Jezdila jsem s Škoda Karoq!

13.10.2017 Veronika Petrů 0 komentářů

Klikaté sicilské silničky, sluníčko, 25 stupňů a Škoda Karoq. Docela hezký program dvou říjnových dní. Na novinářské prezentaci na Sicílii jsem měla skvělou možnost jako jedna z prvních otestovat žhavou novinku. Ačkoli teď asi budete informacemi o Karoqu lehce zaplaveny, věřím, že vás bude nový „kabelkovský“ post bavit!

Příběh jména

„Ingredience“, ze kterých se namíchalo jméno Karoq, pochází z ostrova Kodiak. Místní obyvatelé nový model nejdříve nazvali „uyowoo“, což v překladu znamená „malý bratr“. Pak „qarruk“, což znamená „šíp“, logo značky Škoda. A jméno se finálně utvořilo nápadem jednoho dvanáctiletého chlapce, jenž řekl „kaaraq“ – v překladu jednoduše „automobil“. Takže tedy kaaraq a quarruk a je z toho Karoq.

 

TOP5 vychytávek Karoqu podle mého výběru

  • Digitální přístrojový štít (poprvé u značky Škoda) s velmi přehlednou grafikou – můžete přepínat různé módy zobrazení, místo klasických ukazatelů si tam můžete například přepnout na jednu velkou mapu navigace.
  • Multimediální informačně zábavní systém Columbus lze ovládat i gesty (jakýmsi mávnutím ruky ze strany na stranu před obrazovkou), skvělé je to například pro listování v menu nebo seznamu hudebních skladeb.
  • Varioflex sedadla – měl je už Yeti, nemají je všechny verze, ale hlavně pro rodiny s dětmi mohou být samostatná sedadla s možností různého nastavení, posuvu a sklápění velmi praktická. Sedadla lze navíc úplně vyjmout.
  • Full LED světlomety – básním o nich vždy, když jedu s nějakým autem, které je má. Úžasná věc, dělají bez nadsázky z  noci den. Pokud vás zajímá, jak je to možné, jukněte do postu o novém Opelu Insignia, kde jsem jejich tajemství popisovala podrobněji.
  • Bezdotykové ovládání víka kufru – nejde o nic nového pod sluncem, ale je to prostě skvělá věc. Pokud neznáte – stačí „máchnout“ nohou pod nárazníkem, a kufr se otevře jak sezam. :-) Tedy samozřejmě to lze jen v kombinaci s bezklíčkovým přístupem.

 

 

 

S kým máme tu čest?

Škoda Karoq je nástupcem modelu Yeti. Fakticky a prakticky však jde o větší a univerzálnější auto. Karoq je sourozencem Seatu Ateca, zepředu je podobný většímu a loni představenému modelu Kodiaq. Má opět i „řasy“ v předních světlech. Menší, níže umístěná světla jsou mlhová. Zadní světla mají zajímavou grafiku a tvar. Hodnocení designu nechám na vás, za sebe mohu říci, že Karoq působí naživo velmi robustně až mohutně, skoro jako o třídu větší auto. A také vězte, že si jej hned tak nespletete ani s Kodiaqem, ani s Atecou. A mně osobně se líbí mnohem víc než Kodiaq.

Míry a litry

Karoq si zachoval kompaktní rozměry. Na délku měří necelé 4,4 metru, „jen“ o 16 cm více než Yeti. Takže se s ním bude celkem dobře parkovat i ve městě. Kufr má objem 479 až 521 litrů (záleží, zda je vybaven sedadly Varioflex). Po sklopení sedadel naroste na 1810 l. A to vše jsou hodnoty, za které by se nestydělo ani kombi střední třídy (třída, kterou reprezentuje například VW Passat).

Turbo pro všechny

TSI a TDI, pět verzí, všechny přeplňované. Základním motorem je tříválec 1.0 TSI o výkonu 115 koní s točivým momentem 200 Nm, následuje o jeden válec bohatší agregát 1.5 TSI (150 koní a 250 Nm). Čtyři válce se asi konstruktérům zdály jako velký luxus, a tak tahle verze disponuje funkcí vypínání poloviny válců. Pokud zrovna nepotřebujete výkon, dva „spící“ válce pomáhají šetřit palivo (a funguje to až do 130 km/h). Je-li libo naftu, můžete vybírat z verzí 1.6 TDI (115 koní a 250 Nm), 2.0 TDI (150 koní a 340 Nm) a 2.0 TDI (190 koní a 400 Nm). V nabídce je šestistupňová manuální a sedmistupňová automatická převodovka. Automatická převodovka je, jak je u Škodovky už zvykem, dvouspojkové DSG.

Kamzík?

Asistent pro jízdu do kopce i z kopce, elektronická uzávěrka diferenciálu. V nabídce je možnost volby jízdních režimů (ovlivňuje právě jízdní asistenty, pohon, motor atd.) – Eco, Normal, Sport a Individual. Čtyřkolky mají ještě režimy Snow a Offroad. Pokud si chcete volit mezi komfortním a sportovním nastavením odpružení, nabízí Karoq adaptivní tlumiče DCC (k dispozici od začátku příštího roku). I když je to z předchozího textu asi zřejmé, přesto doplním, že na výběr jsou verze s pohonem předních a všech kol.

Komfort i bezpečí

Všechna sedadla Karoqu mohou být vyhřívaná (s tím u mě vždy každé auto zaboduje). Ve výbavě pak je i adaptivní tempomat s brzdnou funkcí, antikolizní systém, hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent, který umí sám nejen zaparkovat, ale i vyjet z parkovacího místa (!), systém pro udržování v jízdních pruzích, systém sledování únavy řidiče, čtení dopravních značek a tak dále, a tak dále.

Chytrý klíček

Skvělou věcí je tzv. chytrý klíček, za pomoci kterého se vám vše nastaví tak, jak to máte rády. Vynikající, pokud si auto s někým půjčujete. Každý má svůj klíček a podle něho Karoq nastaví sedačky, jízdní režimy, asistenční systémy, osvětlení interiéru (LED osvětlení interiéru si můžete nastavit v deseti odstínech).

Informace a zábava – to už není jen rádio :-)

Základní systém Swing nemá podporu Apple CarPlay, Android Auto a zrcadlení mobilu. Nabídne 6,5palcovou obrazovku (to je o fous více než iPhone 6 Plus), čtyři reproduktory, dva vstupy USB, jeden slot na SD kartu a jednu 230V zásuvku. Vyšší řada Bolero má 8palcový displej, Bluetooth, osm reproduktorů a už umí všemi zmíněnými způsoby komunikovat s vaším mobilním telefonem. Třetí stupeň je Amundsen s navigací. Vrcholný Columbus s 9,2palcovou obrazovkou přidává vysokorychlostní internet LTE, interní paměť a ovládání nejen hlasem, ale i gesty, jak jsem psala výše. SOS Call lze aktivovat stropním tlačítkem, za samočinné volání se připlácí stejně jako za online služby, servisní podporu, dopravní informace, počasí atd. Se svým vozem pak můžete být v „kontaktu“ prostřednictvím mobilní aplikace, která vás upozorní na nezavřené dveře či okna, na nutnost zajet na servisní prohlídku nebo pomůže najít vaše auto na parkovišti. Karoq na vás může zablikat či zatroubit, což může být například v nákupním centru praktické. :-)

A kolik za tuhle parádu?

Stručně a jasně, základní cena je 529 900 Kč. Více najdete v ceníku zde.

Jízdní dojmy

Na sicilských silničkách jsem vyzkoušela čtyřkolku 2.0 TDI/150 koní Style s manuální převodovkou, stejný motor jsem otestovala i s automatem a moc zvědavá jsem byla na benzinové verze. Svezení s 1.0 TSI jsem nedala, ale 1.5 TSI/150 koní Style 4×2 jsem řídila. A co teda?

Palec nahoru

  • Karoq je bezpochyby komfortní – na Sicílii jsou místy silnice jak ve středočeském kraji a Karoq zvládal hupy i díry odfiltrovat s grácií a bez rázů.
  • Prostorný interiér a velký kufr plný praktických simply clever háčků a držáčků – tady jsou ty centimetry navíc ve srovnání s Yetim znát, dojem na mě udělala hlavně šířka interiéru, mám pocit, že ani dva kulturisti by vpředu necítili nepříjemnou blízkost.
  • Profilovaná a velmi pohodlná sedadla – opravdu skvěle tvarovaná, nejen tak vypadají, ale i tak fungují a váš ctěný zadeček i záda si jen chrochtají blahem.
  • Lehké ovládání – v nižších rychlostech je řízení lehoučké, což my holky oceníme, stejně tak pedály ani řadicí páka nevyžadují zbytečně velkou ovládací sílu, příjemně plynulý, ale přitom rozhodně ne váhavý je nástup brzd. I takové zdánlivé drobnosti jako je délka kroku pedálů je tu vychytaná. U některých SUV má člověk pocit, jako by by bylo u spojky mezi „on“ a „off“ půl metru.
  • Posaz za volantem a rozsah nastavení sedadla a volantu – najít svou ideální řidičskou pozici chvilku trvá, ale za to si můžete vše vyladit na milimetr. Myslím to tak, že rozsah nastavení sedadla i volantu je opravdu veliký, a to všemi směry. Díky tomu se může krásně uvelebit velikost XS i XXL. A na SUV lze dát sedadlo i opravdu hodně dolů. Tak jsem si ho já ani nastavit nemohla, protože bych pak neviděla přes volant. :-)
  • Dynamika verze 1.5 TSI v městském a příměstském provozu – budeme-li se bavit o rychlostech do cca 120 km/h, je verze 1.5 TSI úplně skvělá.
  • Zábava za volantem – vzhledem k lokaci prezentace prošel Karoq křest ohněm, co se jízdních vlastností týče. Horské silničky jsem si prostě musela užít a musím říct, že jsem byla podvozkem Karoqu opravdu mile překvapená! Karoq hezky reaguje na povely volantu a ochotně zatáčí (zde samozřejmě jasně vede verze 1.5 TSI, s turbodieselem je lehce těžkopádnější, ale jen lehce, zde asi taky hodně pomohlo, že turbodiesel jsem měla verzi 4×4, která má mimochodem jinou zadní nápravu, ale tím vás nebudu zatěžovat). Jasně, není to sporťák, více se naklání, ale to je prostě hodnocení v rámci dané třídy.
  • Skvělé odhlučnění – nejdřív jsem si myslela, že mám ještě z letadla zalehlé uši, ale tím to nebylo. :-)

Palec dolů

  • Navigační pokyny – šipky se vám zobrazují na displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem nebo na digitálním přístrojovém štítu, zobrazení následných manévrů si můžete nastavit i na displeji na středovém tunelu na mapě, a to hned ve dvou různých grafikách. Ale prostě mně to nějak nesedí a není mi všechno hned jasné. A to jsem podle navigací zvyklá jezdit, kvůli dopravnímu hlášení si „navi“ zapínám i když jedu do Teska. Nedokážu přesně říct, kde je problém, a tak to tu píšu i proto, že jsem zvědavá na váš názor, pokud máte zkušenost s Columbusem v novém Superbu či Kodiaqu, určitě mi napište své postřehy.
  • Dynamika 1.5 TSI v dálničním tempu – ve vyšších rychlostech už motor trochu nemá šťávu, i když jede na všechny čtyři. :-) Vypínání válců, jak jsem psala výše, funguje jen v nižších rychlostech. Ale to není nic překvapivého. Já u motoru testovala spíše dynamiku než spotřebu (jela jsem za 7,4 l/100 km), protože jsem vám chtěla zjistit, zda je pod plynovým pedálem výkonová rezerva pro komfortní předjetí. Nejsem příznivcem slabších motorů hlavně proto, že člověk občas potřebuje předjet nebo se někam rychle zařadit, a tady se výkon hodí, paradoxně čím méně řidičských zkušeností máte, tím více v danou chvíli výkon oceníte. A verdikt? 1.5 TSI je v tomhle určitě v pohodě.
  • Příliš lehké řízení ve vyšších rychlostech u verze 1.5 TSI – ani když jedete rychleji, moc neztuhne a zůstává pocit „utrženého“ volantu. Jedete-li rychleji, potřebujete s volantem logicky pracovat citlivěji, což je s touhle přeposilovaností trochu náročnější.
  • V nabídce chybí silnější benzinový motor – myslím, že třeba 2.0 TSI by Karoqu ohromně slušelo, bohužel se s ním ale nepočítá.
  • U vyšších verzí informačně-zábavního systému není klasický ovladač hlasitosti – vše se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky a já jsem v tomhle „oldschool“. Klasické kolečko je prostě dle mě rychlejší a praktičtější. Naštěstí je nastavení hlasitosti na volantu.
  • Méně přehledná karoserie při parkování a manévrování – ale to vyřeší kamera a asistenty, příplatky za ně nejsou nijak vysoké (8100 Kč a 14 000 Kč).
  • Dodací lhůty 18 týdnů – to jen tak pro úplnost, no jo, je to novinka. Kdo si počká, ten se dočká.

 

Pokud Vás Karoq bavil, tak se těšte na chystané posty s Autfitem a Fotostory! A sledujte Autokabelky na Facebooku a Instagramu!

Foto: Ivo Herčík

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *