Auto pro superženu, která zvládla skloubit rodinu a manažerskou práci.
Jak si nový hot hatch Peugeot 308 GTI poradil s nástrahami třinácti zatáček mosteckého autodromu? A jak jsem se já bavila za jeho volantem? :-)
Novinka, která vstupuje do poměrně obsazené třídy sportovních verzí kompaktních autokabelek, byla vyvinuta pod taktovkou divize Peugeot Sport. Sportovní oddělení francouzské automobilky čerpá zkušenosti z práce v motoristickém sportu. Pod kapotou 308 GTI najdete přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku THP o výkonu 270 koní, která slibuje jízdní výkony vyjádřené hodnotami maximální rychlosti 250 km/h a zrychlením z nuly na stovku za 6 sekund. O lepší jízdní vlastnosti vozu s pohonem předních kol se stará samosvorný diferenciál Torsen. Elektronický stabilizační systém nechává řidiči volnější ruku, navíc lze zcela vypnout.
Od běžných verzí se GTI odlišuje novou přední maskou nebo výraznými prvky zadního nárazníku a dvěma tlustými koncovkami výfuku. Navíc je GTI o 11 mm blíže zemi a „vykračuje“ si na 18palcových (či za příplatek o číslo větších) kolech. Sportovní šmrnc se dostal i do interiéru, kde najdete černá sedadla s červeným obšitím vyvedená v kombinaci hladké kůže, látky a alcantary.
Kabátek 308 GTi může být dvoubarevný s jasným předělem („Coupe Franche“ neboli ostrý řez) mezi sytě červeným odstínem Ultimate a černou Perla Nera. V nabídce je pak celkem šest odstínů laků: červená Ultimate, modrá Magnetic, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré a šedá Hurricane.
Že jsou sportovní modely Peugeotu vyvíjené divizí Peugeot Sport více než povedené, jsem se přesvědčila už za volantem modelu RCZ R. Na nový model jsem tak byla hodně zvědavá a asi vás nepřekvapí, že skutečnost, že prezentace proběhne na závodním okruhu, ve mně vyvolala nadšení. Možnost vyzkoušet si 308 GTI na autodromu v Mostě znamenala příležitost otestovat nový model opravdu řádně a zjistit, jak se chová při (v)ostré jízdě.
Na okruhu dostávají auta skutečně zabrat. Jednou jsem dokonce četla, že kilometr jízdy na okruhu auto opotřebí stejně jako sedm kilometrů ujetých po běžné silnici. Nejdříve se únava „materiálu“ obvykle objeví na pneumatikách a brzdách. Takže co myslíte, byla jsem dříve unavená já, nebo brzdy Peugeotu? :-) A bavil mě na okruhu vůbec výkon motoru a jízdní vlastnosti 308 GTI?
Musím uznat, že jen opravdu sebevědomý model se může novinářům představit na závodním okruhu. Třistaosmička GTI by Peugeot Sport se toho nebála a přesvědčila o svých nesporných kvalitách. Tedy mě určitě. Ačkoli konkurence sází na dvoulitry a mohlo by se zdát, že šestnáctistovka bude handicapem, není tomu tak. V praxi má totiž motor síly dost, krásně táhne a zábava se stoupajícími otáčkami pěkně graduje. Ani cílová rovinka mosteckého autodromu se nezdála dlouhá jako týden před výplatou. 308 GTI zkrátka jede vážně dobře. Pokud se v zatáčkách na okruhu 308 trochu nakláněla, znamená to, že na okresce bude úplně dokonalá. Není tak tvrdá, aby odskakovala na nerovnostech jako koza, místo toho krásně drží zvolenou stopu. Ani s přenosem výkonu na přední kola nemá auto problém, diferenciál Torsen umožňuje více šlapat na plyn při výjezdech ze zatáček, aniž by se příď vozu hrnula z oblouku ven. I brzdy se držely velmi statečně, testovací auta šla z ruky do ruky, mezi dvacetiminutovými jízdními stinty si ani nestihla vydechnout, a i když v závěru dne bylo již jejich rozžhavení na výkonech patrné, stále pracovaly velmi spolehlivě a účinně. Dobrý vliv na to jistě má i skutečnost, že ani při intenzivním brzdění GTI příliš neponořuje příď a neodlehčuje záď. Dokáže efektivněji brzdit všemi čtyřmi.
Okruh v Mostě znám moc dobře už od dob svých závodnických začátků (post „zpátky do minulosti“ zde). Díky znalosti tratě jsem si mohla naplno užít vlastnosti nového GTI. Auta, které dokazuje, že slovo kompromis může být komplimentem. Skvělý živý motor, přesvědčivé jízdní vlastnosti za všech okolností, spolehlivé brzdy i posaz za volantem mi vykouzlily úsměv na tváři. O řízení a řazení bych řekla „neurazí ani nenadchne“ a jediné, co mi tak vadilo, byla mdlá zvuková kulisa. Reprodukovaný zvuk motoru byl na mě příliš umělý a celkově v tomto ohledu mnoho muziky nečekejte. To však nic nemění na tom, že můj první jízdní okruhový dojem z 308 GTI byl perfektní. Přitom je to stále normální praktické auto s relativně objemným kufrem, které si troufne i na rodinné potřeby. Dokonce jsem přesvědčená, že bude pro běžný provoz docela komfortní, čemuž paradoxně přispívá i výše kritizovaná, nijak dramatická zvuková kulisa. A závěrem ještě jedna důležitá informace, a tou je cena. 308 GTI vyjde v základu na bezmála 800 000 Kč.