21 % majitelů Mustangů volí červenou barvu a já se tomu vůbec nedivím!
Každý čtvrtý elektromobil jezdící po naší „zelené“ planetě má na kapotě logo Nissan. Je to hlavně zásluha modelu Leaf, který se pyšní titulem Evropské auto roku a mnohými prvenstvími ve své třídě. A jeho nová generace si připíše další – první elektromobil, o kterém budu psát na Autokabelkách. :-)
V řadách fanoušků elektromobilů a alternativních pohonů byste mě hledaly marně. Za prvé mám ráda zvuk burácejících spalovacích motorů, za druhé mám ráda vůni benzinu a za třetí jsem trochu „konzerva“. Miluju hudbu 80. let, ačkoli tu stále píšu o konektivitě a multimediálních systémech, v autě mám klasické rádio, a když jsem před pár lety přešla z tlačítkového telefonu na „dotykáč“, na několik dní se mi zhroutil život. Paradoxně od doby, co jsem si přiznala své konzervativní sklony, jsem čím dál víc otevřená novým věcem. Zkoušet funkce a možnosti všech těch multi-kulti-media-smart-kúúl systémů mě baví a dokonce bych některé opravdu chtěla. Například propojení telefonu přes Apple CarPlay je ?. A tak jsem si řekla, že je čas také více prozkoumat svět elektromobilů. Pozvánka na statickou prezentaci Nissanu Leaf mi přišla jako na zavolanou. Byla tedy zatím jen statická, testovat se bude až na jaře, ale i tak to bylo zajímavé.
První Nissan Leaf se představil v roce 2010. V roce 2011 se pak stal Evropským autem roku. Po světě jezdí více než 300 000 elektromobilů Nissan, které už v součtu ujely 3,5 miliardy kilometrů. První elektromobil však Nissan představil už v roce 1947, jmenoval se Tama.
Podle průzkumů by 96 % zákazníků Nissanu Leaf doporučilo tento model svým přátelům a koupilo si jej znovu. To mi připomíná nedávnou jízdu taxíkem po Praze. Jaké bylo mé překvapení, když přijel právě Nissan Leaf. Taxikář byl jeho majitelem a hned zítra by mohl dělat PR pro elektromobily Nissan. Byl z auta naprosto nadšený. Nevím, jestli mě přesvědčil on nebo příjemné svezení v Leafu na zadní sedačce, ale od té doby si myslím, že elektromobily jako taxíky mají smysl. To je jedna ze zajímavých cest, ovšem to by chtělo nějakou širší politicko-státní podporu.
Nissan právě na trh uvádí druhou generaci modelu Leaf. Už z fotek je zřejmé, že jeho design se mnohem více přiblížil „normálním“ autům. První generace se svým vzhledem hlavnímu automobilovému proudu značně vzdalovala, dokonce jsem slyšela mnohé názory, že majitel elektromobilu chce, aby jeho auto byl „sci-fi úlet“ a bylo na první pohled patrné, že jde o eko-auto. Těžko říct, zda je to pravda, moc majitelů elektromobilů osobně neznám, ale Nissan se vydal cestou designového sblížení svého elektromobilu se zbytkem svého výrobního programu.
Nový Nissan Leaf zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy, což je docela obstojné a odpovídá stejně výkonným benzinovým autům. Například Volkswagen Golf 1.4 TSI zrychlí na stovku za 8,2 sekundy. Jak zmíněný Golf, tak Leaf mají 150 koní. Leaf pak nabídne mnohem vyšší točivý moment 320 Nm (Golf 250 Nm). Navíc síla elektromotoru je tu pro vás ihned, 320 (Nm) z místa ?.
Teoreticky dojede Nissan Leaf na jedno nabití z Prahy do Ostravy. Udávaný dojezd totiž je 378 km. V reálném provozu by to mohlo být tak 250 až 300 km. Záleží totiž nejen na tom, jak moc šlapete na plyn, ale i na tom, zda topíte, klimatizujete, máte puštěné rádio atd. Prostě každý spotřebič se počítá. Za rok prý přibude ještě verze s větší baterií (40kWh), u které u Nissanu slibují dojezd až 500 km.
Normální auto natankujete na benzince za pět až deset minut, záleží na délce fronty u pokladny a na tom, jestli zrovna nezlobí platební terminál ?. Nissan Leaf se může krmit z rychlonabíječky. Rychlodobíjení v praxi znamená 30 až 40 minut a baterie se dobije na 80 %. Pokud si člověk cestu naplánuje, může za onu dobu nakrmit i sebe a minimalizovat časové ztráty. Rychlonabíječky mimochodem už přibývají i u nás. Jedna je například na D1 u Humpolce. Doma ze zásuvky se Leaf nabíjí cca 12 hodin.
Stačí si stáhnout aplikaci, připojit svůj Leaf a můžete na telefonu sledovat, jak se dobíjí, případně kolik kilowatt máte v nádrži a navíc si můžete auto na dálku vyhřát nebo vychladit. To vyhřívání, to je zrovna jedna z věcí, kterou bych hned brala!
Samozřejmě ve výbavě Nissanu Leaf nebude chybět ani už mnou oblíbené „zrcadlící“ systém Apple CarPlay a Android Auto a Leaf bude mít také databázi nabíjecích míst, která se bude automaticky aktualizovat.
Leaf umí sám jet v jednom pruhu na dálnici. Co si budeme povídat, je to takový komplexní adaptivní tempomat s aktivním hlídáním jízdních pruhů. Vzhledem k nižšímu faktoru zábavy za volantem si myslím, že pokud by někde mělo být autonomní řízení, pak v elektromobilu. Každopádně alespoň jednu ruku musíte mít na volantu. Ale na Facebook, Instagram nebo čtení oblíbeného blogu Autokabelky na telefonu stačí jedna ruka ?. Takže vše v pořádku. Systém ProPilot umí i parkovat. Stačí si vybrat parkovací místo, je jedno, jestli podélné nebo příčné, a Leaf zaparkuje zcela sám. Zatáčí, brzdí, přidává. To jsem zvědavá, až to vyzkouším, většina systémů totiž potřebuje, pohledem zkušenějšího řidiče, hodně velké parkovací místo. Tak uvidíme, kam se zvládne nasoukat Leaf.
Pokud by vás bolely nohy ze cvičení, můžete Leaf řídit jen rukama, a to tlačítkovým e-Pedalem na středové konzole. Tím se prý dá nejen zrychlovat, ale i brzdit. To je docela úlet a pro člověka, který nikdy moc neholdoval počítačovým hrám (mluvím o sobě), by to asi byla docela výzva.
Kompletní ceník bude zveřejněn začátkem příštího roku a první auta vyrazí na české silnice v březnu. Mluví se o tom, že ceny budou i přes bohatší výbavu a lepší výkon plus minus stejné jako u současné generace. Každopádně už nyní je v „předprodeji“ limitovaná edice 2.Zero za 990 000 Kč (více info zde). Limitka má bohatou výbavu, v ceně je i e-Pedal a ProPilot, o kterém jsem psala výše. Pokud si teď říkáte: „Aby ne, za milion!“, tak vězte, že vysoká cena k elektromobilům zatím patří stejně neodmyslitelně jako nulové emise v místě pohybu. V ČR totiž nemáme žádné daňové úlevy ani dotace, a tak je prostě v případě, že chcete něco eko-extra, nutné sáhnout hlouběji do kapsy. Investovat do Nissanu Leaf se pak u nás v průměru ročně rozhodne 65 řidičů. A Nissan už má dokonce 10 předobjednávek na limitovanou edici 2.Zero.
Otázku záruky tu možná budete řešit více než jindy, přece jen neznámé a nové vyvolává větší obavy. Každopádně tohle by mě trápilo asi nejméně. Leaf už svou spolehlivost prokázal, první kousky jsou již dnes sedmileté ojetiny. A Nissan navíc nabízí záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů na kapacitu baterie, 5 let nebo 100 km na vše, co souvisí s elektrickým pohonem, a 3 roky nebo 100 km na celé auto.
Víte, co je na vlastnictví elektromobilu bezpochyby dokonalé? Že s ním můžete parkovat skoro všude! Například v Praze si vyřídíte univerzální povolenku za 100 Kč na rok, a můžete parkovat na modrých zónách i na městských placených vyhrazených stáních, no prostě můžete zastavit „na pankáče“, a to legálně (to zní dost divoce ?). A i další města prý budou elektromobily dále zvýhodňovat, navíc se uvažuje nad tím, že budou elektromobily moct jezdit v pruzích pro autobusy. A také možná v budoucnu majitelé elektromobilů ušetří za dálniční známku. Ale zpět do současnosti, není bez zajímavosti, že jako majitel elektromobilu si můžete vyjednat speciální tarif od ČEZ a platit méně za elektřinu.
Nový Leaf evolučně navazuje na svého revolučního předchůdce. Je vzhledově střídmější a zároveň praktičtější a kultivovanější. Má větší a využitelnější kufr, slibuje komfortnější jízdu, stovku zvládne o několik sekund rychleji a dojede o cca 100 km dále.