jsem z testovacích jízd odjížděla?