Srdcová záležitost – Ford Focus RS

15.6.2016 Veronika Petrů , 0 komentářů

Do třetice všeho dobrého! Ford představil třetí generaci vrcholného provedení modelové řady Focus, verzi RS. Řádně otestovat jeho kvality se mi poštěstilo na novinářské prezentaci na letišti v Dlouhé Lhotě u Příbrami. O krásné řidičské zážitky bych se teď s vámi chtěla podělit.

Ford Focus RS pro mě je a vždycky bude tak trochu srdcovou záležitostí. A to nejen proto, že řídit ho je vždy zážitek. Vděčím mu totiž za seznámení se svým manželem. Jedu si to takhle po pražské magistrále v jedovatě zeleném „eresku“ předchozí generace a najednou na mě začne dotírat nějaký pán v trojkovém BMW. Chtěl s RS poměřit síly, nic netušíc, že je to „auto bez řidiče“. :-) Asi vás už v mém případě nepřekvapí, že já hozenou rukavici zvedla a šlápla na plyn. Abych vás nenudila detaily, dopadlo to tak, že jsme dojeli do podzemních garáží stejného domu a zjistili, že jsme sousedi, kteří se za celé tři roky „spolubydlení“ nepotkali. Trapné ticho díky společným autotématům nehrozilo a první rande na motokárách nebylo poslední…
Dost už ale červené knihovny, pojďme se věnovat novince!

Krátké seznámení

Nová generace Focusu RS poprvé přichází s pohonem všech kol. Konstruktéři se soustředili na podvozek, jeho tuhost (kvůli výztuhám má RS o něco menší kufr než standardní Focus, ale kdo by to tu řešil…) a možnosti nastavení i na brzdovou soustavu. Vpředu najdete 14palcové brzdové kotouče (to je velikost kol na Fabii!) a Ford garantuje, že ani 30minutové ježdění na okruhu brzdy neunaví ani nezničí. Odolnost brzd byla testována brzděním z rychlosti 214 km/h, a to 13krát po sobě. Velká pozornost byla věnována i výfuku, hlavně jeho zvuku. Řešil se problém, že je moc tichý. :-) Pod kapotou najdeme vyladěný motor z Mustangu o objemu 2.3 litru s výkonem 350 koní. Na stovku Focus RS zrychlí za 4,7 sekundy a „letí“ až 266 km/h.

Beránek s driftovacím speciálem v těle

Vybírat můžete ze čtyř jízdních režimů, a to Normal, Sport, Race track a Drift. Nastavení má vliv na motor, tlumiče, řízení, pohon všech kol, výfuk i stabilizační systém. Kromě přednastavených režimů můžete ještě jednotlivé parametry volit manuálně. Pro efektní rozjezdy bez námahy či dostatečných zkušeností je tu systém Launch Control. Stačí necitlivě pustit spojku a stejně necitlivě „hamtnout“ na plyn a ono si to nějak pobere. :-) A Focus vyrazí jak střela.

Technická pozn. :-)

Pohon všech kol je konstrukčně řešen velmi zajímavě a nezvykle. O připojení zadních kol se starají dvě elektrohydraulické lamelové spojky. Každá má na starosti jedno zadní kolo a určuje kolik výkonu má být na něj přivedeno. Až 70 % výkonu je možné přenášet přes zadní kola a až 100 % z této dávky je možné poslat jen na jedno z kol. Spojky suplují činnost diferenciálu a díky variabilitě jejich nastavení je možné mít ve Focusu několik aut v jednom…

Dost bylo teorie, jde se jezdit!

Focus RS jsme si mohli, jak je na prezentacích sportovních modelů od Fordu dobrým zvykem, vyzkoušet i mimo silnici na uzavřené trati. Rady, jak správně využít potenciál auta, nám opět dával jeden z nejlepších českých automobilových závodníků, Martin Prokop. Na letišti v Dlouhé Lhotě u Příbrami jsem si nejdříve vyzkoušela improvizovanou závodní trať. Na úvod jedno kolečko s Martinem Prokopem na místě spolujezdce, hlava i oči otevřené. Nutno si zapamatovat co nejvíce Martinových rad i profil trati.  Na následující dvě kola už je Focus RS jen a jen můj. Dle instrukcí volím režim Race Track. Focus jede jako z praku a chová se naprosto vzorně, minimálně trpí nedotáčivostí a naopak je vskutku cítit záběr zadních kol. Ideální okamžik k zařazení vyššího rychlostního stupně (při 5 900 ot./min.) mi signalizuje indikátor řazení v přístrojovém štítu. Pokud nestíhám a otáčky motoru se přiblíží k hranici omezovače (6 800 ot./min), indikátor varovně zabliká. Stíhat však není problém, řazení je lehké a přesné. Práskání do výfuku přispívá k dramatičtější atmosféře, velmi strmé řízení, sedadla, do kterých jsem zapadla jak těsto do formy a ostré brzdy jen prohlubují výjimečný pocit z jízdy. Z práce pohonu všech kol jsem byla nadšená, i když jsem se neubránila pocitu, jako by něco trochu řídilo za mě a mou jízdu „precizovalo“. Ale aby se tak dělo, je třeba volit styl jízdy vyhovující charakteru vozu, je důležité mít před zatáčkou včas odbrzděno, včas být na plynu, ani ne moc, ani ne málo. Teprve pak dochází k té správné symbióze řidiče a auta a vy můžete naplno využít možností, které elektronické řízení podvozku nabízí. Jestli někdo někde napíše, že Focus RS je „přetechnizovaný“ a efektně a efektivně s ním může jezdit i „vokurka“, nevěřte mu. Eresko chce pevnou ruku, ale i cit v nohách. Ovšem to jen v případě svezení na závodní trati, na pohodu do práce (na to bude dobrý třeba režim Normal, klidně i Sport) se s ním dá jezdit stejně jako s jakýmkoli jiným autem.

Driftovací škol(k)a

Další „atrakcí“ byla plocha pro otestování driftovacího režimu. Pokud by vás to zajímalo, volba režimu Drift znamená povel k plnému sepnutí obou spojek na zadní nápravě, levé a pravé kolo se tak za všech situací točí stejnými otáčkami. Podobně jako je tomu u motokáry, která nemá diferenciál. I když s driftováním nemám mnoho zkušeností, jde to. Oblouk projíždím dveřmi napřed, efektní překlopení do druhého už se mi nedaří. Zkouším to znovu a znovu, Focus je ve smyku hezky řiditelný, snad jen řízení by mohlo mít lepší zpětnou vazbu od kol, ale to už je asi dnes nesmysl vypisovat. Je vážně neuvěřitelné, jak režim Drift funguje a jak významně se změní charakter auta a jeho jízdní vlastnosti. Vážně se bavím a jezdím až z gum lítá plátno. :-) No vážně, chytla jsem zrovna jízdu před „pit stopem“. Spotřeba gum tu byla jak na na Love Parade. :-D

Co a za kolik?

Ve standardní výbavě najdete prakticky vše, dokoupit si můžete jen nepříliš na každodenní ježdění pohodlná, ale za to „závodnická“ skořepinová sedadla nebo kovaná kola, která jsou o kilo na kus lehčí než standardní „elektrony“. V základu vyjde Focus RS na 915 000 Kč včetně DPH, což není vzhledem k potenciálu auta a jeho třídě mnoho. Novinka také trhá na českém trhu prodejní rekordy. Jestliže se původně předpokládalo, že letošní prodeje nepřekročí hranici 100 kusů, dle zájmu zákazníků se zdá, že se jich nakonec prodá dvakrát tolik. Mezi zákazníky jednoznačně vede modrá barva, pak dlouho dlouho nic, pak bílá a pak všechny ostatní.

 

Focus RS jsem si užila na maximum, je to opět boží auto, co dodat? Snad jen otázku: Holky, máte „koule“ na to koupit si tuhle autokabelku? :-)

 

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *