V rámci chorvatského tripu jsme ujeli 2351 km se slušnou spotřebou 4,8 l/100 km.
Škoda Enyaq – novinka, na kterou jedni dlouho čekali, druzí se jí dlouho báli. Citigo iV se loni stalo nejprodávanějším elektromobilem v Česku, takže proč by Škodovka nemohla zabodovat i ve vyšší třídě? Zákazníci si na své Enyaqy fyzicky musejí počkat až do května, jelikož se vše kvůli aktuální situaci opozdilo. Novináři se však už svezli, já byla mezi vyvolenými, a tady máte po zásluze, že čtete můj blog, všechny dojmy a pojmy. 😁
Nápaditě tvarovaná příď se šestihrannou maskou chladiče s výrazným chromovaným rámečkem a krystalickými prvky (u vybraných verzí), výrazně tvarovaná kapota a Matrix-LED hlavní světla. To je to, co zaujme na první pohled. Kola dělají auto, Enyaq nabízí 7 designů kol o velikosti 19 až 21 palců. Hezký detail je osvětlení nástupního prostoru uvítacím logem, promítá se ze spodní hrany zpětných zrcátek a rozsvítí se, když přijdete k autu. Zadní část je dle mě trochu neslaná-nemastná, ale střešní spoiler a LED zadní světla s krystalickým designem a dynamickými směrovými světly stojí rozhodně za zmínku.
5,3palcový virtuální kokpit (dříve přístrojová deska 😉), head-up displej s rozšířenou realitou, 13palcový displej infotainment systému (nastavení auta, asistentů, audio, ventilace, bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů – skvělá věc! – nebo digitální hlasová asistentka Laura, více jsem o ní psala zde), palubní deska z umělé kůže. K tomu styly a barvy interiérů (Loft, Lodge, Lounge, Suite a Ecosuite), které se nutně nevážou k verzím výbavy, ale můžete si je kombinovat. V interiéru najdete více než 40 l úložných prostor, kufr má objem 585 litrů, po sklopení sedadel (nesklápí se do roviny) pak 1710 litrů.
Enyaq zvládne sám zastavit a zase se rozjet, zpomalovat a zrychlovat, jet v jízdním pruhu, následovat ostatní auta v koloně, pomůže zaparkovat, zobrazí okolní provoz na displeji před vámi. Prediktivní adaptivní tempomat rozpoznává dopravní značky, zároveň má rychlostní limity uložené v navigaci, takže (pokud si tuhle funkci zapnete, mě po chvíli štvala) umí sám upravit rychlost aktuální situaci. A to i před křižovatkami, kruhovými objezdy a zatáčkami. Z praxe musím říct, že na mě do zatáček najíždí docela pomalu. ☺️ Ano, řízení nikdy nebylo energeticky méně náročné. Tím myslím pro řidiče. 😁
Koncern Volkwagen vyvinul modulární platformu MEB (zmíním sesterský model Volkswagenu ID.4). Enyaq je první auto od Škodovky, které je postavené na tomhle základě. Jeho výhodami jsou možnosti zástavby různé velikosti baterií, štědrá nabídka vnitřního prostoru, nízké těžiště a velký rejd.
Verze s pohonem zadních kol mají elektromotor na zadní nápravě a jde o provedení s výkonem 180 až 204 koní (60 iV a 80 iV). Čtyřkolky mají dva elektromotory, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Rozložení hmotnosti se blíží ideálu 50:50 a tyto verze mají výkon v rozmezí 265 a 299 koní (80x a RS). Nejvýkonnější je logicky verze RS. Na čtyřkolky si však budeme muset ještě počkat (k objednání pravděpodobně v druhé polovině roku). Dostupné jsou zatím jen zadokolky, a ty mají maximální rychlost 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 či 8,7 sekundy (60 iV a 80 iV). Točivý moment je 310 Nm. Očekává se také varianta „Sportback“ se siluetou kupé, tedy něco jako BMW X6 a jemu podobní.
Vyrábí se tři provedení, ale protože Češi prý kupují auta většinou „v plné palbě“, pokud jde o auta vyšších tříd, tak se budou na českém trhu nabízet jen ty dvě lepší verze. První z nich je 62 kWh = Enyaq 60 iV (9x modul obsahující 24 ks Li-on článků) a druhý 82 kWh = Enyaq 80 iV (12x modul obsahující 24 ks Li-on článků). Proč tu rozepisuju moduly a články? Jednoduše proto, že jde o chytré řešení, kdy se dají jednotlivé moduly měnit samostatně v případě, že některý nepracuje, jak by měl. Nemusí se tak měnit celá „baterie“.
Legendární rocková skupina, ale i dva, fakticky velmi rozdílné typy nabíjení. AC (alternating current – nabíjení střídavým proudem) a DC (direct current – nabíjení stejnosměrným proudem). Běžné zásuvky nebo „pomalé“ AC nabíjecí stanice dávají autu stejnosměrný proud a to si ho musí převést na stejnosměrný proud, který pak může uložit do baterie. U rychlonabíjecí DC stanice není třeba nic převádět, rovnou se ukládá. Více jsem o nabíjení psala v článku Nabíjení elektromobilu – základ, pro lajky a blondýny. Co se Enyaqu týče, z AC zásuvky se nabije za 7,5 až 9,5 hodiny (0-100%, palubní nabíječka má výkon 7,2 nebo 11 kW v závislosti na verzi), z DC stanice za hodinu a čtvrt (5-80%, výkon 100 nebo 125 kW). Výrobce uvádí, že pro 100 km dojezdu stačí 8 minut DC nabíjení (podle WLTP, konkrétně 7 minut pro verzi 60 iV a 8 minut pro 80 iV).
Nákupem elektromobilu to u Škoda Auto nekončí. Nabízejí velké množství dalších služeb. Pokud si je pustíte domů, co se týče elektrické energie, může být vše jinak a lépe…
Varianta S (3500 Kč) – home check, kontrola jističe, nabíjecí karta/aplikace, servis 24/7
Varianta M (9500 Kč + cena wallboxu) – home check, kontrola jističe, nabíjecí karta/aplikace, servis 24/7, instalace wallboxu – wallbox Škoda iV Charger*
Varianta L (cena smluvní podle rozsahu služeb) – home check, kontrola jističe, nabíjecí karta/aplikace, servis 24/7, instalace wallboxu – wallbox Škoda iV Charger*, projekt „energeticky soběstačný dům“, energy storage – řešení pro domácnosti, fotovoltaika, komunitní car sharing, zprostředkování státních dotací
*Škoda iV Universal Charger – přenosná AC nabíječka, kompatibilní s téměř všemi typy AC zásuvek, adaptéry jsou dostupné jak pro domácí, tak i pro průmyslové zásuvky, nabíjecí jednotka (3fázová jednotka s výkonem až 11 kW), vyměnitelné adaptéry (průmyslové zásuvky 3fázová CCE 400V a 1fázová CCE 230V nebo domácí zásuvky 1fázové 230V s výkonem až 2,3 kW, adaptéry pro všechny typy EU zásuvek). Délka nabíjecího kabelu 7,5 metru, varianty Connect a Connect+ (komunikují pomocí aplikace přes Wi-Fi či mobilní data, u verze Connect+ autorizace uživatelů a kontrola spotřeby energie, což se hodí, pokud nabíječku používá více aut, tj. více majitelů například v jedné domácnosti plné elektromobilů, na pracovišti nebo v bytovém domě, kde se povede podobnou inovaci protlačit na schůzi vlastníků jednotek). 😉
Obnovitelná/levná noční energie se ukládá v dealerském energetickém úložišti. Poté může být využita pro vysokorychlostní DC nabíjení bez nutnosti navýšení rezervovaného příkonu u dodavatele elektrické energie nebo se může využít na provoz prodejny – klimatizace, topení, světla… Na úložiště se v budoucnu použijí vysloužilé baterie elektromobilů, tady totiž budou stále dobře sloužit. Mimochodem na baterie Enyaqu dává Škoda záruku 8 let nebo 160 000 najetých kilometrů a hlásí, že dealerská síť je proškolená, vybavená nabíječkami a připravená na servis elektromobilů.
Základní cena verze 60 iV Loft je 1 072 900 Kč. Za hřích by možná stála verze Founders Edition (má například přední osvětlenou masku Crystal face). Více informací o cenách a výbavách najdete v ceníku zde.
Jeden den mi společnost dělala Škoda Enyaq 80 iV (82 kWh)/204 koní, DSG. Barva Race Blue, pohon zadních kol. A co jako? 😉