Nový Mercedes-Benz třídy A – seznamte se!

17.5.2018 Veronika Petrů , 1 komentář

Ačkoli prý mnohé zákaznice brečeli, když přišla minulá generace áčka, auto, které už nebylo tak hezky kompaktní, přehledné, praktické a vysoké, já když ho viděla, zajásala. Bylo krásné a sexy. A kráse je občas třeba něco objetovat. I sexy a sportovní áčko si tak našlo své příznivce a já zdaleka nebyla s tímhle názorem ojedinělá. Nová generace, která právě přichází je dokonalost. Z pohledu designu, ale i funkčnosti a technologií, které nabízí (leccos dostala i z eska). Takže nevadí-li vám nižší posaz, račte nastoupit.

Zas tak často to neříkám, a to jsem se ještě ani nesvezla, jelikož první novinářské představení bylo statické, ale! Já to auto chci, mě se tááák líbí. Láska na první pohled, co vám budu povídat. No, budu vám povídat o něm, je to totiž velmi zajímavý značkový kousek autokabelky. Nedivím se, že 50 % zákazníků třídy A jsou zákaznice.

„Můj Mercedesi, splníš mi tři přání?“

Hlasové ovládání je něco, co mě ve většině aut moc nebaví. Koho by bavilo povídat si s někým, kdo vám tak úplně nerozumí. Ale tady je to jiné. Mercedes dotáhl hlasové ovládání k použitelnosti. Aktivuje se zaříkávadlem „Můj Mercedesi“. Tedy pokud je vaše áčko české, je vtipné, jak si hlasové ovládání Mercedes specifikoval na různých trzích. Například na italská áčka funguje „Ciao stella“ neboli „Čau hvězdo“. V češtině to už tak hezky nezní, přece jen jsme méně jižanské a „amigo“ nátury, a ani „Ahoj Méďo“ neprošlo. Mužům by se to prý nelíbilo. 😜 V Česku se trochu řešilo, zda je Mercedes „ten“ či „ta“. Z historie je Mercedes ženské jméno, ale většina lidí používá mužský rod. Takže tedy „Můj Mercedesi“. Ovládat hlasem se dá skoro všechno, co určitě nejde, je změna nastavení jízdních a bezpečnostních asistentů. Takže „Můj Mercedesi, vypni stabilizační systém“ například nefunguje.

Mužské oslovení, ženský hlas Nadi Hávové

Váš Mercedes promlouvá hlubším ženským hlasem, altem. I tohle není náhodné, ale je to výsledek mnoha výzkumů. „Problémy“ tu dělají hlavně muži. Mužům prý vadí vysoký ženský hlas, asi někteří mají nějaké nezpracované trauma z ženského ječáku či co. 😂 A mužský hlas také nechtějí (vyjma muslimských zemí). Ženský hlas pak na nás všechny prý působí pozitivněji a uklidňuje nás, jelikož jej máme podvědomě spojený s hlasem maminky. A pokud jde o ten hlubší hlas, tak na obranu mužů je třeba říci, že tím, že hlas maminky poprvé zaznamenáme už v bříšku, tak jsme právě „naprogramováni“ na hlubší, tlumenější hlas. Jsme jaksi kvalitně odhlučněni, i kdyby mamka měla hlas jako siréna. Jen tak pro zajímavost, po narození prý mimča nějaký čas často pláčou i proto, že „na vzduchu“ nepoznávají hlas maminky, a tak si přijdou trochu ztraceni. Ale nebojte, hlas áčka poznáte vždy a ztraceni nebudete. Promlouvat na vás bude Naďa Hávová z Českého rozhlasu. I na tom je vidět, jak si český Mercedes dal na všem velmi záležet. Zdaleka ne na všech trzích propůjčila novému áčku hlas profesionální moderátorka.

Touchpad, tlačítka, dotykový displej – jak je libo

Pokud by se vám nechtělo mluvit, můžete funkce nového áčka ovládat také dalšími třemi způsoby. Touchpadem na středové konzoli. Je to skutečně touchpad a funguje dokonale jak na MacBook Pro a má úžasně příjemnou povrchovou úpravu. Dále pak tlačítky na volantu nebo dotykovém displejem. Někdo dotykové displeje nerad, proto, že nejsou nikdy čisté, ale co si budeme povídat, máme to dotykové ovládání díky smartphonům pěkně naučené. 😁

Klíč v telefonu – NFC

Miluju bezklíčkové ovládání, je to tak praktické, že nemusíte klíček vytahovat z kabelky. Tady to však jde ještě dál. Klíček už ani nemusíte mít. Svoje áčko můžete odemykat a startovat klíčem ve vašem telefonu. A funguje to, i když má váš telefon vybitou baterku. Vrchní hrana kliky verzí vybavených bezklíčkovým nebo NFC přístupem je chromovaná, tam se buď dotknete nebo přiložíte telefon a je odemčeno nebo zamčeno. V autě přiložíte telefon na kontaktní místo a tlačítkem nastartujete. Oproti bezklíčkovému přístupu je nevýhoda, že musíte telefon fyzicky vytáhnout a přiložit, je to jako bezkontaktní platební karta. Ale zase ta paráda, že nemusíte vůbec nosit klíč! Jen tedy musíte mít telefon podporující NFC, Samsungy to mají celkem hojně, Apple s tím přišel až s poslední generací iPhonů.

Rozšířené obzory, pardon realita

Tak se nazývá nové zobrazení navigace. Na displeji se vám objeví skutečný obraz z kamery na křižovatku před vámi a do ní vám mercedes nakreslí šipku kam jet. Nová navigace pak zohledňuje dopravní informace v reálném čase (jako například Waze pokud znáte a používáte) a navigační data se automaticky online aktualizují. Takhle se aktualizují mapy ČR, Slovenska, Maďarska a Chorvatska. Ostatní si můžete stáhnout z netu Mercedes.me. Nemáte-li v autě navigaci, můžete využít zrcadlení telefonu, které se mimochodem hodí na různé jiné věci, a prémiové značky jako Mercedes, BMW a Audi se tomu dlouho bránily. Ale už je to tu.

What3words

Další zajímavostí je zadávání navigačního cíle pomocí tříslovného určení. Prý to už funguje dlouho, ale já o tom slyšela poprvé. Každý označený čtverec na zemi o velikosti 3×3 metry je „pojmenován“ třemi slovy. I vy můžete označená místa přidávat, je na to aplikace do telefonu. Je to tak snadné a geniální zároveň. Lze označit místo uprostřed lesa, které klasickou adresu asi mít nebude. Ale ono i pokud jste někdy hledaly budovu na nějakém náměstí, asi víte, že to podle čísla občas není snadné. Orientovat se podle toho dá třeba i ve velkých budovách, například na letišti. Ale to už jsem trochu odbočila.

Výbava sem, výbava tam

Mnoho prvků výbavy, samozřejmě takové té elektronické, si můžete i v průběhu života s vaším áčkem dokupovat nebo naopak deaktivovat. Například tu navigaci. Ale i různé jiné další asistenty a vybavení. Bude tak možné si třeba dovybavit i ojeté áčko, které si koupíte z druhé ruky. Samozřejmě musí mít základní „hardware“, takže není například špatné si hned na začátku pořídit nejlepší palubní displeje. V žádném áčku nenajdete analogové ukazatele, nebo-li budíky, vždy jen displej. Rozdíl je pak v rozlišení neboli kvalitě zobrazení a velikosti (displeje jsou dva, jeden před volantem jako přístrojový štít, jeden uprostřed). Na velikosti tu záleží. 😁 Co se designové personalizace týče, zaujala mě sada Night. Ta má černá zrcátka, zatmavená zadní boční okna a černo-chromová kola. Edition 1 pak poznáte nejen podle svalnatějšího těla, ale i žlutých doplňků. To nějak na mě působí trochu tuningově, hlavně v kombinaci s jinak čistým a lehkým designem áčka, ale proti gustu…

S to A

Mezi výbavové novinky ve třídě A, které byly dříve vyhrazeny jen větším Mercedesům, patří ambientní osvětlení interiéru nabízející 64 barev. Víte, že když si nastavíte červenou, bude se vám zdát, že je o 2 ºC tepleji, a s modrou naopak? Nastavovat se to dá i hlasem. Dále tu pak máme head-up displej neboli zobrazování informací o jízdě na čelní sklo do zorného pole řidiče. Novinkou jsou také LED Multibeam adaptivní světla. Mají 18 diod a svítí podle potřeby. I když jede auto před vámi, umí třeba svítit na 70 % maximálního (dálkového) výkonu, a přitom neoslňovat. A v neposlední řadě za zmínku stojí vyhřívaná a ventilovaná sedadla s masážní funkcí. I ty tu za příplatek můžete mít.

Sedadla z Roudnice nad Labem

Když už jsme u těch sedadel. Víte, že sedačky pro áčko se šijí v Roudnici nad Labem? Je tam firma, která v tomhle oboru umí co jiní, na celém světě, ne! Mají mnoho patentů, šijí speciální 3D technologií. Ne, že bych tomu rozuměla, ale sedačky má áčko nádherné a to hned v několika variantách, jukněte na fotky.

Trend minimalismu

Minimalismus je trend dnešní doby. Jestliže výbava je spíše maximalistická, tak design minimalistický. Předchozí generace měla různé prolisy a charakterové linie, čisté linky a plochy aby člověk pohledal. U novinky je to přesně naopak, její design je čistý a linie puristické. Přitom to na dynamičnosti, osobitosti, mladistvosti ani expresivnosti neubírá, spíše naopak. Mně se minimalistický přístup v mnoha ohledech vůbec nedaří, i když si myslím, že je to skvělá věc. Mercedesu se povedl na jedničku, tenhle minimalismus by mi do života zapadl hned. Minimalistické jsou i sloupky karoserie. Rozumějte, jsou ve srovnání s předchozí generací výrazně zúžené, což zajišťuje mnohem lepší výhled z auta. Všimnete si toho hned, jak si do auta sednete, zkoušela jsem to, i když jen „na sucho“ a ne za jízdy, ale je to vážně skvělé. Ty široké sloupky výhledu hodně překáží, co si budeme…😉

Focus na bezpečnost

Tvrdí to každý, když představuje nový model, ale novinky, se kterými přichází áčko, mě vážně zaujaly. Například ještě tři minuty po vypnutí motoru funguje asistent sledování mrtvého úhlu. Stejně jako za jízdy pomáhá i při stání tomu, abyste nepřehlédly auto vedle vás. Chcete-li vystoupit a okolo jede jiné auto, Mercedes na vás začne svítit a křičet, aby vás varoval před nebezpečím. Vylepšený je také aktivní brzdový asistent hlídající okolí vozu, nově umí lépe detekovat cyklisty. To není snadné, auto se dá, to je velké, chodec se dá, ten je pomalý. 😜 Ale cyklista může být rychlý, a přitom snadno přehlédnutelný. Áčko ho umí lépe zaostřit. Asistent jinak funguje tak, že „čuje-li“ nebezpeční, nejdříve vás upozorní a vyzve k akci, nereagujete-li, sám zabrzdí.

Style, Progressive, AMG linie, benzin, diesel, manuál, automat i čtyřkolka

Nové áčko bude nabízené ve více verzích než kdy dříve a jeho motory budou mít vyšší výkon. Vybírat můžete z výbavových linií Style, Progressive a linie AMG (za příplatek 69 000 Kč). Paleta motorů nabídne výkony mezi 94 a 416 koňmi. Základem je verze 160d, na druhém konci nabídky pak je AMG S. To je úplnou novinkou, je to ještě více než AMG (v koních o 34 koní více) a naprostý vrchol nabídky. A35 pak bude takové baby AMG, i když 302 koní, to není hračka pro děti. Ve většině modelů najdete automatické převodovky, i sem už přišel tenhle trend, ale ani manuál tu ještě nevymřel. AMG (standardně) a vybrané další verze (za příplatek – A200d, A220d a A250) budou kombinovány s pohonem všech kol. Jednotlivé verze budou přicházet postupně, zatím jich tu máme jen pár:

Taky se zvětšil kufr a zlepšil přístup do něj, ale to bych mohla napsat dalších milion řádků. To už si nechám na test, který pro vás brzo přichystám. Těšte se!

 

A co vy? Jste z nového áčka nadšené stejně jako já, nebo vás nechává chladnými?

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení! 

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

1 komentář

idnawauril
19.5.2018

Věra Petrů Vostrá, thank you for your blog post.Really thank you! Awesome.custom writing

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *