Škoda Enyaq iV – pojmy a jízdní dojmy

Škoda Enyaq – novinka, na kterou jedni dlouho čekali, druzí se jí dlouho báli. Citigo iV se loni stalo nejprodávanějším elektromobilem v Česku, takže proč by Škodovka nemohla zabodovat i ve vyšší třídě? Zákazníci si na své Enyaqy fyzicky musejí počkat až do května, jelikož se vše kvůli aktuální situaci opozdilo. Novináři se však už svezli, já byla mezi vyvolenými, a tady máte po zásluze, že čtete můj blog, všechny dojmy a pojmy. 😁

Design

Nápaditě tvarovaná příď se šestihrannou maskou chladiče s výrazným chromovaným rámečkem a krystalickými prvky (u vybraných verzí), výrazně tvarovaná kapota a Matrix-LED hlavní světla. To je to, co zaujme na první pohled. Kola dělají auto, Enyaq nabízí 7 designů kol o velikosti 19 až 21 palců. Hezký detail je osvětlení nástupního prostoru uvítacím logem, promítá se ze spodní hrany zpětných zrcátek a rozsvítí se, když přijdete k autu. Zadní část je dle mě trochu neslaná-nemastná, ale střešní spoiler a LED zadní světla s krystalickým designem a dynamickými směrovými světly stojí rozhodně za zmínku.

Interiér

5,3palcový virtuální kokpit (dříve přístrojová deska 😉), head-up displej s rozšířenou realitou, 13palcový displej infotainment systému (nastavení auta, asistentů, audio, ventilace, bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů – skvělá věc! – nebo digitální hlasová asistentka Laura, více jsem o ní psala zde), palubní deska z umělé kůže. K tomu styly a barvy interiérů (Loft, Lodge, Lounge, Suite a Ecosuite), které se nutně nevážou k verzím výbavy, ale můžete si je kombinovat. V interiéru najdete více než 40 l úložných prostor, kufr má objem 585 litrů, po sklopení sedadel (nesklápí se do roviny) pak 1710 litrů.

Asistovaná jízda 2.0

Enyaq zvládne sám zastavit a zase se rozjet, zpomalovat a zrychlovat, jet v jízdním pruhu, následovat ostatní auta v koloně, pomůže zaparkovat, zobrazí okolní provoz na displeji před vámi. Prediktivní adaptivní tempomat rozpoznává dopravní značky, zároveň má rychlostní limity uložené v navigaci, takže (pokud si tuhle funkci zapnete, mě po chvíli štvala) umí sám upravit rychlost aktuální situaci. A to i před křižovatkami, kruhovými objezdy a zatáčkami. Z praxe musím říct, že na mě do zatáček najíždí docela pomalu. ☺️ Ano, řízení nikdy nebylo energeticky méně náročné. Tím myslím pro řidiče. 😁

MEB – platforma nové doby zn. Elektromobil

Koncern Volkwagen vyvinul modulární platformu MEB (zmíním sesterský model Volkswagenu ID.4). Enyaq je první auto od Škodovky, které je postavené na tomhle základě. Jeho výhodami jsou možnosti zástavby různé velikosti baterií, štědrá nabídka vnitřního prostoru, nízké těžiště a velký rejd.

Zadokolka nebo čtyřkolka

Verze s pohonem zadních kol mají elektromotor na zadní nápravě a jde o provedení s výkonem 180 až 204 koní (60 iV a 80 iV). Čtyřkolky mají dva elektromotory, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Rozložení hmotnosti se blíží ideálu 50:50 a tyto verze mají výkon v rozmezí 265 a 299 koní (80x a RS). Nejvýkonnější je logicky verze RS. Na čtyřkolky si však budeme muset ještě počkat (k objednání pravděpodobně v druhé polovině roku). Dostupné jsou zatím jen zadokolky, a ty mají maximální rychlost 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 či 8,7 sekundy (60 iV a 80 iV). Točivý moment je 310 Nm. Očekává se také varianta „Sportback“ se siluetou kupé, tedy něco jako BMW X6 a jemu podobní.

Dvě kapacity baterií na výběr

Vyrábí se tři provedení, ale protože Češi prý kupují auta většinou „v plné palbě“, pokud jde o auta vyšších tříd, tak se budou na českém trhu nabízet jen ty dvě lepší verze. První z nich je 62 kWh = Enyaq 60 iV (9x modul obsahující 24 ks Li-on článků) a druhý 82 kWh = Enyaq 80 iV (12x modul obsahující 24 ks Li-on článků). Proč tu rozepisuju moduly a články? Jednoduše proto, že jde o chytré řešení, kdy se dají jednotlivé moduly měnit samostatně v případě, že některý nepracuje, jak by měl. Nemusí se tak měnit celá „baterie“.

AC/DC

Legendární rocková skupina, ale i dva, fakticky velmi rozdílné typy nabíjení. AC (alternating current – nabíjení střídavým proudem) a DC (direct current – nabíjení stejnosměrným proudem). Běžné zásuvky nebo „pomalé“ AC nabíjecí stanice dávají autu stejnosměrný proud a to si ho musí převést na stejnosměrný proud, který pak může uložit do baterie. U rychlonabíjecí DC stanice není třeba nic převádět, rovnou se ukládá. Více jsem o nabíjení psala v článku Nabíjení elektromobilu – základ, pro lajky a blondýny. Co se Enyaqu týče, z AC zásuvky se nabije za 7,5 až 9,5 hodiny (0-100%, palubní nabíječka má výkon 7,2 nebo 11 kW v závislosti na verzi), z DC stanice za hodinu a čtvrt (5-80%, výkon 100 nebo 125 kW). Výrobce uvádí, že pro 100 km dojezdu stačí 8 minut DC nabíjení (podle WLTP, konkrétně 7 minut pro verzi 60 iV a 8 minut pro 80 iV).

Balíčky E-mobility

Nákupem elektromobilu to u Škoda Auto nekončí. Nabízejí velké množství dalších služeb. Pokud si je pustíte domů, co se týče elektrické energie, může být vše jinak a lépe…

Varianta S (3500 Kč) – home check, kontrola jističe, nabíjecí karta/aplikace, servis 24/7

Varianta M (9500 Kč + cena wallboxu) – home check, kontrola jističe, nabíjecí karta/aplikace, servis 24/7, instalace wallboxu – wallbox Škoda iV Charger*

Varianta L (cena smluvní podle rozsahu služeb) – home check, kontrola jističe, nabíjecí karta/aplikace, servis 24/7, instalace wallboxu – wallbox Škoda iV Charger*, projekt „energeticky soběstačný dům“, energy storage – řešení pro domácnosti, fotovoltaika, komunitní car sharing, zprostředkování státních dotací

*Škoda iV Universal Charger – přenosná AC nabíječka, kompatibilní s téměř všemi typy AC zásuvek, adaptéry jsou dostupné jak pro domácí, tak i pro průmyslové zásuvky, nabíjecí jednotka (3fázová jednotka s výkonem až 11 kW), vyměnitelné adaptéry (průmyslové zásuvky 3fázová CCE 400V a 1fázová CCE 230V nebo domácí zásuvky 1fázové 230V s výkonem až 2,3 kW, adaptéry pro všechny typy EU zásuvek). Délka nabíjecího kabelu 7,5 metru, varianty Connect a Connect+ (komunikují pomocí aplikace přes Wi-Fi či mobilní data, u verze Connect+ autorizace uživatelů a kontrola spotřeby energie, což se hodí, pokud nabíječku používá více aut, tj. více majitelů například v jedné domácnosti plné elektromobilů, na pracovišti nebo v bytovém domě, kde se povede podobnou inovaci protlačit na schůzi vlastníků jednotek). 😉

Battery 2nd life – dealerské energetické úložiště

Obnovitelná/levná noční energie se ukládá v dealerském energetickém úložišti. Poté může být využita pro vysokorychlostní DC nabíjení bez nutnosti navýšení rezervovaného příkonu u dodavatele elektrické energie nebo se může využít na provoz prodejny – klimatizace, topení, světla… Na úložiště se v budoucnu použijí vysloužilé baterie elektromobilů, tady totiž budou stále dobře sloužit. Mimochodem na baterie Enyaqu dává Škoda záruku 8 let nebo 160 000 najetých kilometrů a hlásí, že dealerská síť je proškolená, vybavená nabíječkami a připravená na servis elektromobilů.

