Královny motorsportu – pilotky Formule 1

22.6.2016 Veronika Petrů , 0 komentářů

Formule 1 je symbolem pro vrchol automobilového závodění. Ne vždy však byla výhradně pánskou záležitostí. Pilotky exkluzivních monopostů se sice dají spočítat na prstech jedné ruky, přesto si zaslouží pozornost. A kde jinde by měly tyto úchvatné příběhy dostat prostor než na mém ladies-autoblogu. :-)

Maria Teresa de Filippis

Pokud lze některou z dam považovat za opravdovou průkopnici něžného pohlaví mezi piloty Formule 1, je jí bezpochyby italská závodnice Maria Teresa de Filippis. Ta se od poloviny padesátých let intenzivně věnovala automobilovým závodům, jak těm do vrchu, tak i vytrvalostním. Její šikovnosti si zanedlouho všimli také zástupci královské disciplíny, a dali jí příležitost ukázat se i při řízení monopostu formule 1 Maserati 250F. Z pěti kvalifikačních pokusů v letech 1957 a 1958 se do závodů dostala ve třech případech, hned v prvním z těchto ostrých testů zvládla v belgické Velké ceně ve Spa dojet. I přes dvoukolovou ztrátu na vítěze a klasifikaci na posledním desátém místě se navždy zapsala do historie.

Její kariéra ve formuli skončila po sérii smrtelných nehod, kdy se rozhodla ze seriálu i motosportu jako takového odejít. Návratu se dočkala až členstvím a čestnými pozicemi v několika motoristických sdruženích. Letos by oslavila devadesátku, v lednu ve věku 89 let však dojela svůj poslední závod se životem.

Maria Teresa de Filippis_autokabelky

Maria Grazia Lombardi

Dlouhých patnáct let po odchodu de Filippis zela Formule 1 ženskou prázdnotou. Tu naplnila a tři sezony zpestřovala další Italka, Lella Lombardi. Její závodní kariéra byla v počtu závodních účastí notně pestřejší, když ze 17 pokusů vykřesala 12 startů a díky skvělému šestému místu z Velké ceny Španělska 1975 si připsala i pro ženský motosport premiérový bodový zisk. Pro zkrácení závodu si ovšem připsala pouze půl bodu místo jednoho celého, nicméně i tak se jednalo o historický počin. Bodové hodnocení aktuálního seriálu Formule 1 nabízí stránky bet365.

Její závodní kariéra však pokračovala i po formulové zkušenosti, když se zúčastnila také závodů NASCAR nebo jela ve vytrvalostních závodech, nejen v tom nejznámějším 24 hodin Le Mans, kde si vyjela v roce 1976 devátou příčku.

Maria Grazia Lombardi_autokabelky

Tři dámy krůček od Formule 1

Po úspěchu Lelly se ženám pootevřely brány světa Formule 1. Žádná však nedokázala kvalifikační pokusy přetavit v ostrý závodní start. První aspirantkou byla Angličanka Divina Galica, která se dokonce jako lyžařka podívala dvakrát na olympiádu. V závodním světě se proslavila zejména v nižších třídách formulí, v závodních vozech či tahačích, ve třech pokusech o kvalifikaci ve Formuli 1 však úspěšná nebyla.

Obdobně na tom byla také Jihoafričanka Desiré Wilson, která se neúspěšně pokusila kvalifikovat do britské Velké ceny 1980. Její úspěchy v jiných motoristických disciplínách a nižších závodech formulí vedly mimo jiné k vítězství a přejmenování jedné z tribun na okruhu Brands Hatch či několika dalších umístěních na stupních vítězů.

O návrat italských závodnic do seriálu Formule 1 se pokusila Giovanna Amati na začátku 90. let. Ani ona se však ze svých tří pokusů nedokázala do závodu probít. Našla ovšem uplatnění ve vytrvalostních závodech.

Giovanna Amati_autokabelky

Testovací jezdkyně

Na závodních tratích Formule 1 jsou ale ženy téměř neustále, ovšem pouze v roli testovacích jezdkyň. Nedávno to byla María de Villota, která testovala pro tým Lotus Renault GP a následně i tým Marussia. Při prvním z testů v novém týmu však utrpěla vážnou nehodu s výrazným poraněním hlavy, kdy přišla také o oko. O rok později nejspíše na komplikaci zranění zemřela.

Na konci loňské sezony pak z kolotoče Formule 1 odešla jiná zástupkyně něžného pohlaví Susie Wolff, která po několika závodních letech v nižších formulových disciplínách nebo závodech DTM okusila i kokpit Formule 1 v týmu Williams. Během britské a německé Velké ceny v roce 2014 se také zapojila do závodních víkendů, několikrát také jezdila volné tréninky v následujícím roce, po kterém ukončila kariéru. Aktuálně zůstává jedinou ženou v seriálu v týmu Renault Carmen Jordá.

Susie Wolff_autokabelky

 

Už je tomu dlouhých 24 let, co se žena objevila v roli závodního jezdce F1. Tak doufejme, že časem, nebo lépe řečeno brzo, zase nějaká nová Maria či Giovanna závody Formule 1 zpestří! :-)

Každopádně velký respekt dámy!

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *