DS7 Crossback e-tense – pojmy a jízdní dojmy

4.2.2020 Veronika Petrů , , , 0 komentářů

Nejvíce ženské auto luxusního segmentu, DS7 Crossback, nyní přichází také v plug-in hybridní verzi
E-Tense. A tak jsem se jí podívala na zoubek…

Luxusní „eko“ auta na vzestupu

Ačkoli mně přijdou hybridní a plug-in hybridní auta zajímavá hlavně ve městě, a tím pádem v menším provedení, statistiky automobilového trhu ukazují jiný trend. Možná to bude tím, že u větších a luxusnějších aut se ten nárůst pořizovací ceny v porovnání s konvenčními modely lépe „schová“. A také je v nabídce více zajímavých modelů. Takže v prémiovém segmentu je odklon od benzinu a nafty k alternativním pohonům znatelnější.

Hybrid vs. plug-in hybrid – co to je?

Hybrid je auto, na jehož pohonu spolupracuje klasický motor a elektromotor. Baterky se dobíjejí od klasického motoru, případně „zbytkovou“ energií při brzdění. Plug-in hybrid je to samé s tím rozdílem, že jeho baterky můžete dobíjet i ze zásuvky. Obvykle tak zvládne jet déle na elektřinu a je tak více „eko“. Jenže pokud obsluha a zacházení je u hybridu v praxi stejná jako u konvenčního auta s automatickou převodovkou, tak v případně plug-in hybridu je to už maličko jiné. Smysl má jen, když ho skutečně dobíjíte ze zásuvky. A ne každý má tu možnost…

Benzin, nafta nebo hybrid?

Přístup značky DS se mi opravdu líbí. DS spolupracuje s Pražskou energetikou i odborníky v oblasti dodávek elektrické energie do domácnosti. Prodejci DS mají zpracovaný dotazník tzv. „elektrokompatibility“. Jde o to, jestli máte možnost své auto případně dobíjet doma či v práci, máte garážové stání, ale máte tam svou zásuvku? Domluvili byste se například ve svém bytovém domě se sdružením vlastníků na možnosti dobíjení ve veřejných garážích či instalaci vlastního elektroměru? Neznamenala by instalace rychlonabíječky ve vašem domě velké stavební úpravy a posílení elektroinstalace? Jednoduše, pokud bydlíte v sedmém patře paneláku a v práci nabíjet nemůžete, raději si kupte naftu…

Zapomeňte na to, že budete dobíjet jen ve veřejných rychlonabíječkách. Zaprvé už je to leckde pěkně drahé a zadruhé tohle superrychlonabíjení snižuje životnost baterie! Navíc u některých superrychlonabíječek (o výkonu 50 kW a více) ani plug-in hybrid nabíjet nemůžete.

DS vám zprostředkuje konzultaci s odborníky, případně i jejich návštěvu u vás doma, prověření elektrické sítě atd. Stejně tak vám v dalším kroku, budete-li chtít, pomohou zprostředkovat montáž DS Wall Box (domácí rychlonabíječka, šetrná k baterii).

Zprava tankujeme benzin, zleva dobíjíme

Tak nevím, jestli to neříká něco o tom, co je v autě správně a co není. 😜 Nee, to je špatný vtip. Každopádně takhle jsou umístěné „doplňovací“ otvory u DS7 Crossback E-Tense. Baterky se nacházejí pod zadními sedadly, takže kufr zůstal stejně velký. Dobíjení se děje buď samo za jízdy od klasického motoru nebo brzd (zachrání se 90 % energie, která by jinak šla do nikam a rekuperace brzdné energie dokáže dobít 10 % baterie), nebo ze zásuvky, jelikož jde právě o plug-in hybrid. V palubním systému si můžete jednoduše nastavit odložené dobíjení (například kvůli levnějšímu tarifu na elektřinu v určitých hodinách). K autu dostanete dva kabely, jeden pro klasickou domovní zásuvku (8A, dobití za 7 hodin), druhý pro domovní zásuvku se zvýšeným výkonem (14A, dobití za 4 hodiny, neptejte se mě, co to znamená, ale technické parametry najdete v katalogu DS7 Crossback E-Tense zde). A pak tu máme DS Wall Box, který jsem zmiňovala výše (dobití za méně než 2 hodiny).

Slibné jízdní výkony – 4×4, 300 koní

DS7 Crossback E-Tense má 300 koní celkového výkonu (točivý moment 520 Nm). Nenechte se zmást, u hybridu nelze jen tak sečíst výkon klasického, spalovacího a elektrického motoru dohromady. Kdybychom to vzali popořadě, tak pod kapotou najdete benzinový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 200 koní. Na přední nápravě si hoví jeden elektromotor o výkonu 110 koní a na zadní nápravě druhý o výkonu 112 koní. Převodovka je osmistupňová automatická. V běžném provozu, při klidnějším tempu a s dobitými bateriemi jede DS7 E-Tense na zadní elektromotor. Při rychlosti nad 135 km/h se naopak zadní elektromotor odpojuje. No a kdykoli je potřeba, zapojí se do práce další články, kterými jsou přední elektromotor a benzinový motor. Nádrž na benzin má 43 litrů (jen o 14 litrů méně než klasická verze), takže i dojezd na benzin je slušný. Pohon všech čtyř kol máte k dispozici kdykoli je potřeba, i když je baterie vybitá, tak spalovací motor dokáže zásobit energií zadní elektromotor natolik, aby mohl pohánět zadní kola. V elektrickém režimu s plně nabitými bateriemi (ty mají kapacitu 13,2 kWh) dokáže DS7 E-Tense ujet až 58 kilometrů.

Jízdní režimy

Pomocí tlačítka „Drive mode“ na středové konzole si můžete jednoduše vybírat a volit ten nejvhodnější pro každou vaši cestu.

Hybridní režim – kdykoli a kdekoli

Benzinový motor a elektromotor pracují samostatně nebo společně v závislosti na stylu jízdy.

100% Elektrický režim – důraz kladen na ekologii a ekonomiku provozu.

Elektrický režim umožňuje dojezd až 58 km na elektřinu.

Režim Sport – důraz kladen na výkon 

Benzinovému motoru elektromotory pomáhají být rychlejší. Když chcete maximální výkon a nehledíte na spotřebu, tenhle režim je ten pravý.

Režim 4×4 – důraz kladen na schopnost projet v náročnějších podmínkách

Trvalý a rovnoměrný (dle potřeby a adheze) přenos výkonu na všechna čtyři kola. Režim, který pomůže co nejsnáze projet blátem, sněhem, polem nepolem. 😉

Cenové srovnání

Cena hybridní verze startuje na 1 395 000 Kč. To je o 345 000 Kč více než 1.6 PureTech 225 koní s osmistupňovou automatickou převodovkou. Hybrid má však 300 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy oproti 8,2 sekundy u benzinové verze, je to čtyřkolka a místo 5,5 litru/100 km v kombinovaném provozu slibuje 1,4 l/100 km. Mimochodem záruka na baterie je 8 let. Počítat můžete s velmi bohatou výbavou, hybrid je nabízen ve dvou vyšších stupních So Chic a Grand Chic a dostupný je ve všech „inspiracích“ (osobitých stylech výbavy). Kompletní ceník, přehled výbavy a technické detaily najdete zde.

Registrační značka elektrického vozidla

Zajímavá to věc, o které se moc neví. Proto jsem o registračních značkách „EL“ udělala samostatný článek, který najdete zde. Prozradím, že elektromobily a plug-in hybridy mohou jezdit zdarma po dálnici a zdarma parkovat v Praze na modrých zónách.

Jízdní dojmy

O samotné DS7 a jízdních dojmech s ní jsem psala zde. Juknout můžete také na testimonial s DS7 Crossback nebo Autfit k červené dé-es sedmičce. Takže palcovat budu jen své postřehy týkající se hybridní verze. Jezdila jsem s krásnou zlatou (přesně tuhle barvu má i Lucie Borhyová – rozhovor s ní najdete zde) DS7 E-Tense ve výbavě Grand Chic, jejíž základní cena je 1 555 000 Kč.

Palec nahoru

  • Vypadá „normálně“ – někdo rád ukazuje, že jezdí „eko“ autem, já osobně preferuju, když se elektrické či hybridní verze od těch normálních, zvláště, pokud jsou základní verze designově vydařené, příliš neodlišují. A to DS7 Crossback E-Tense splňuje dokonale.
  • READY – po stisku startovacího tlačítka neslyšíte logicky nic. Jen se na palubním displeji před vám objeví nápis „Ready“. To znamená, že se můžete rozjet.
  • Elektrický režim – byla jsem mile překvapená, jak svižně dokáže DS7 jezdit čistě na elektřinu a jak hodně dovolí šlapat na plyn, aniž by se nastartoval benzinový motor. Máte-li zkušenost s hybridy (ne s plug-in hybridy) věřte, že je to veliký rozdíl.
  • Power meter – na centrálním displeji na středové konzole můžete sledovat toky energií, neboli co a jak vás zrovna pohání nebo jak se rekuperuje energie zpět do baterek. Můžete si tu nastavit odložené dobíjení, o kterém byla řeč výše, můžete sledovat historii vaší spotřeby elektřiny i benzinu a zjistit zde můžete, kolik energie vám ještě zbývá. Vše je velmi přehledné a intuitivní.
  • Jízdní režim „B“ – známe to u automatu – P, R, N, D. Tady je navíc ještě „B“. Je to režim pro jízdu vpřed stejně jako „D“. Ale v béčkovém režimu dochází k masivnější rekuperaci energie do baterií kdykoli nešlapete na plyn. Jezdit stále na „B“ není úplně komfortní, jelikož kdykoli uberete plyn, tak auto začne hodně zpomalovat (pocit jako když auto výrazně brzdí motorem). Ideální je jezdit na „D“ a když například dojíždíte kolonu nebo k semaforu, tak překliknout na „B“. To je velmi snadné, jeden malý pohyb voličem automatu dozadu (jakoby znovu „D“). Zpět na „D“ se případně dostanete jedním pohybem voliče vpřed.
  • Režim e-SAVE – v menu si můžete nastavit rezervní elektrický dojezd až 30 km na pozdější použití. To bude užitečné hlavně při vjezdu do nízkoemisních zón velkých měst (mimochodem když jede DS7 E-Tense na elektřinu, tak vpředu modře svítí, aby každý městský policista zdálky viděl, že se jede bez emisí. Je to dělané právě kvůli nízkoemisním zónám).
  • Osmistupňová automatická převodovka – vrcholně komfortní řazení, převodovka si s hybridním ústrojím skvěle rozumí.
  • Dynamika – rozhodně nejvýkonnější a nejsvižnější DS7 Crossback nabídky a to mě bavilo.
  • Snadné ovládání, v praxi je to auto jako každé jiné – kromě toho, že ho musíte občas „strčit do zásuvky“, tak se jako řidič nemusíte nic složitého učit. Základně vše funguje automaticky, samo, můžete s ním jezdit jako s jakýmkoli jiným autem s automatickou převodovkou. Postupně se můžete jen zdokonalovat ve využívání potenciálu auta, co se dosažení co nejnižší spotřeby týče.

Palec dolů

  • Motor s motorem ruku v ruce – Je to hybrid, ne elektromobil, takže kdykoli auto vyhodnotí, že elektromotor potřebuje pomoc benzinového motoru, tak benzinový motor nastartuje. Není možné tomu „zamezit“ ani v elektrickém režimu. To je u hybridů naprosto normální, takže ne že bych to kritizovala, uvádím to jen pro upřesnění, pokud tohle o hybridech nevíte.
  • Kultivovaných 300 koní – mám 300koňové benzinové (velmi neekologické) auto, takže mám s takovýmhle stádem zkušenosti. Nečekejte, že tady těch 300 koní trhá asfalt nebo cokoli jiného. Vzhledem k hmotnosti auta (pohotovostní 1825 kg), odhlučnění a celkově komfortnímu pojetí DS7 Crossback je zde projev koníků více kultivovaný.
  • Udávaná spotřeba 1,4 l/100 km – cože? Ve většině případů skutečně utopie. Samozřejmě můžete jezdit po městě, hezky pravidelně dobíjet ze zásuvky a jste tam. Ale v reálném kombinovaném provozu a při delších cestách počítejte rozhodně s vyšší spotřebou. Můj testovací kousek měl spotřebu 3,4 l/100 km, běžně bych tipovala nějakých 5 l/100 km a kolega, který s autem jel trasu Liberec – Přerov, hlásil spotřebu 8,5 l/100 km.
  • Elektrokompatibilita aneb jak nelitovat – jak už jsem psala v úvodu, chcete-li takové auto, je třeba před jeho koupí zvážit, zda máte podmínky pro to skutečně využít jeho benefity. Zajímavé je, že ve Francii může každý zákazník DS, který si koupí elektromobil či hybrid, auto do 14 dnů bez udání důvodu vrátit a vyměnit za benzinové či naftové. To na našem malém trhu možné není, ale v showroomech DS (v Praze na Černém Mostě a nově i v Ostravě KODECAR) vám dokážou skutečně poradit, aby vaše rozhodnutí padlo po opravdu zralé úvaze.
Vím, že DS7 Crossback má jako autokabelka velký úspěch. Zajímala by vás i v téhle verzi? Mám ji vzít na test?

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *