Musím upřímně říct, že možnost otestovat si zábavnou formou spotřebu hybridních Toyot mě velmi zaujala. Ačkoli už dávno nejsem soutěživá jako dříve, tak i soutěžní koncept mi byl sympatický.
Do závodu startovala Toyota Corolla, Toyota RAV4 a Toyota Camry. Původně jsem si chtěla vybrat Toyotu Camry, ale jelikož jsem se registrovala až nedlouho před startem závodu, už mi nevycházel vhodný startovní slot. Koncept byl takový, že každá posádka jede s vozem hodinu až hodinu a půl (záleží jaký zvolí kompromis cestovní rychlosti a spotřeby), následně předá štafetu dalším. Všechna auta jela 24hodin v kuse, výsledky všech posádek se zaznamenávaly.
Je 5. listopadu, 15:00 a já už stojím na značkách a čekám na svou jízdu. Někteří novináři vyráželi i sami, obvykle se však jezdilo ve dvoučlenné posádce. To byl i můj případ. A tak usedám do auta s kolegou Alešem Vyskočilem, moderátorem RadioHouse. Jelikož mám na první část trasy úlohu navigátora a navigace se tu používat nebude, studuji itinerář trasy. Všechny posádky jedou stejnou trasou, jejíž start a cíl je v pražských Stodůlkách. Proč jedou všechny posádky stejnou trasou je jasné. Jejich výkony se totiž zaznamenávají a porovnávají a je tak třeba, aby byly podmínky stejné. Trasa zahrnula jak jízdu v hustém městském provozu, tak úsek v příměstské oblasti a na městském obchvatu.
K měření přesných hodnot se tu používají měřicí jednotky Driveco. Celkové umístění soutěžících bude vycházet z vyhodnocení kombinace několika parametrů a jejich bodového ohodnocení. Finální skóre bude tedy výsledkem kombinace následujících parametrů: porovnání celkového času s provozem, porovnání průměrné spotřeby s udávanou průměrnou spotřebou daného vozidla, reálná spotřeba na celé trati v litrech, přesnost dojezdu časové zkoušky, poměr jízdy na elektřinu a jízdy na spalovací motor.
Trasa ubíhá docela příjemně. V hustém městském provozu se pohybujeme rychlostí, která nijak zásadně nevybočuje z průměru ostatních aut. Jakmile se dostáváme na městský obchvat, zjišťujeme, že jízda rychlostí vyšší než 80 km/h je na spotřebě pekelně znát. Na dvouproudé silnici, kde jede i mnoho kamionů, však provoz nijak nebrzdíme. Všechny „žrouty“ elektrické energie se snažíme mít vypnuté. Klimatizaci vzhledem k nízkým teplotám nepotřebujeme, ventilátor a topení máme na minimum. Jedeme v režimu „Eco“. Brzdou provozu začínáme trochu být v příměstském provozu. Přebírám řízení, na palubním počítači svítí 4,4, l/100 km. Dálniční provoz a převýšení si vybralo svou daň, vyšší spotřeba v první části trasy se dala očekávat. Dávám si předsevzetí, že se dostanu pod 4 l/100 km.
Škoda, že „závodní“ auta nebyla na zadní části označena nápisem „Eco race“. Nápisy byly jen na boku, což ale ostatní řidiči neměli šanci přečíst. Snad až ve chvíli, kdy nás předjížděli. A já doufala, že si ho všimnou a přehodnotí svou úvahu o blondýně za volantem. 😜 V polovině závodu nás čekala časová zkouška. Měli jsme ujet předepsaný úsek za 14 minut. Ani o vteřinu dříve, ani později. Samozřejmě s co nejnižší spotřebou. Takže zapínáme stopky a vyrážíme. Ačkoli to vypadalo, že 14 minut je luxusní čas, nakonec jsem jela tak přemotivovaně pomalu, až byl náš výsledný čas 14:02. Ovšem i za to si s kolegou gratulujeme a nakonec jsme zjistili, že jsme rozhodně patřili k těm lepším.
Po časové zkoušce následuje návrat do městského provozu a mně se nedaří dostat se pod 4 l/100 km. Cestou ještě natáčíme video, které jste mohly a můžete vidět na autokabelkovském instagramovém profilu na IGTV. To byl jeden z úkolů soutěžních posádek a co vám budu povídat, byl to úkol, který mě velmi bavil. A jako obvykle jsem nedokázala natočit nic seriózního a vážného. 😜
V poslední části trasy plynový pedál jen hladím. Prosím o zelenou na semaforech a chci a chci dostat spotřebu na co nejnižší hodnotu. Před jízdou vytýčený cíl se mi nakonec daří plnit a do cíle dojíždíme se spotřebou 3,8 l/100 km. Corolle se musíme trochu omluvit, jelikož jsme v zápalu soutěže sice jeli leckde na padesátce méně než 30 km/h, ale v místě, kde jsme byli pěkně rozjetí a v cestě náhle zpomalovací práh, nechtěli jsme ztrácet rychlost… Chápete…😌 Na druhou stranu musím říct, že to „rozjetí“ nebylo více než 50 km/h a Corolle musím vysmeknout poklonu za komfort tlumení!