Ceny a výbavy

Základní cena verze 60 iV Loft je 1 072 900 Kč. Za hřích by možná stála verze Founders Edition (má například přední osvětlenou masku Crystal face). Více informací o cenách a výbavách najdete v ceníku zde.

Jízdní dojmy

Jeden den mi společnost dělala Škoda Enyaq 80 iV (82 kWh)/204 koní, DSG. Barva Race Blue, pohon zadních kol. A co jako? 😉

Palec nahoru

  • Prostornost – vlastnit elektromobil znamená uskromnit se, co se týče prostoru pro cestující a zavazadla? Od chvíle, co na trh přišla Škoda Enyaq, nikoli! Skvělý je i prostor na nabíjecí kabely pod podlážkou kufru.
  • Rozměrná a pohodlná sedadla – ve fotkách v galerii si můžete všimnout, jak jsem do sedaček zapadla, že se v nich skoro ztrácím. Musím říct, že jsou opravdu bohatě dimenzované, že si v nich jistě pohoví i basketbalista. Zároveň jsou vážně pohodlné.
  • Zpracování, robustnost – z Enyaqu má člověk pocit robustnosti, kvality, materiály i zpracování jsou na úrovni.
  • Dojezd – tabulkově má verze Enyaq 60 iV dojezd až 400 km a Enyaq 80 iV až 520 km. V praxi to však bývá jinak a já musím ze zkušenosti s verzí 80 iV potvrdit dojezd 380 km a více s tím, že pro dosažení těchto čísel se nemusíte omezovat v topení, klimatizaci ani akceleraci. Prostě si jedete a neřešíte.
  • Zrychlení a dynamika – síla motoru je u elektromobilu k dispozici kdykoli. Na startu i při zrychlení ve vyšších rychlostech. Rozjezd je působivý, možná více než by se mohlo zdát z tabulkových hodnot. V rychlostech do 130 km/h (více jsem neměla možnost otestovat) má auto stále sílu.
  • Spotřeba – výrobce udává 15,6 kWh/100 km u verze 60 iV a 16,6 kWh/100 km u verze 80 iV. Já jsem se pohybovala okolo 18 až 20 kWh/100 km, což mi vzhledem k velikosti auta přijde skvělé.
  • Aerodynamika, ticho, klid – součinitel odporu vzduchu činí skvělých 0,257. Optimalizovány byly kryty zpětných zrcátek, přední okno má větší sklon, maska chladiče je plná (elektromobil klasickou masku chladiče nepotřebuje a v aerodynamické praxi je otevřená maska chladiče zlo), podvozek plochý a mnohé další. To přispívá k nižší spotřebě elektrické energie za jízdy, ale také k nízkému aerodynamickému hluku v kabině. Navíc tady nevrčí ani motor (v nižších rychlostech vás může rušit jen bzučení plašicí chodce), takže ticho je to opravdu hutné. 😁
  • Minimální náklony v zatáčkách, velký rejd – navzdory vyšší stavbě karoserie (1,62 m) se Enyaq jen minimálně naklání. Je krásně stabilní i při rychlé jízdě. Nízké těžiště dělá svoje. Enyaq není žádný drobeček (délka 4,65 metru, šířka 1,88 m), o to více pak člověk ocení velký rejd, který usnadní manévrování ve stísněných prostorech.
  • Simply Clever doplňky – deštníček ve dveřích, ale třeba i čistič nabíjecích kabelů, praktická taška na kabely a mnohé další. Některé doplňky jsou známé z jiných modelů, další jsou speciálně navržené pro Enyaq. Simply Clever vychytávky najdete ve standardní výbavě, v příplatkové výbavě i v příslušenství k modelu Enyaq.
  • Intuitivní palubní systém – graficky znázorněné asistenční systémy a průvodce jejich nastavením, názorná grafika pro nastavení všech komfortních a bezpečnostních vymožeností auta, dotykové ovládání, bezdrátový Apple CarPlay a třešničkou je dotyková lišta pod displejem na středové konzole, kterou se nastavuje hlasitost. Je to ohromně praktické a vtipné řešení.
  • Volič/ovladač/joystick řazení – maličký „čudlík“ pro volbu jízdních režimů nezabere mnoho místa a svou funkci plní. Pokud nevíte, co je poloha „B“, tak vězte, že je to ekvivalent polohy „D“, kdy dochází ke zvýšené rekuperaci. Zvyknout si v tomto módu musíte na automaticky výraznější zpomalení, kdykoli sundáte nohu z plynu. Jinak se s Enyaqem „řadí“ jako s normálním autem s automatickou převodovkou.

Palec dolů

  • Těžkopádnost – Enyaq je velký, Enyaq je těžký. To je skutečnost a cítíte to na brzdách i v ostřejších zatáčkách.
  • Nepřehledná karoserie při manévrování – všechny ty kamery a parkovací asistenty jsou tu třeba, karoserie není úplně intuitivně přehledná na první svezení a nevím, jestli člověk povědomí o tom, kde auto začíná a kde končí, získá po delším soužití. Toť otázka.
  • Těžké řízení při parkování – k dispozici je několik jízdních režimů od Eco až po Sport. Zvolený jízdní režim má vliv i na účinnost posilovače řízení. Přesto bylo na mě řízení i v komfortním režimu při parkování těžší, ocenila bych v malých rychlostech větší účinek posilovače. Hodnocení z čistě ženského úhlu pohledu. 💁🏼‍♀️ Při jízdě je naopak řízení příjemně tuhé.
  • Tvrdý podvozek – možná za to mohla 21palcová kola (pro krásu se občas přinášejí oběti). Série výmolů či zpomalovací prahy vám trochu namasírují pozadí.
  • Malé držáky na kelímky – myslím ty před voličem řazení na středové konzole, v galerii najdete fotku. Dají se nastavovat, můžete si udělat jeden větší a druhý menší, ale stejně mají malý průměr na můj oblíbený termohrnek i shaker.
  • Apple CarPlay a indukční nabíječka a jejich občasné vrtochy – popravdě tohle zatím zlobí v mnoha autech, zrcadlení občas není 100% ani přes kabel, tady je bezdrátové. To je úžasná věc, ale občas například vypadával zvuk při poslechu hudby z telefonu. Indukční nabíječka telefonu mi zase opakovaně hlásila chybu a skutečnost, že nemůže nabíjet, protože se snad v nabíjecí přihrádce nacházejí jiné rušivé předměty. Nic tam nebylo. Ale musím pochválit její umístění v dolní části středové konzoli (to je celkem běžné), ovšem telefon do ní dáváte podélně, nikoli příčně jak bývá zvykem. Takže tak, jak jej berete do ruky, což je praktické.
  • Virtuální pedál – neboli bezdotykové ovládání elektrického víka kufru. Čidlo je pod zadním nárazníkem, stačí „zakopnout“ nohu pod nárazník a „sezam“ se otevírá. Mně se to vždy dařilo až na několikátý pokus, asi to chce více cviku. Na druhou stranu nechápu, proč je to tak „složité“… To nemluvím jen o Škodě Enyaq, ale o většině modelů s touhle výbavou.
  • Cena – vysoká? Ano i ne. Vzhledem k výbavě a v porovnání se stejně vybavenými MPV či SUV nevychází Enyaq špatně. Takže ano, více než milion je ranec, na druhou stranu má tato částka své opodstatnění, i když porovnávám s běžnými modely.
Jak se vám líbí nová Škoda Enyaq?  🚘
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *