Navigace Discover Media bleskově přepočítává trasu po chybě nebo úmyslném odbočení z plánované trasy.
Brzy tomu budou již dva roky, co se systém ESP v zemích EU dostal do povinné výbavy všech nově uváděných modelů. Pravděpodobně ho v autě také máte, možná vám už někdy pomohl, možná o tom víte, možná jste si to ani neuvědomily. Co to je a jak funguje?
ESP (Electronic Stability Program) nebo také ESC (Electronic Stability Control) vám pomáhá mít auto pod kontrolou a snižuje nebezpečí smyku i ve složitých jízdních situacích, jakými jsou například příliš rychlá jízda v zatáčce nebo brzdění na kluzkém povrchu. Podle otočení volantu a rychlosti auta se určuje požadovaný směr, který je stále porovnáván se skutečným chováním vozidla. Vyskytnou-li se odchylky, jako např. při počínajícím smyku, přibrzďuje ESP jednotlivá kola tak, aby se vozidlo navrátilo do požadovaného směru. U přetáčivého smyku (sklon k vybočení zadní části vozidla) se přibrzďuje převážně vnější přední kolo, u nedotáčivého smyku (sklon k vyjetí ze zatáčky) vnitřní zadní kolo.
Diskuze o tom, zda tento systém zkušený řidič potřebuje či nepotřebuje, se asi budou vést stále nejen v hospodě u piva. Stejně tak mnozí řeší nastavení systému, kdy zasahuje a jak horlivě, případně zda jde vypnout. Je jasné, že BMW bude mít ESP nastaveno jinak než Peugeot 308. Jsou to přece auta pro úplně odlišné skupiny zákazníků a jestliže majitel BMW by horlivé ESP nechtěl, majitel Peugeotu se může díky aktivnímu přístupu stabilizačního systému cítit bezpečněji a příjemněji. Sto lidí, sto chutí. :-)
Bez debat je však ESP jako celek neoddiskutovatelným pomocníkem, který zásadní měrou přispívá ke stabilizaci a řiditelnosti auta během smyku. To jsme si na akci Škoda Safety Day mohli připomenout za volantem Octavie se speciálními pneumatikami s plastovým běhounem. Tím, že dvě kola na jedné straně auta neměla při brzdném manévru prakticky žádnou přilnavost (simulace nájezdu na částečně zledovatělou vozovku), auto bez ESP by mělo sklon dělat piruety. ESP však drželo Octavii bez problémů v přímém směru a ta byla navzdory komplikovaným adhezním podmínkám poměrně dobře a snadno řiditelná.