Spotřeba je vyšší, než udává výrobce, ale je jasné, že úředník z Bruselu se musí „nažrat“ a motor zůstat celý.
Segment stylových a svým způsobem luxusních malých aut je spíše doplňkový (slovo okrajový jsem záměrně nepoužila). Asi se mnou budete souhlasit, že jeho typickým zástupcem je Mini. Retro design a důraz na sportovní jízdní vlastnosti. DS3 má priority naprosto opačné. Futuristická extravagance a komfort. To je to, oč tu běží. Zaujalo vás to?
Brácha? Ano, DS7 Crossback je velký, starší brácha DS3 Crossback a model, který dle mě odstartoval skutečnou autentickou a originální cestu mladé značky DS. Skutečně výjimečné auto, které jsem měla i v testu, a samozřejmě jsme si spolu střihli Autfit.
Kromě zmiňovaného Mini je konkurencí DS3 Crossback ještě nové Audi Q2. Ale teď už k hlavní hvězdě tohoto postu.
Jaký tvar mají přední světla, to se mě neptejte. Tvarování celé přídě je, kulantně řečeno, neobvyklé. A vypadá velmi efektně, stejně tak jako bok s výraznými prolisy a vrchní linií dveří ve stylu jako by designér říkal: „Když jsem kreslil zadní dveře, tak jsem zakopl“. To samozřejmě myslím s nadsázkou, je to zajímavé a originální (i když jsem si trochu vzpomněla jak na DS3 hatchback, tak na BMW X3 první generace) a mně se to líbí. Já mám totiž tyhle extravagantní (DS říká avantgardní, no nevím) prvky ráda. Další věc, co stojí za pozornost, jsou zajížděcí chromované kliky (s tímhle řešením přišel Land Rover u modelů Velar a Evoque). Tím vším na sebe DS3 poutá pozornost a ani si vlastně nevšimnete, že je to docela prcek, a to i v porovnání se svými konkurenty. Já to kvituju, jak už jsem párkrát řekla i napsala, mnoho z nás si nekupuje malá auta proto, že nemají na větší, ale proto, že je pro ně malé auto praktičtější vzhledem například k převaze městského provozu. A zároveň můžete mít chuť nechat se hýčkat bohatou výbavou, která bývá výsadou větších aut. U DS3 byste byly s tímhle „mindsetem“ na správné adrese. Ale to už je další téma.
Našly bychom jistě dva tábory. Prvním jsou ti co si myslí, že není důležité, jak člověk vypadá, ale to, jaký je uvnitř. A pak jsou ti, co kontrují prvním dojmem a tím, že také okolí nemusí mít chuť poznávat vaše vnitřní kvality, když vaše „pozlátko“ nevábí. U aut je to mnohem jednušší, ale v zásadě podobné. Kdo by nechtěl, aby jeho auto dobře vypadalo a dělalo majitelce radost, kdykoli k němu přichází. Na druhou stranu interiér je místem, kde trávíte čas, často hodiny a hodiny denně. Takže ne jen pro vás velmi důležitým. Digitální přístrojová deska DS3 má velmi odvážný design. Dotyková tlačítka uprostřed palubní desky jsou sdružena do tvaru diamantu. Jak je u značky DS zvykem, malým uměleckým dílkem jsou i tlačítka na ovládání oken. A hlavně hodiny Bracelet. Víte, že způsob, jakým je zde kůže tvarována, provedení koženého volantu nebo motiv hodinkového pásku na sedadlech, nelze šít strojově, a tak jej provádí čalouničtí mistři ručně?
Kromě klasických stupňů výbavy nabízí DS 3 Crossback, jak je u značky DS dobrým zvykem, také pět variant interiéru – takzvané inspirace. Pro inspiraci DS MONTMARTRE je typická střídmost, když v interiéru dominuje černá, kombinovaná s látkovým čalouněním Pur Basalte na palubní desce a na dveřních panelech. Inspirace DS BASTILLE představuje ideální příležitost k tomu, abyste pomocí vozu vyjádřily svou osobnost – máte k dispozici působivé materiály, bronzové povrchy a třeba i saténově chromované motivy „Clous de Paris“. Inspirace DS PERFORMANCE Line zase kombinuje sportovní vzhled s elegancí, a tak kromě leskle černé masky chladiče najdete v interiéru dekorativní prvky z Alcantary a to i na palubní desce, což je z mého pohledu úžasně efektní. To inspirace DS RIVOLI odkazuje na luxusní ulici Rivoli a prestižní prostředí okolní elegantní pařížské čtvrti. Toho je docíleno použitím chromu a světlým interiérem. Poslední inspirací je DS OPERA, která na posádku silně zapůsobí prestiží slavné pařížské opery Garnier. Na sedadlech jsou použity prvky v černé kůži Nappa a motiv hodinkového pásku (Bracelet), na palubní desce či sedadlech je použito ozdobné perlové prošití.
Interiér DS3 je skutečně prostorný. Avšak nezdá se. Provedení palubní desky i výplní dveří je totiž designově navrženo tak, aby vytvářelo dojem luxusní útulnosti, což si může někdo vysvětlovat jako dojem stísněnosti. A podtržený může být i nízkým zasklením. Ve skutečnosti je však uvnitř příjemně dýchatelno a ani kufr o velikosti 350 litrů není nic, za co by se měla novinka stydět.
Platforma nové DS3 je připravena i na alternativní pohon. Chystá se elektrická verze E-Tense. Ta by do prodeje měla přijít na konci roku. Elektrická verze bude disponovat baterií o kapacitě 50 kWh a elektromotorem o výkonu 100 kW. Zrychlení z klidu na 100 km/hod za 8,7 sekundy není vůbec špatné a jízdní vlastnosti by měly být hbité díky nízko položenému těžišti, neboť baterie jsou integrovány do podlahy. Dojezd čistě elektrické verze je 320 km a baterii lze u rychlodobíjecí stanice dobít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. V neposlední řadě má 100 % elektrická verze E-Tense k dispozici také speciální odstín Crystal Pearl.
V ceníku najdete verzi 1.2 PureTech (tříválec) o výkonu 100, 130 nebo 155 koní. Výkonnější varianty jsou kombinované výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou. Další možností je naftový motor 1.5 BlueHDi (čtyřválec) ve výkonových variantách 100 a 130 koní. Kompletní ceník najdete v odkazu zde. Ceny jsou ambiciózní, konec konců nejde o žádnou tuctovku, nabízí bohatou výbavu a k autu dostanete i nadstandardní služby…
Majitelkám a majitelům DS 3 Crossback budou k dispozici i služby rozmazlovacího programu Only You. Díky mobilní aplikaci MyDS App se mohou kdykoliv spojit se svým vozem DS a v případě potřeby lze i telefonicky kontaktovat asistenční centrálu. Aplikace slouží jako osobní účet zákazníků DS a poskytuje rovněž přístup k palubní dokumentaci, umožňuje sledovat historii cest či dostávat upozornění na nutnost provedení pravidelné údržby. Lze si přes ni také zařídit schůzku v DS či si dokonce objednat službu soukromého řidiče DS Valet (více jsem se o tomhle všem rozepsala v článku o DS7 Crossback), který je k dispozici během údržby vašeho DS nebo při předání nového vozu DS. Součástí programu Only You je také DS Assistance – služba, která se v případě poruchy nebo nehody postará o vše potřebné.
Testovací jízda s DS3 Crossback 1.2 PureTech (130 koní), osmistupňová automatická převodovka, Performance Line. Tak jak? 😉