Když se řekne Renault Clio, neubráním se emocím. Když jsem byla malá, ještě menší než dnes, měli jsme v rodině první generaci tohoto modelu. „Cliáček“ byl samozřejmě můj velký kámoš. 😁 Teď se však pokusím utlumit své vnitřní dítě a postavit se k hodnocení novinky jako dospělá žena 💁🏼♀️, jak by se pro post na Autokabelkách slušelo a patřilo. 💃
Víte, že Clio bylo v roce 1990 prvním modelem v historii Renaultu, který měl jméno a ne číselné označení? Dříve to byla pětka, devatenáctka, dvacetjednička a tak dále. Já mám obecně raději, když mají auta jména a ne jen číselná či písmenná označení. Co vy?
Přeřaď ze čtyřky na pětku
Nová generace je již pátým pokračováním ságy jménem Renault Clio. Designově navazuje na svého předchůdce, což není nijak šokující, jelikož minulá generace byla tvarovaná velmi odvážně, ale jak se postupem času ukázalo, i velmi vizionářky, lehce futuristicky a hlavně nadčasově. Nová přední část v duchu poslední renaultí módy dodává novince šmrnc i dynamiku. Výrazná je přední maska, tvar světel i nový přední nárazník. Myslím, že jde o design, který jako šíp trefí právě dámskou řidičskou populaci. Co se rozměrů týče, je nová generace plus pár milimetrů, stejně velká jako předchůdce.
Interiérové turbo
Uvnitř se povedlo udělat velké věci. Z mého pohledu byla u minulé generace škoda použití trochu levnějších materiálů i jakýsi nedostatek originálních a individualisticky působících detailů. Ovšem je po problému. Interiér je veselý a hravý, koneckonců posuďte sami… Různé barevné lišty, zajímavé materiály i členitost palubní desky osloví více než dříve. Zároveň ubylo lesklých plastů, které byly náchylné na poškrábání. Velký tablet je opět mozkem a ovladačem drtivé většiny funkcí. Na rozdíl od většiny konkurentů je umístěn na výšku, což má jasnou výhodou. Když máte spuštěnou navigaci, tak při stejné velikosti displeje „vidíte“ dále před sebe. Novinkou je ambientní osvětlení, vybírat můžete z deseti barev podsvícení. Příští rok přijde ještě plně digitální přístrojový štít s možností zobrazení navigačních map a dalšími funkcemi.
…Easy Link
To je jméno nového informačně-zábavního „tabletího“ systému. Dřívější R-Link byl občas kritizován za logiku-nelogiku ovládání. Moje logika ho sice pobírala, ale to už je teď jedno. R-Link je mrtev, je tu Easy-Link, který se v Cliu představuje a postupně ho dostanou i další modely značky. Základně nabídne 7palcovou obrazovku, příplatková má 9 palců. Hlavní stránku si můžete individuálně přizpůsobit a budete zde mít funkce, které používáte nejčastěji, jen přidržíte ikonu a posunete ji do patřičných mezí, podobně jako na chytrém telefonu. Co lepšího vymyslet! Léty ověřené a vyvíjené, pro většinu známé a srozumitelné. I zmiňovaná orientace displeje na výšku připomíná telefon či klasický tablet. Online služby jsou na 36 měsíců zdarma, vestavěná navigace má online dopravní informace (Tom Tom HD, nikoli google, od googlu je vyhledávání přes klíčová slova a body zájmu). Aktualizace map a softwaru palubního systému pak probíhá automaticky, o nic se nemusíte starat. Díky tomu, že je systém online, tak si vše nastahuje a nainstaluje bez vaší účasti a dokonce v době, kdy auto zrovna nevyužíváte. Jak to všechno v praxi funguje se dozvíte níže v jízdních dojmech.
Kufrování
Prostor po zavazadla je nyní hlubší a přibilo pěkných pár litrů. Benzinová verze pojme 391 litrů, diesel 366 litrů (prostor ubírá nádržka na AdBlue).
Verze, motory, ceny
Z benzinových motorů je na výběr 1.0 SCe/65 koní (výhradně s 5stupňovou manuální převodovkou), 1.0 TCe/100 koní (5stupňová manuální převodovka nebo „automat“ X-tronic) a 1.3 TCe/130 koní (výhradně s automatickým řazením EDC7). Jeden naftový motor 1.5 Blue dCi/115 koní (se 6stupňovou manuální převodovkou) bude prý útočit hlavně na fleetové zákazníky a přijde se zpožděním. Výbavové stupně Life, Zen, Intens a R.S. Line. Výbava bohatá, ceny od 259 000 Kč. V nabídce je i adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích, 360stupňová kamera, nastavování jízdních režimů multi-sence a mnohé další. Oficiální stránky nového modelu v odkazu zde. Doplňující informace najdete i na obrázcích v galerii. A ještě jedna zákulisní informace, Clio se v nedlouhém horizontu objeví i v hybridní verzi.
Jízdní dojmy
Otestovala jsem vše, co bylo na prezentaci k dispozici. Nejdříve jsem se rozmlsala vrcholnou benzinovou verzí 1.3 TCe/130 koní s automatem (EDC7) a pak jsem sedla do 1.0 TCe/100 koní s pětistupňovým manuálem. Za co ode mě dostává Clio palec nahoru a za co si naopak vysloužilo palec dolů? 👍👎
Palec nahoru
- Styl a šmrnc, vhled a výhled – design posledních Renaultů má styl a nové Clio se dle mého názoru opravdu povedlo. Vzhledu i praktičnosti prospěly ztenčené sloupky předního okna, díky kterým je mnohem lepší výhled šikmo vpřed než dříve.
- Easy Link aneb síla v jednoduchosti – podobné schéma ovládání jako mají chytré telefony je něco tak logického a pro většinu uživatelů jednoduše pochopitelného, že nechápu, proč to už takhle neudělali dávno. 😁 Jasné piktogramy, pro přechod z jednoho menu do druhého nemusíte na centrální obrazovku, ale můžete využít ikon, zároveň si můžete hlavní stránku přizpůsobit a ikony řadit podle svého gusta podobně jako na obrazovce chytrého telefonu. Velmi snadné spárování s telefonem, v nabídce i Android Auto a Apple CarPlay (v brzké budoucnosti i s bezdrátovým připojením).
- Snadné vyhledávání v navigaci přes google klíčová slova a body zájmu – nemusíte znát adresu, stačí vědět, kam směřujete (ruku na srdce – ani to tedy někdy není jen tak). 😉
- Stop&start a nastavení jízdních režimů mají svoje tlačítko – kouzelné tlačítko, nemusíte do menu, stačí stisknout a vypnout či zapnout (proč?) stop&start systém nebo si nastavit jízdní režim. Rychlé a jednoduché! 👏
- Klasické ovládání hlasitosti, topení a klimatizace – čudlíky a otočné ovladače. Klasika, ale perfektní, nastavování teploty v menu a na obrazovce je něco, čemu nikdy nepřijdu na chuť! Hlasitost se nastavuje buď na displeji, nebo tlačítky na páčce pod volantem.
- Tempomat se nově ovládá na volantu – Renault se dlouho držel svého klasického ovládání tempomatu a limiteru páčkou pod volantem. Clio má však nově napříč značkami běžnější řešení a tlačítka pro komunikaci s tempomatem jsou na volantu a já to moc chválím!
- Robustní pocit a komfort – na testovací trase, která vedla Středočeským krajem si Clio prošlo zkoušku ohněm, tedy českou okreskou. Schopnost filtrovat i velké nerovnosti a pocit robustnosti, který jsem z Clia měla, mě opravdu dostal!
