Auto pro superženu, která zvládla skloubit rodinu a manažerskou práci.
Že v automobilkách, ve vývojových odděleních najdeme modeláře či krejčí, bych asi ještě pochopila, ale sommeliery? Aneb pět nejkurióznějších profesí v automobilovém průmyslu.
Stále se při vývoji nových aut najdou oblasti, kde je lidský faktor, cit a jedinečná rukodělná práce nenahraditelná. Určitě se shodneme, že je to tak dobře. Neodmyslitelně sem patří specialisté, jako jsou designéři, inženýři nebo pracovníci na montážní lince. Ale výroba autokabelek zahrnuje i několik kuriózních profesí. Ty samozřejmě také vyžadují nemalou odbornost, řemeslné dovedností, kreativitu a preciznost. Jaké to jsou?
Jejich nejdůležitějším pracovním nástrojem je jejich nos, jímž dosahují nejvyššího cíle: pověstné „vůně nového vozu“. Tento tým chemiků uskutečňuje každý rok více než 400 pachových zkoušek, při nichž vystavuje automobily teplotě 60 °C. Tato profese má na ně také několik kuriózních požadavků: nesmějí kouřit ani mít na sobě parfém, aby nedocházelo ke zkreslování výsledků testů.
Modeláři ručně tvarují z modelářské hlíny automobily ve skutečné velikosti, které mají dokonce stejnou hmotnost jako skutečné vozidlo. To vyžaduje 2500 kilogramů modelářské hlíny a až 10 000 hodin trpělivého nanášení a odstraňování materiálu, aby vznikl do detailu propracovaný hliněný model, na němž je patrná celá silueta vozu před schválením jeho designu.
Ručně sešívají díly čalounění vozidla, sestavují nejlepší kombinace barev, tkanin a kůží, které odpovídají charakteru každého vozu. Tito zkušení krejčí potřebují ke kompletnímu čalounění vozidla více než 30 metrů švů a své kreace připravují s dvouletým předstihem.
Tato profese zahrnuje tvarové řešení ideálního sedadla. Zkoušeči a jejich týmy musejí uskutečnit až 20 000 sklopení u každého odlišného druhu sedadla. Jejich výzkumné práce jsou důkladné: musejí nalézt správné pěnové materiály, tkaniny, nosné struktury nebo prošívání, které se přizpůsobí různým druhům postav a vnějším podmínkám. Musejí také zajistit správnou konstrukci opěrek hlavy, která zabrání potenciálnímu poranění krku.
Dva miliony kilometrů ročně! Tuto vzdálenost například ročně ujede tým specializovaných řidičů, kteří testují vozy, jež opouštějí brány výrobního závodu značky Seat v Martorellu. Tito odborníci důkladně zkoumají provozní vlastnosti vozidel, jakmile sjedou z montážní linky, testují je při různých rychlostech na šesti různých druzích povrchu, včetně dlažebních kostek a nerovného povrchu, aby bylo zaručeno, že nebudou vyvolávat žádný nepříjemný hluk. Během tohoto procesu ověřují také správnou funkci světlometů a brzd.