Tady musí fungovat láska na první pohled!
Tak se zdá, že trend žen v rychlých autech přichází. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč se mi poslední dobou tak množí pozvánky na představení sportovních modelů a pozvánky na akce na závodním okruhu. Konkrétně v Mostě jsem teď více než doma. 😜 Každopádně každá značka, která svoje auto představuje na okruhu, mu musí setsakra věřit, věřit jeho kvalitám a výdrži. Megane R.S. důvěru Renaultu v něj vloženou rozhodně nezklamal.
Že Renault sportovní modely R.S. umí, se všeobecně ví, a kdybyste se mě zeptaly, jaký bych vám doporučila hot-hatch, něco od Renaultu bych vám cpala určitě. 😉
Hlavní hvězdou dne byl Renault Megane R.S. Ten má nově pod kapotou osmnáctistovku (dříve dvoulitr) s výkonem 280 koní, což je více než dříve. Řadit můžete buď manuálně, anebo je tu na výběr dvouspojková automatická převodovka EDC. Novinkou je také natáčení zadních kol 4Control. Při nižších rychlostech se zadní kola otáčejí do opačného směru než přední, při vyšších se pak všechny čtyři otáčejí stejným směrem. Jen o pár stupňů a vy o tom ani nevíte, ale svůj efekt to má. To jsem si už dříve vyzkoušela u jiných modelů.
O tom, že se Megene R.S. tváří drsně, žádná. Vypadá vážně našláple a sebevědomě a musím říct, že i když mi některé sportovní verze běžných modelů přijdou zbytečně tuningové v negativním slova smyslu, tak design Meganu se povedl. Je hodně nápadný hlavně ve speciální oranžové Tonic, ale stále vkusný a sladěný a v něčem mi přijde až takový futuristický.
Nový Megane R.S. stojí 719 900 Kč, což je v porovnání s konkurencí pecka. Konkurenti stojí více. Chcete-li automatickou převodovku, zaplatíte o 40 000 Kč více. 40 000 Kč je potřeba případně připlatit i za paket Cup s o 10 % tužšími tlumiči a mechanickým samosvorným diferenciálem. Verze Cup je však nabízena výhradně s manuálem.
Na displeji na středové konzole, displeji informačně-zábavního systému, se vám může zobrazovat obraz z kamery doplněný o aktuální jízdní data, odborně řečeno telemetrická data. Zaznamenává vaši jízdu, vaše reakce za volantem a dokonce můžete vaši jízdu natočit a pak sdílet na sociálních sítích. Tahle srandička stojí 15 000 Kč a vyplatí se logicky hlavně někomu, kdo chce Megane občas vytáhnout na okruh.
Sedadla jsou na mě trochu širší, a tak mě nedrží tak pevně, ale kdyby měla svírat mě, tak by se do nich nikdo moc pořádně nevešel. Ale jinak jsou výborně tvarovaná a na sportovní sedadla opravdu pohodlná. Za příplatek je možné mít ještě Recara.
Interiér se mi designově líbí i nelíbí, ten velký tablet uprostřed je šikovný, ale mně tam neladí, nějak tam moc trčí, ale to je jen otázka vkusu a názoru. Volant krásně padne do ruky. Překvapilo mě, jak Megane krásně reaguje na jeho povely. Nedotáčivý je opravdu jen minimálně a takové chování tak lze už považovat spíše za vlastní chybu s neodhadnutou nájezdovou rychlostí nebo nevhodně zvoleným stylem jízdy a stopy. Megane je krásně hravý, můžete si ho posunutím brzd až k zatočení hezky hodit do lehké a velmi čitelné přetáčivosti, pak už jen plný plyn a Megane vykrouží oblouk přímo učebnicovým způsobem. Je znát, jak tam funguje natáčení zadní nápravy a elektronický přední „samosvor“ (mechanický má verze Cup, a ta přijde později), ale tak jako citlivě, nenápadně a přirozeně, že máte pocit, že všechnu tu dobrou práci odvádíte vy. 😉💪
Co mě vážně bavilo, bylo, jak brzdy nevadnou. Nebo na sériové auto opravdu jen maličko. Věřte, že brzdy sériových aut na okruhu dostávají takový kouř, že vadnutí, nebo-li snížení účinku, je obvykle rychlé a pocítíte ho silně, i když jste předtím nevěděly, co to vadnutí brzd je. Co mě bavilo méně, byla nervozita při brždění z vysokých rychlostí, ovšem bavíme se o zpomalení o 120 a více km/h na 150 a méně metrech. Auto při takovém brzdění tak malinko tančí a je hodně citlivé na to, zda máte volant skutečně a na chlup rovně. Ale každopádně ani náznakem se nechová nebezpečně.
Řízení by mohlo být tužší, ale to si člověk říká tady, když bude chtít mít Megane R.S. jako auto na denní ježdění, bude vše v pořádku. Co se komfortu a sportovnosti podvozku týče, musím říct, že jsem byla nadšená. Ani na okruhu se nijak moc nenakláněl, přitom je na takovéhle auto opravdu působivě komfortní. Jasně, říkáte si, co člověk vyzkouší na okruhu, ale věřte, že vyzkouší. A nemusí kvůli tomu ani zavítat do kačírku. 😜 Ono stačí vyjíždět závodní stopu na obrubníky, na vnitřku zatáčky a na výjezdech a ono se to ukáže. Za prvé bylo znát, že Megane na nerovnostech neodskakuje a krásně drží směr, za druhé vás podvozek hezky filtruje od nějakých rázů. Zcela bez debat je to auto, se kterým můžete jezdit každý den. A zároveň se s ním dá pěkně rychle frčet po okresce i závodním okruhu, vyzkoušeno.✔️ Vybírat si můžete z několika jízdních režimů, od komfortního Neutral až po závodní Race. Přednastavené módy pak ještě doplňuje režim individual, kde si můžete jednotlivé oblasti jako motor, podvozek, řízení a stabilizační systémy nastavit podle libosti. V režimu Race je pak stabilizační systém vypnutý, elektronika však v určitých oblastech pracuje, supluje diferenciál s omezenou svorností a pomáhá s trakcí, což bylo znát. Ovšem musím říct, že přední kola Meganu dokážou těch 280 koní na asfalt přenést opravdu bravurně.
Tři sta Megane pochopitelně nejezdí, maximálka je 255 km/h, ale jeho zrychlení je působivé. Z nuly i ve vyšších rychlostech. Kolegové hodnotili zrychlení verze s převodovkou EDC jako pocitově lepší. V tabulce však mají obě verze v řádku „zrychlení z 0 na 100 km/h“ stejnou hodnotu 5,8 sekundy. Taky mi přišlo, že verze s převodovkou EDC má lepší zvuk, ale to je opravdu jen dojmologie.