Spotřeba je vyšší, než udává výrobce, ale je jasné, že úředník z Bruselu se musí „nažrat“ a motor zůstat celý.
Vždycky jste jezdily jen s autem s manuálem a bojíte se, že s autem s automatickou převodovkou byste neuměly? Jely jste třeba někdy v motokáře nebo v autíčku na autodromu na pouti? A šlo to, ne? Žádný strach, s automatem je to jednodušší, než si myslíte!
Dva pedály místo tří. Jednoduché. Kdo si na automat zvykne, obvykle nechce jinak. Dáte volič (tak se u automatu říká „řadicí páce“) do příslušné polohy a pak už jen vše ovládáte plynem a brzdou, ostatní za vás obstará automatická převodovka. Automat obecně není vhodný pro řidičky se závodními ambicemi, auto s automatem je spíše pro pohodářky.
„P“ = parkujeme – na „péčko“ auto zůstane stát na místě, není třeba ani používat ruční brzdu. Tu doporučuji použít jen při stání v prudším kopci, a to z důvodu ochrany převodovky před zbytečným namáháním a tím i opotřebením. Moderní automaty dokonce polohu „P“ zařadí samy po vypnutí motoru nebo otevření dveří. To vás může „zachránit“, když na to z roztržitosti zapomenete.
„R“ = couváme – jasný jako facka :-)
„N“ = neutrál – hodí se třeba v myčce, kde auto popojíždí po pásu. Jinak tuto polohu v praxi nijak nevyužíváme.
„D“ = jízda – nejdůležitější poloha, sednete do auta, dáte „déčko“ a jedete.
„S“ = sport – jestliže předchozí polohy najdete na voliči každého automatu, „esko“ už převodovka mít může a nemusí. Jde o ekvivalent polohy „D“, v tomto režimu však převodovka řadí a podřazuje rychleji, aby byl navozen pocit sportovnějšího svezení.
„M“ = manuál – není manuál jako manuál, zařazením polohy „M“ se na podlaze spojka neobjeví. Manuální řazení se v tomto případě provádí pohybem voliče vpřed a vzad nebo řadicími „pádly“ pod volantem. Ani tuto polohu nemá nutně každá automatická převodovka a v praxi ji člověk moc nevyužije, proč taky? Dobrá je jen u ryze sportovních modelů, ale to už je jiná písnička…
Prakticky jediným úskalím přechodu z auta s manuální převodovkou do toho s automatem je (ne)činnost levé nohy. Levá noha je zvyklá ovládat spojku, má ve zvyku razantně šlápnout na pedál a stlačit ho až k zemi. Pokud tohle udělá a „narazí“ na brzdový pedál (u aut s automatem je brzdový pedál obvykle větší, je na něj totiž místo a větší plocha pedálu znamená komfortnější spolupráci s ním), je krizová situace na světě. Dojde totiž k tomu, že nechtěně panicky zabrzdíte, zastavíte. Ale věřte, že postačí si nohu jen pěkně „odložit“ nalevo, případně se na její nepoužívání prvních pár kilometrů více soustředit a velmi brzy vám bude skutečnost, že má levá noha pohov, úplně přirozená. Mně osobně se ještě párkrát stalo, že jsem sáhla po voliči, jako by to byla řadicí páka, a v tu chvíli jsem omylem za jízdy přeřadila do polohy „N“ (zpátečka je blokovaná, nebojte!). Ale stačí se vzpamatovat, dát tam zpátky „déčko“ a jede se dál.
No a abych vás tu jen já nepřesvědčovala o tom, že zvládnout přechod na automat není složité (přece jen jsem tou novinářskou praxí trochu „deformovaná“ a některé věci mi můžou připadat snazší), poprosila jsem svou kamarádku Marušku, která si asi před měsícem koupila svoje první auto s automatem, ať mi řekne, jak tuhle „problematiku“ vidí. :-)
„Automatu jsem se hrozně bála, nechtěla jsem kvůli tomu jezdit ani s manželovým autem, ale když jsem se rozhodovala pro nové auto, tak mě hodně lidí přesvědčovalo, abych si automat vzala, že do Prahy i na dálky je to super. Tak jsem si půjčila z Mercedesu na víkend GLA s automatem, a hned mě třeba hrozně potěšilo to, že je volič automatu udělaný ne jako řadicí páka, ale je umístěný pod volantem (amerika, vypadá jako větší páčka blinkrů :-). Poprvé jsem měla velký respekt a strach, ale po první jízdě jsem byla nadšená. Asi dvakrát se mi stalo, že jsem použila i levou nohu, ale jen na místě, stála jsem na brzdě a při tom se chtěla rozjet, což logicky nešlo. Pak když už jsem dostala svoje nové auto, tak se mi to nestalo ani jednou a mozek automaticky přepnul. Ze začátku jsem nevěděla co dělat s pravou rukou, ale postupně jsem si zvykla a třeba teď pořád přepínám rádio. Je to fakt pohoda mít automat. Až teď v zácpách (jezdím domů po rozkopané D1), jsem si uvědomila, že mně nebolí levá noha. Taky jsem nedávno jela na Slovensko, bylo to 560 km po dálnici a byla to doopravdy paráda. Snad jediné, co mi vadí, je, že když vycouvám z parkoviště na silnici a rychle přeřadím z „R“ na „D“, tak se mi zdá, že ten automat reaguje pomaleji, než když jsem zařadila jedničku u manuálu, přidala plyn a vyjela jako blesk. Pán v Mercedesu říkal, že je to jen pocit, ale manžel to vidí stejně. Ale to je drobnost, každopádně všem vřele doporučuji. Když nové auto, tak automat!!!“
manuál je větší sranda
Při dlouhých trasách bez manuálu je nuda,taky co bych dělal s pravou rukou,když jsem zvyklý držet hlavici šajtrpáky a levá noha může cestou do Chorvatska,Itálie,Maďarska,nebo jinam zdřevěnět.
Taky v zátočinách do kopce automat nestíhá,tam je lepší manuál,na dlouhé trasy mám adaptivní tempomat.
Automat je sice dobrý,ale je sním nuda,bez zážitků a požitků z jízdy.
A nedej bože,když se automat pokazí,repas manuál je ve stovkách až tisících,automat je oprava v desítkách až stovkách tisících.
Poloha N je stále zatiaľ neprebádaná. Jeden povie tak, druhý tak. Tak sa pýtam. Keď prídem do križovatky môžem dať N A ručnú? Alebo je tamen tak. Mám prvý krát automat a fakt netuším či je to v pohode alebo nie. Za jazdy určite nie, ale keď stojím.
Poloha N se prakticky nepoužívá, jak jsem říkala ve videu, člověk ji v praxi využije jen v takové té pásové automatické myčce, kde pás auto „protahuje“ myčkou. Nebo v případě, že je potřeba auto tlačit nebo táhnout. V křižovatce a při stání je naprosto zbytečné. Na křižovatce se nechává poloha „D“ a noha na brzdovém pedálu. Pokud stojíte déle, použijte polohu „P“ a nemusíte stát na brzdě a ani nemusíte zatahovat ruční brzdu. Auto je tak „zabržděné“. Pak jen dáte z „P“ polohu „D“ a jede se dál :-) Ruční brzdu stačí používat jen při parkování v kopci, jinak i při parkování stačí dát polohu „P“.
Já myslím že ne abych nesledoval auta za sebou ale jen při delším stani
Ještě odkaz na video – http://www.autokabelky.cz/na-kaficku/vlog-jak-ridit-auto-s-automatickou-prevodovkou/
Akorát jsem se k tématu automatické převodovky znovu věnovala, protože se hodně z vás zajímá.
Tak s automatem mam letite zkusenosti a mile damy je to trosku jinak nez pani Vera tvrdi. Poloha N je NEUTRAL. To znamena, ze prevodovka odpoji hnanou napravu od motoru. Pro priklad: Prijedete na krizovatku a stojite na brzde se zarazenym d je stejne jako s manualem stat soucastne na brzde a spojce se zarazenou rychlosti. Zbytecne opotrebovavate spojku v pripade manualu, a u automatu zvysujete mimo opotrebeni prevodovky i spotrebu (napr Passat b5.5 1.9 TDi 96Kw aut pri 0km/h a zarazenym D 1,2l/h a N 0,6 l/h
V obou pripadech svitite dost vyraznym brzdovym svetlem do oci ridice za vami, coz je trosku bezohledne jako vecne mlhovkovani (ale to je jine tema). Kazdy vyrobce automatickych prevodovek doporucuje pri delsim stani se zapnutym motorem zaradit N nebo P a tim prodlouzit zivotnost prevodoveho oleje i prevodovky samotne.
Zdravím Vás, ano, volba polohy N při delším stání svoje opodstatnění určitě má, ale co je a co není delší stání, rady v článku jsou mířené hlavně na co nejkomfortnější ježdění s autem s automatickou převodovkou, což znamená nastartovat, zařadit D, dojet do cíle, zařadit P. :-) Co se brzdového světla týče, přiznám se, že já osobně jsem zvyklá lehce nohou stát na brdě ať mám manuál či automat a zařazeno D či N, jen málokdy člověk stojí skutečně na rovině. Například automatické převodovky DSG a podobné dvouspojkové systémy pak mají spojky při stání rozpojené i když stojíte a máte zařazeno D. Jinak co jsem vysledovala, co se stání týče, i při ježdění po městě průměrně za měsíc „nastojím“ asi hodinu. Což tedy je například ve vašem případně za měsíc 0,6 l nafty což je asi 18 Kč/měsíc. Takže se přiznám, že to neřeším. Kažodpádně moc děkuji za zajímavé podněty k článku!
Já kdys dám na křižovatce n tak nemusím stát na brzde mám volné nohy a větší pohodlí ale jen kdys je dlouhá červená
Stát za někým, kdo má automat a celou dobu stojí na brzdě je za trest. Některé auta mají snad brzdové světla dálkové nebo co…
To je pravda proto používám n
Patricie
Jezdím jedině s automatem, s manuálem jsem naposled jela v autoškole, nejsem na něj vůbec zvyklá, takže jsem si nemusela zvykat ani na to že levá noha a pravá ruka nemusí nic dělat :-D Manuál bych si asi nikdy nevzala :-)