Po čem ženy touží a jaké auto čtenářky Cosmopolitanu hledají?
Pokud zepředu nerozeznáte starou Fiestu od nové, nic si z toho nedělejte. Já se je naučila odlišit až při novinářské prezentaci, která se konala netradičně na open-air festivalu Friends Fest. Kromě „čumáku“ je ale všechno nové a Fiesta se zařadila mezi nejvychytanější malé autokabelky na trhu!
Takže jak novinku zepředu identifikovat? Nejspolehlivěji podle tvaru mlhovek. Velká „tlama“ zůstala a i tvar předních světel je hodně podobný. Z boku přibylo prolisů (opět musíte mít oči na šťopkách) a zadní část je zcela nově tvarovaná s vodorovně orientovanými světly. Nové provedení se pak designově vymezuje v jednotlivých verzích…
Trend, Titanium, ST-Line a Vignale (v příštím roce přibude ještě vrcholné provedení ST a crossover Active). Jednotlivé verze se liší nejen výbavou, ale také designem přední části. Mně osobně se nejvíce líbí drsně se tvářící ST-Line.
O interiéru nové Fiesty jsem vám už říkala, měla jsem totiž v Miláně dostaveníčko s jeho designéry (více v postu zde). Velmi kvalitní materiály, precizní zpracování a propracovaná ergonomie neboli logika ovládání a uspořádání všeho, co v autě potřebujete nebo prostě jen chcete mít. A různé chytré detaily a řešení…
V základní výbavě Trend najdete multimediální systém s malou obrazovkou a ovládáním tlačítky. Nad ním pak úžasně praktickou věc, kterou je vestavěný držák na mobilní telefon s USB pro jeho nabíjení. Vyšší verze mají velký dotykový „tablet“ a spolupracují s vaším mobilním telefonem přes systém SYNC 3.
Na velkém displeji Fiesty si tak můžete kompletně ovládat svůj mobilní telefon, číst sms, dávat posty na „fejsbůk“ či insta a hlavně si tam můžete nazrcadlit navigaci z telefonu. Toto řešení je dnes oblíbené a stále častěji používané, hlavně u modelů nižších tříd. Paradoxně je to dle mě lepší varianta, než jakou nabízejí prémiová auta. Vlastní vestavěné navigace, multimediální aplikace, aplikace pro telefonování atd. Dle mě je zrcadlení, propojení či integrace, chcete-li (sama nevím, jak to správně nazvat), smartphonu prostě nejlepší řešení. Maximálně mít v autě nějakou anténu pro zlepšení signálu pro volání i příjem dat, ať si můžeme volat a nastavovat i v podzemních garážích, a je to. Stejně dnes většina používá Waze a Spofity, že? Tedy já se přiznám, že jsem oběma aplikacím propadla. Dlouho jsem se bránila, ale už v tom taky lítám.
A když už jsme u té hudby, Fiesta nabízí za velmi přátelský příplatek 11 000 Kč audiosystém B&O Play. Pokud vám tahle značka nic neříká, tak si možná budeme lépe rozumět, když napíšu Bang & Olufsen. B&O Play je odnož slavné značky zaměřující se na cenově dostupnější ozvučení, mobilní audio a audiosystémy do aut. Ve Fiestě najdete 10 reproduktorů, zesilovač i subwofer. Výkon celé audioaparatury je 675 W, což je docela dost, podobně výkonné ozvučení má například Porsche Macan! Ve třídě malý aut takové pecky nejede nikdo. :-)
Ve Fiestě můžete mít prakticky veškerou výbavu, kterou Ford nabízí ve větší modelech. Adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů, automatické parkování, čtení dopravních značek, systém varování před nehodou a systém automatického brzdění v případě akutního rizika nehody, hlídání mrtvých úhlů, automatické přepínání dálkových světel, bezklíčkový přístup a mnohé další.
Motor 1.1 o výkonu 70 koní a oceňovaný tříválec 1.0 Ecoboost ve výkonnových verzích 100 a 140 koní. Taková je nabídka benzinových verzí. Poslední jmenovaný motor se 140 koňmi je zcela nový. Pokud by vám benzin nevoněl (i když to bych se divila), můžete zvolit naftový motor 1.5 TDCi o výkonu 85 koní. Pro verzi 1.0 Ecoboost/100 koní je volitelně k dispozici i automat.
Ford Fiesta se tradičně nabízí ve tří- a pětidveřové variantě. Nejlevnější třídveřové provedení koupíte za 304 990 Kč. Nejdostupnější pětidveřovou verzi si Ford cení na 321 990 Kč a vrcholné provedení stojí skoro půl milonu.
Prezentace byla tentokrát jen statická, ale už se těším, až se svezu. Všichni, co měli možnost s novinkou jezdit při mezinárodní jízdní prezentaci, si moc pochvalovali, jaký má Fiesta skvělý podvozek. Tak snad brzo zjistím, jestli se kabelka na sedačce spolujezdce ve Fiestě v zatáčce vysype, či nikoli. :-)
Open-air festival pro milovníky všeho, co je americké. I když Fiesta není zrovna typické americké auto, Ford je americká automobilka jak poleno, a to by tak bylo (nebo spíš nebylo), aby tuhle akci nepodpořil. Moc se mi líbil popis akce, který mají na stránkách festivalu: „Naším cílem je vytvořit prostor pro setkání lidí, kteří tu „svou“ Ameriku mají rádi a neváhají se o ni podělit s ostatními. Je jedno, jestli obdivují nové či historické americké automobily a motocykly, zajímají se o bohatou vojenskou minulost USA, nedají dopustit na blues, country či rock’n‘ roll v podání českých kapel i zaoceánských hvězd, milují svět westernu a vlání koňských hřív či si jen rádi dopřejí typicky americké jídlo jako hamburgery či steaky.“
Musím říct, že na festivalu bylo opravdu všechno, co pořadatel sliboval. Co se aut týče, tak největší zastoupení měly Mustangy a Corvetty všech generací a americké káry roků výroby 1950 až 2017 byly vidět na každém rohu. Já úplně nejsem milovník podobných festivalů, po trávě se špatně chodí v podpadkách, drinky se tu dávají jen do plastových kelímků, bývá zde velká koncentrace lidí nosících do sandálů ponožky a vůbec velká koncentrace lidí a jídlo „od stánku na tučnou krásu“ není moje gusto. Ale tady mě pár věcí příjemně překvapilo. U jednoho stánku jsem si koupila skvělý ochranný přípravek na kůži (univerzální použití na kabelku, boty i čalounění v autě), vřele doporučuju, možno objednat i on-line zde. Takže tu nebyly jen stánky s cetkami. Dalo se zde sehnat i zdravé jídlo, dokonce ani vegetariáni a vegani by zde neumřeli hlady. Takže tu nebyly jen stánky s hamburgery a klobásami. Pochválit musím také organizaci a vybrané místo – dostihové závodiště v Pardubicích. Sice tam stále žijou „osmdesátky“, ale například tu nemusíte na TOI TOI. :-) Více info zde, ale další akce zase až za rok.