- Jízdní vlastnosti a ovladatelnost – velmi stabilní, jisté, sebevědomé, zábavné! Vážně skvělé svezení a to víte, že já si potrpím spíše na sportovnější auta. Řízení má navíc strmější převod (pro zatočení do požadovaného směru stačí méně točit volantem 😉). Řízení by na můj vkus mohlo být trochu tužší a takové „opravdovější“.
- Živé benzinové motory – samozřejmě 1.3 TCe byla lepší a musím říct, že skutečně plně uspokojí i při svižnějším stylu jízdy. Automat si s motorem rozuměl dobře a při pobídnutí „kick down“ řadil i rychle. 1.0 TCe s výkonem 100 koní v kombinaci s manuální převodovkou je dobrou rozumovou volbou a byla jsem mile překvapená solidním potenciálem i v dálničním provozu i ochotou motoru k vytáčení.
- Vtipné upozornění na bezpečnou vzdálenost – na přístrojovém štítu pod volantem se vám hezky graficky zobrazuje vzdálenost od před vámi jedoucího auta. A ještě se zabarvuje, zelená ok, žlutá, když jste blíže, červená, když už jste hoodně blízko. Chytré, poučné a neobtěžující.
- Nižší a ergonomičtější posaz – základní posaz je o něco nižší než dříve (samozřejmě možno nastavovat ve velkém rozsahu) a já se v Cliu usadila ihned naprosto perfektně.
- Audio Bose – v testovacím Cliu jsem si užívala novou audioaparaturu Bose a musím říct, že to hrálo opravdu důstojně. Prezentaci od prezentace se nestíhám divit, jak to dneska v malých autech krásně hraje. 📻 To mě baví!
Palec dolů
- Pouze pětistupňová manuální převodovka pro 1.0 SCe a TCe – opakuju se opakuju, šestka už by dneska měla být standard. Ale nevadí, musím na obranu říct, že zpřevodování testované 1.0 TCe bylo opravdu dobré, jednotlivé převody jsou dlouhé, takže ani v dálničních rychlostech šestka nijak zásadně neschází. Dlouhé však jsou i dráhy řazení, což žádná pozitiva nepřináší, palec dolů. 👎
- Panel okolo řadicí páky – já bych si nestěžovala, ovšem někteří urostlí kolegové zmínili, že by výstupek středové konzoli mohl být užší, aby zbylo více místa na nohy v příčném směru. Ale jsou tam měkčené plasty, takže tentokrát (z)měkčená výtka. 😜
- Reakce na některé povely Easy „slowly“ Link – přepínání skladeb, když hrajete přes BT z telefonu, je o sekundu dvě zpomalené. Než jsem si na to zvykla, přepínala jsem sem a tam jak šílená. Ono přitom stačilo počkat. 😌 Jisté zpomalení jsem zaznamenala i u navigace. Před křižovatkami je grafika trochu pozadu. Naštěstí odpočet metrů sedí, takže jsem všude trefila bez zaváhání.
- Páčka posuvu řidičova sedadla – je trochu utopená pod sedákem a celkem subtilní. No prostě jsem ji nikdy nenahmatala napoprvé.
- Prostor vzadu – vybrání předních opěradel přidalo nějaký ten důležitý centimetr, ovšem vzadu nabídne Clio méně prostoru než někteří konkurenti. Ale je to malé auto, a jako takové bude převážně vozit jednoho až dva lidi, a přiznejme si, když se podíváme na rozměry, které jsou na danou třídu naprosto dospělé, je jasné, že místo na zadních sedadlech ustoupilo designu, a to já dokážu naprosto pochopit. 😉
- Grandtour nebude – pokud jste měly Grandtour, tedy kombi, a uvažovaly jste o „upgradu“ na novou generaci, tak si budete muset nechat zajít chuť. S verzí kombi se už nepočítá.
Máte vy nějaké vzpomínky, zážitky s modelem Renault Clio? Jak se vám líbí nová generace?
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!