Kromě památek, přírodních krás a turistických atrakcí jsme při naší reportážní cestě se Škodou Rapid na Istrii sledovali i jak nám z peněženky ubývají koruny, eura a kuny. Za naftu, poplatky i mýtné…
- Ceny nafty na přelomu května a června byly nejpříznivější v Česku a Rakousku. V Praze jsme sice doplnili na kraji Prahy pár litrů omylem asi u nejdražší čerpací stanice na trase (OMV před Chuchlí, 33,90 Kč), ale obvyklá cena byla 32,50 Kč a ONO prodávalo naftu za 30,50 Kč.
- Rakouská nejnižší cena za litr nafty byla 1,129 euro (31,10 Kč), ale obvyklá kolem 1,20 eur (33 Kč). Nesmíte ale tankovat na dálnici, tam si připlatíte.
- Slovinsko, kde jsou ceny regulované a všude stejné, vyšel litr nafty na 34,40 Kč. V Chorvatsku bylo ještě o něco dráže: 34,90 až 35,50 Kč.
- Při cestě na jih se prakticky nelze vyhnout koupi rakouské dálniční známky, přičemž desetidenní přijde na 8,70 eur. Podle zvolené trasy se musí také platit za tunely: za Salzburgem na A10 Tauern a Katschberg přijdou na 11 eur, na A9 na Graz se platí tunely Bosruck (5 eur) a Gleinalm (8,50), tunel Karawanken do Slovinska přijde na 7 eur.
- Pokud musíte kupovat slovinskou známku, tak pozor na výšku vozu nad přední nápravou. Do 1,30 metru stojí sedmidenní 15 eur, nad 1,30 metru již 30 eur a měsíční přijdou na 30 a 60 eur.
- Dálniční známky pro Rakousko i Slovinsko koupíte i v Praze na ÚAMK. Ale kurz za euro je nevýhodných 30 Kč.
- Chorvatské dálnice lze platit v kunách i eurech a mýtné zlevní o 21,74 % použití karty ENC. Ta se nedá používat na úseku Macelj-Záhřeb a na Istrii je třeba se zvlášť registrovat. Přístroj ENC se prodává na mýtnicích, ale na každé nemusí být k dostání nonstop a v době velkého provozu registrace a koupě znamená zdržení. Elektronické odečítání mýta ve vyhrazených pruzích však zrychluje průjezd a zpravidla se nečeká. Přístroj přijde na 120 kun a kredity jsou různé a můžete přístroj dobíjet. Lze také koupit předplacené ENC balíčky, nejlevnější za necelých 400 kun (kredit 333 kun by měl stačit na cestu do Splitu a zpět). Cesta od Záhřebu k Makarské po dálnici přijde na cca 200 kun – podle toho volte i investici. Přístroj není registrovaný na auto, může ho tedy po návratu poslat dál, obdarovat s ním někoho z přátel či rodiny. Nespotřebovaný kredit nepropadá. Pro Istrii, pokud nehodláte jezdit tam a zpět po ypsilonu, se přístroj ENC většině českých motoristů nevyplatí.
- 1 euro = 27,50 Kč, 1 HRK = 3,70 Kč
Mohlo by vás zajímat:
Reportáž: Na skok na Istrii…
Kudy na Istrii? Přehled tras
Jak se vyhnout slovinské dálnici a ušetřit?
Istrie – kam vyrazit, když už vás omrzí ležet na pláži?
7 důvodů proč vyrazit na Istrii
Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo 1.6 TDI – příjemný společník na dlouhou cestu
Balíte auto na dovolenou? Pozor!
Autorem je můj kamarád a kolega Tomáš Pudil, jehož specializací je autoturistika.