Každý detail interiéru je nádherně „řemeslně“ zpracovaný, reproduktory ve dveřích jsou malým uměleckým dílem.
Možná je to pro vás hračka nebo máte vždy po ruce nějakého ochotného gentlemana. Ale kdyby nááhodou ne, tak jsem pro vás připravila jednoduchý návod, jak kapalinu do ostřikovačů doplnit.
Já musím kapalinu do ostřikovačů dolévat docela často. Vadí mi totiž i malé šmouhy a nečistoty a tak ostřikuju a ostřikuju. Dokud stěrače stírají a voda z trysek na okno teče, je vše fajn. Jakmile však kapalina v ostřikovačích dojde nezbývá než se pustit do tohoto jednoduchého servisního úkonu. Takže jak na to?
Většina aut je dnes vybavená kontrolkou nízké hladiny kapaliny v ostřikovačích. Dříve než se dostatnete do situace, kdy potřebujete umýt a setřít okno, ale čerpadlo ostřikovačů jen vrčí na prázdno, se vám rozsvítí oranžová kontrolka. Současně se vám u některých modelů aut na informačním displeji objeví hláška „washer fluid low“ nebo hezky česky „nízká hladina kapaliny ostřikovačů“.
Kapalinu do ostřikovačů můžete koupit v hobby marketu, v hypermarketu spolu s nákupem na víkend, na internetu (ceny se pohybují od cca 30 Kč/litr, pro lepší představu o cenách klikněte zde nebo na čerpací stanici. Tam kupuju nejčastěji, sice je to o něco dražší, ale zase je to jednoduché, člověk si kapalinu koupí, rovnou dolije a je to. Na značky obvykle nekoukám, vhodnější volbou jsou ale ty na bázi etanolu (doporučit mohu třeba Carlson pro příjemnou vůni, dobře v testech vychází také Sonax, Sheron či Rox). Nemrznoucí směs kupuju v provedení „do -20 °C“. Jde o naředěnou kapalinu, která je určena k okamžitému použití. Kapaliny označené do -40 °C a více jsou často koncentráty určené k ředění. Komu by se s tím ale chtělo zabývat, že? Dají se obvykle použít i v koncentrované formě pro případ tuhé zimy, ale vždy je třeba přečíst si informaci na obalu. Příliš silný koncentrát může i poškodit lak auta (zvláště ty s metanolem). Pro zajímavost, nemrznoucí kapaliny na bázi isopropanolu obvykle docela páchnou, pokud se vám na skle dělají mastné čmouhy, nespíše jste koupili kapalinu s příliš vysokým přídavkem etylenglykolu (zpomaluje vypařování lihu a tím i opakované namrzání skla).
V létě pak kupuju klasické letní směsy, vybírám hlavně podle vůně. Oproti destilované vodě mají výhodu právě v parfemaci a výrobci slibují snažší odstranění nečistot a zbytků hmyzu z okna. Ve finále si ale netroufnu říct, jak moc to skutečně funguje a jak moc je to jen psychické. :-)
Základ je otevřít kapotu motoru. Někdy je oříšek najít „otvírák“. Hledejte nalevo pod volantem v místě pro nohy. Obvykle je to taková páčka. Kapota odskočí a vy pod ní musíte nahmatat a odjistit pojistku. Buď vykoukne další páčka z masky chladiče nebo musíte rukou šátrat pod přiotevřenou kapotou a pojistku najít. Kapotu budete mít v lepším případě „samodržící“, tj. budou ji držet plynové vzpěry nebo ji budete muset v otevřené poloze zajistit tyčkou. Tu hned uvidíte, nebojte. Pak už koukejte po nádobce s víčkem s piktogramem ostřikovačů. Pokud doléváte kapalinu na benzince použijte jednorázové igelitové rukavice. Sice se v nich trochu hůře pracuje, ale doporučuji, neušpiníte si ruce ani nehty.
Odšroubujte či odklopte víčko a naplňte nádobku. Některá auta mají nádobku na 2 litry, některá třeba na 4 litry. Pokud si nejste jisté, koupí dvoulitrového balení nic nezkazíte a věřte, že i dva litry nějakou dobu, i pár měsíců, vydrží. Dolévání je snažší s trychtýřem, ale i bez něho to jde. Pokud trochu tekutiny mine hrdlo nádobky, nic se neděje, nic se tím nemůže poškodit.
Zavřete nádobku kapaliny ostřikovačů a zabouchněte kapotu (ano, kapota se správně zavírá tak, že se s ní z cca 30 cm „praští“, je to mnohem lepší než ji jemně zaklopit a pak „domačkávat“). Sundat rukavice, vyhodit obal od kapaliny a máte zase na nějaký čas vystaráno. :-)
Rádo se stalo! :-)
Zdravím, potřebuji poradit, zkusil jsem snad všechno, le pořád mi to nejde odstranit. Včera se mi rozsvítila kontrolka, že mám málo vody v ostrikovacu, tak jsem ji dolil do plna a pak si sednu do auta a ta kontrolka se mi pořád ukazuje, i když jsem dolil vodu do ostrikovacu a nevím jak to odstranit.
Krásný den, to opravdu těžko radit, může být špatné čidlo hladiny vody v ostřikovačích. Šlo by vyzkoušet takový reset, odpojit baterku (stačí plusový pól), počkat minutku a pak zase připojit. Jen pozor na typ auta, aby pak nebylo potřeba zadat třeba kód rádia (u starších typů). Anebo ještě ostřikovat a znova zkusit doplnit, někdy je to jen nějaký šotek a „opraví“ se to samo :-)
Podelim se tet skoda Octavia 1 zadne cidlo nemam v nadobe svítí kontrolka ze je malo hladiny hladina dolita plna dva dny nesvitila kontrolka ted zase sviti at hledam co hledam nemuzu nic najit kde je chyba
Pulka se mi vylela vedle..achjo..mela jsem 3l.
Stane se :-) Asi nebyla nádržka prázdná… Nebo má vaše auto fakt malou nádržku…
Diiky🙏 Trochu jsem cvrnkla vedle a byla vyklapana, jestli se tim neco nemuze neco poskodit. Uff🙈
Kapalina do -40st a více může být agresivní, ale běžná, ředěná -20 atd. nebo letní směs určitě nic nepoškodí. Pokud šlo při dolévání něco trochu vedle, vůbec nic se nestane :-) Jen málokdy to člověk naleje bez jediné kapky vedle :-)
Pochopila jsem že nádobka na vodu ostřikovače je jen jedna, ale na předním okně mě voda stříká a na zadním ne. Poradíte? Děkuji
Ve většině případů je jen jedna, ale jsou výjimečně i auta, která mají dvě. Může být například vypadlá hadička vedení k zadnímu ostřikovači… O jaké auto jde?
Moc děkuji za článek, velmi mi pomohl:)
Skvěle, tak to jsem moc rada :-)
jak vypustit letní směs aby jsme mohli dojít zimní smes
dobrý den. mám dotaz . má voda do ostřikovačů datum spotřeby popřípadě co se stane když naliju prošlou do auta?
Julia
Děkuji, jednoduchý a jasný popis:)