Národní galerie Praha, 11. 11. 2019. Světová premiéra nové, čtvrté generace Škody Octavia. Mezi celebritami, politiky, novináři a automobilovými odborníky jsem příležitost prohlédnout si novinku mezi prvními na světě dostala i já.
Kus české automobilové historie
Škoda Octavia, ať už chcete nebo ne, ať už si to připouštíte nebo ne, je v kolektivním vědomí českých řidičů prostě pojem. Ať už z hlediska historického modelu z roku 1959 nebo z pohledu novodobého a první generace, která se představila v roce 1996. Šlo totiž o skutečně první kvalitní a hodnotný porevoluční model Škodovky, jenž snesl srovnání se „západní“ konkurencí. Dokonce byl v mnohém zcela výjimečný. Ano, řeč je o velikosti zavazadlového prostoru, na to slyšelo obrovské množství zákazníků. V mnohém dostal do vínku to nejlepší z koncernu Volkswagen, který do mladoboleslavské automobilky majetkově vstoupil. Řeč je například o naftových motorech TDI. I ti, co se o auta prakticky nezajímali věděli, jaký mají oblíbená TDI v Octavii výkon (90 a 110 koní 😉) a jakou spotřebu (okolo 5 litrů na 100 km).
Holka z naší ulice
První Octavie, to byl prostě AHA moment. Bylo jasné, že všechny další generace budou s tou první porovnávány. Zdálo se být skoro jasné, že i když budou fakticky lepší, těžko se jim bude vyvolávat takové emoce. A je pravdou, že i dnes najdete mnoho lidí, kteří vám řeknou, že nejlepší Octavie byla ta první. Že si na ni ještě mohli leccos sami opravit, že jsou na ni levné náhradní díly a že je nesmrtelná. Nesmrtelná zcela jistě je v epigenetickém kódu českých řidičů. Tak schválně, měli jste v rodině Octavii? Znáte někoho, kdo měl či má Octavii? Měli jste někdy ve firmě Octavii? Máte nějakou příhodu s Octavií?
Zpátky k včerejšímu večeru
Dost ale bylo vzpomínání. Jsme tu přece kvůli novince, čtvrté generaci, které lze jen přát, aby si získala srdce řidičů jako ta první.
S jakými inovacemi přichází a čím mě zaujala na premiéře?
10 zajímavostí nové Škody Octavia
- Design – do včerejšího večera byl u mě nejkrásnější současnou Škodovkou Superb. Octavia však podle mě převzala žezlo. Tvar přední masky chladiče mi trochu připomíná VW Arteon. Líbí se mi úzká světla i tvarování zadní části. Octavia vypadá větší a tak nějak honosnější než kdy dříve.
- Ve dvou se to lépe táhne – liftback i kombi se představily současně, takže na kombi se nebude déle čekat.
- Na dotek – Octavia asi chce být rekordmankou v eliminaci klasických tlačítek a ovladačů v interiéru. Co šlo, to je dotykové. Jak to bude v praxi příjemné, to se nedalo takhle rychle zjistit.
- Život v Matrixu – úžasná Matrix LED světla, která dokážou nahradit potkávací i dálkové světlomety a podle potřeby zhasnou a zase rozsvítit jednotlivé segmenty světla a vykrývat protijedoucí vozidla. Nejlepší technologie předních světel, kterou lze v současných autech mít.
- Hybridní mámení – Octavia iV, označení plug-in hybridního modelu s možností jízdy jen na elektřinu. V jeho útrobách se bude skrývat 1.4 TSI (156 koní) a elektromotor (105 koní). Šestistupňová automatická dvouspojková převodovka, dojezd na elektřinu až 55 kilometrů. Baterie se dobíjí buď ze zásuvky, nebo klasicky jako u každého hybridu jízdou a od klasického motoru.
- Bezdotykové otevírání kufru – kufr je zase větší a lépe přístupný. Jak kombi, tak liftback nabídnou elektrické ovládání zadních dveří a bezdotykové otevírání tzv. virtuálním pedálem. Stačí „zakopnout“ nohu do správného místa pod zadní nárazník (správné místo vyznačí osvětlení) a kufr dostane povel k otevření, aniž byste musely hnout rukou a případně pokládat věci, které nesete.
- Hýčkací sedadla – s certifikátem AGR (řeší ergonomii posazu), na přání ventilovaná a dokonce i masážní. To by si člověk nechal líbit.
- Head-up displey – konečně je to tu, žádné promítání informací na sklíčko před oknem, které mě irituje, ale přímo na okno. Mnohem elegantnější řešení a další z novinek čtvrté generace Octavie.
- Dynamické blinkry – nejvíce známé asi z nových Audi. Jsou to takové ty pásky, které se postupně rozvíjí od jednoho konce do druhého. Dostala je už Scala, a to dozadu. I Octavie je bude mít v zadních světlech. Docela mě překvapilo, že nebudou i vpředu, myslím, že by jí slušely.
- Automat hraje prim – volič automatické převodovky se přetransformoval v jakýsi joystick. Je to určitě hezčí a šetří to místo na středové konzoli, kde je více místa pro odkládací prostory. S manuálem se počítá jen u základních verzí. Jak se zdá, manuální převodovky budou už v brzké budoucnosti nedávnou historií.
Co zatím není známé, jsou ceny. Současná generace se prodává od 450 000 Kč. Dá se předpokládat, že se základní cenou se mnoho hýbat nebude. Ovšem bude záležet, jaké všechny vychytávky z očekávaně předlouhého seznamu příplatkové výbavy si bude chtít nový majitel či majitelka dopřát. 😉
Věřím, že vám brzo budu moct zprostředkovat i jízdní dojmy! Jak se vám líbí nová Octavia?
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!