Navigace Discover Media bleskově přepočítává trasu po chybě nebo úmyslném odbočení z plánované trasy.
Nový Mercedes třídy E s kódovým označením W213 vás přesvědčí, že číslo „13“ nemusí znamenat hrozbu… Jet v něm je možná bezpečnější než sedět doma na gauči. :-)
Třída E je prakticky nejtradičnějším modelem Mercedesu. Nová generace je již desátým pokračováním tohoto veleúspěšného seriálu. Novinka přichází s mnoha revolučními inovacemi a systémy, které mohou působit jako sci-fi, ale jsou realitou, nová třída E je jimi vybavena a dokonce se už prodává.
Active Lane Change. O co jde? Třída E umí sama předjet nebo přejet z pruhu do pruhu. Systém se aktivuje dvousekundovým stlačením páčky blinkrů. Auto za pomoci radarů a senzorů kontroly dopravní situace vyhodnocuje, zda je bezpečné manévr provézt. Éčko dokonce umí vyhodnotit rychlost auta jedoucího za vámi v pruhu, kdo kterého chcete přejet. Systém je zatím schválený pouze pro provoz po německých silnicích, ovšem již brzy by mělo dojít k „celounijněevropské“ homologaci.
Plně samočinné parkování. Podélně či příčně, jak je třeba. Můžete nechat éčko zaparkovat z pozice řidiče a nebo jej můžete jen zvenku navigovat prostřednictvím svého chytrého telefonu. Můžete si tak komfortně vyjet z garáže nebo z úzkého parkovacího místa. Popojet umí až 15 metrů, vy musíte být do cca 3 metrů od auta. Umí se vyhnout případné překážce či sám zastavit a zastaví také okamžitě, jakmile s ním přestanete dotykem prstu na obrazovce telefonu komunikovat. Tohle třída E umí jen když je vybavena 360 stupňovou, vševidoucí kamerou.
Vylepšený asistent pro jízdu v zácpě umí sám popojíždět a samočinně se rozjede i z místa, pokud doba stání není delší než půl minuty. Tohle umí jen na dálnici a rychlostní silnici, ve městě si z důvodu bezpečnosti přece jen vyžaduje vaši větší účast.
Máte nebezpečně moc bodů v kartě řidiče? Éčko vám pomůže být „hodné“. To, že umí číst dopravní značky je jasná a známá věc, ale ono umí i rovnou upravit rychlost jízdy podle načtené dovolené maximální rychlosti v daném úseku. Samozřejmě údaj, který přečte, porovná s údaji z navigace, aby nedošlo k tomu, že omylem místo 130 km/h přečte 30 km/h a začne na dálnici brzdit jako o život.
Pravoúhlou zatáčku nebo kruhový objezd ještě samo neumí, ale úhel zatáček, který umí samočinně projet je mnohem větší než tomu bylo dříve. Mnohem déle je nové éčko také „ochotné“ řídit samo. Záleží na rychlosti a dopravní situaci. Takže díky asistentu pro jízdu v pruzích a adaptivnímu tempomatu můžete i jízdu po leckteré okresce „nechat“ na novince a trochu si odpočinout.
Chytré a bystrozraké. Jedete-li například po dálnici a éčko v dálce zaznamená, že se blížíte koloně stojících či pomalu jedoucích vozidel a všechy jízdní pruhy jsou „ucpané“, začne automaticky samo, ale velmi citlivě brzdit. Předvídá také možná rizika při průjezdu křižovatkou a když je třeba, jedná. To bych si mohla konečně bez starostí psát za volantem sms. :-))
Radary umístěné v bocích vozu vidí až na 60 metrů daleko. V případě, že radary „hlásí problém“ a vyhodnotí situaci jako blížící se srážce, posunou vás nebo vašeho spolujezdce až o 4 cm blíže středu auta. Využívají se k tomu ortopedická sedadla z dofukovacími bočnicemi. Jednoduše, pokud to tak vůbec můžu říci, se vnější bočnice hooodně přifoukne.
Dosud se, co se systémů zmírňujících následky případné nehody, myslelo hlavně zlomeniny, naraženiny či vyhřezlé ploténky. Mercedes však myslí i na váš sluh, který může být hlukem vyvolaným nárazem poškozen. Před nehodou připraví vaše ucho speciálním zvukem. Znáte to, v hluku už vás nějaká ta rána nevyšokuje. :-) Zvuk půjde z reproduktorů audiosystému a zapne se, i když máte při jízdě rádio vypnuté.
Nové světlomety Multibeam LED jsou tak výkonné, že skoro činí systém nočního vidění nepotřebným. Každý světlomet tvoří 84 vysokovýkonných samostatně ovládaných diod, které osvětlují vozovku nevídaně jasným světlem a přesně tam, kde je třeba. Nezávisle se ovládá levé a pravé světlo, eliminováno je oslňování ostatních. Možnosti nových LED světlometů a schopnost práce každé diody nezávisle na ostatních dokonce Mercedes prezentoval uměním nasvítit na zeď nápis „LIGHT“. Mně to hlava nebere…
Možností, jak si nové éčko nastavit a přizpůsobit svým potřebám a zvykům, je více než dost. A pokud si vše budete chtít opravdu vyladit, zabere vám to hodně času. A byla by škoda, aby tohle úsilí ve chvíli, kdy sednete do jiného Mercedesu, přišlo vniveč. Ale nepřijde, jelikož svůj profil si můžete uložit na účet na Mercedes me a později zkopírovat do jiného auta. Jako třeba iPhone, když si koupíte nový, stačí si do něho nahrát údaje ze svého účtu na iCloudu, a ten neosobní, nový, prázdný přístroj je za pár minut vaší starou známou pravou rukou.
Na ramenech volantu poprvé najdete dotykové plochy. Stejně jako povrch obrazovky chytrého telefonu reagují na horizontální a svislé pohyby vašich prstů a umožňují tak intuitivní ovládání informačního a zábavního systému, aniž byste musely pouštět volant.
V americké Nevadě se už testují nová éčka s autonomním řízením. Testování autopilotu je povoleno na všech dálnicích kategorií „Interstate“ a „State Highway“, pouze při odbočování, nájezdech a sjezdech musí testovací řidiči sami řídit.
A třináctku nakonec dostane trochu špatná zpráva. Zatím se ani do budoucna nepočítá s tím, že bychom autem s autonomním řízením mohly jezdit i „pod vlivem“. Žádné takové „Měla jsem pár skleniček vína, Medáku, hoď mě domů, ju“. :-)
Pokud jste si o novém éčku ještě dostatečně nepočetly a jste stále lačné nových informací, koukněte na stránky Mercedesu. Ceník najdete zde.
Ačkoli jsem v lecčems „oldschoolistka“ a mám občas k přetechnizovanosti a přeelektrizovanosti moderních aut výhrady, tak se musím přiznat, že nová třída E mě na prezentaci opravdu dostala. Úžasné auto! Všechny ty systémy fakt fungují a věřím, že v dnešním hektickém světě, kde často není čas na hrdinství, umí usnadnit a zpříjemnit život.
Mohlo by vás zajímat: