Najdou se ve vašem šatníku i extravagantnější kousky? A nechcete jeden extravagantnější kousek mít i v garáži?
První verze písničky „Higher love“ (Steve Winwood) vyšla v roce 1986. V roce kdy spadl raketoplán Challenger, vybuchl Černobyl a já se narodila. Většina z vás ji bude znát v podání Whitney Houston. Poslední dobou mi zní v uších i hraje z repráků stále častěji. Zřejmě proto, abych si na ni vzpomněla ve chvíli, kdy budu vymýšlet nadpis tohohle Autfitu. A tím pádem už nebude dál co vymýšlet!
Think about it
There must be higher love
Down in the heart or
Hidden in the stars above
Without it, life is wasted time
Look inside your heart
I’ll look inside mine
Things look so bad everywhere
In this whole world, what is fair? …
Bring me a higher love
Bring me a higher love
Přemýšlím nad tím
musí zde být nějaká vyšší láska
Uvnitř v srdci
nebo skrytá vysoko ve hvězdách
Bez ní je život jen promarněným časem
Podívej se do nitra svého srdce
Já se podívám do toho mého
Věci vypadají všude tak špatně
Na celém tomto světě … co je fér? …
Přines mi vyšší lásku
Přines mi vyšší lásku
Moje auta měla vždy vyhrazeno místo v mém srdci, byla skutečnými členy mé rodiny. Jinak nejsem moc rodinný typ, jsem jedináček a ačkoli jsem vdaná, nechci děti, psy, dům s bílým plotem ani chatu u jezera. Na procházku nejraději autem a když „po svých“, tak do centra města s cílovou destinací v restauraci, kde vědí, co je to dobré víno a vkusná sklenička na něj. Nevím, co lidi na pobytu v přírodě tak nabíjí, jakožto rodilá Pražačka jsem velmi rychle až nebezpečně předávkovaná kyslíkem, bolí mě hlava z množství repelentu, který na sebe nastříkám a stejně se drbu ještě druhý den. Asi jsem potřebovala trochou ironie shodit sdělení tohoto článku, které by se mohlo zvrhnout v romantický patos…
Subaru Impreza STI, Subaru WRX STI. Je tomu 26 let, co se tento model poprvé objevil na scéně. Mně bylo osm a milovala jsem Hondu. O 12 let později jsem však už jako motoristická novinářka v době své závodnické menopauzy poprvé usedla za volant STI. Poslední evoluční verze druhé generace s motorem o objemu 2,5 litru (někdo by řekl čtvrté generace, zdá se, že co STIčkař, to názor). Byla to „higher love“ na první svezení. Od té doby jsem věděla, že STI budu mít jednou doma. A do té doby nevynechám ani jednu příležitost se s ním svézt. Doporučovala jsem ho v každém článku, kde se to hodilo (i nehodilo 😂), a jsem vážně vděčná za to, kolik úžasných kilometrů s ním mi bylo dopřáno. Otestovala jsem každou novou verzi včetně STI Gr. N Base Car, speciálního modelu určeného pro přestavbu na soutěžní vůz. To byl ještě ikonický dvoulitr s ještě ikoničtější „tubrodírou“ a fascinujícím zátahem, ve chvíli, kdy se turbo zhluboka nadechlo. STI (Subaru Technica International) charakterizují rallyové geny, modrá barva, křídlo velikosti domácí knihovny, turbo velikosti kola na Fabii a poctivý pohon všech kol. Pro někoho i zlatá kola, ovšem správně patří jen k první a druhé generaci (zjednodušme si to a řekněme, že doposud byly čtyři), na třetí a čtvrtou Subaru zlatá kola originálně nikdy nedělalo!
Ačkoli nyní mám na prohlášení „poslední pořádný svého druhu“ alergii, hříchy mládí jsou hříchy mládí a já se podobných silných řečí dříve rozhodně nebála. V jednom případě si však za svým prohlášením stojím, a to pokud jde o třetí pokolení STI. Na začátku roku 2014 měl importér Subaru na skladě poslední dvě STI předchozí generace. V červnu se totiž očekával nový model. Připadalo mi to, jako když si někdo přijde vybrat štěně do chovné stanice, jedno se k němu přibatolí a je vymalováno. Stejně tak to u mě bylo s modrou „skladovkou“ WRX STI 2.5 4D sedan. Ačkoli se to vůbec nehodilo, rekonstruovali jsme byt a byla to celkově turbulentní doba, musela jsem ho mít. Dodnes tomu s úsměvem říkám, že ho mám na hypotéku. 😂 A proč už další generaci tak neuznávám? Ano, je to skvělé auto, později ho dokonce nějakou chvíli měl můj manžel, na limitu umí být preciznější a na okruhu by zajelo lepší čas. A to je jeden z důvodů, jako by zapomnělo rallyové geny a zaostřilo pozornost na okruhy, už nebylo tak „ošklivé až krásné“, už nebylo tak v dobrém smyslu „old schoolové“. Bylo moderní, přední část vzhledově pasovala k té zadní a komfortní výbava odpovídala roku výroby. Ale za mě do STI nepatří barevné displeje ani podobné serepetičky. Dvoudinové rádio je vrchol infotainmentu. Paradoxně ale i čtvrtá generace STI bude nakonec „poslední pořádná svého druhu“. Už loni totiž prodejům STI na evropském vystavily stopku emisní limity a pokud se někdy vrátí, tak leda jako hybrid.
Že je STI pánské? Stejně jako oblek či klasická košile? Ani jedno se nehodí k romantické princezně, a přesto to může ve spojení s ženskou energií tak fungovat a být tak sexy! Úlovkem v podobě modrého kostýmku v odstínu, který snad Mango muselo konzultovat v lakovně Subaru, jsem prostě trefila hřebíček na hlavičku. Stříbrná kabelka a stříbrné vlasy – tahle generace je prostě laděná do modro-stříbrné. Flitrované boty hrající všemi barvami mají zase odkázat na mnoho tváří mého STI i jeho extravagantní osobnost. A tentokrát žádné podpatky, STI není barová víla. 😉👠 Podobné Martensky najdete například zde.
Vím, že se to do „fashion story“ moc nehodí, ale nemůžu jinak. 🙉 WRX STI si zaslouží, aby i tady zazněly všechny technické údaje. Čtyřválcový boxer (motor s protiběžnými písty) o objemu 2457 cm3, turbo, výkon 300 koní při 6000 ot/min za minutu, točivý moment 407 Nm při 4000 ot/min. Šestistupňová manuální převodovka, stálý pohon všech kol s aktivním centrálním diferenciálem DCCD. Přední zavěšení McPherson, zadní víceprvkové. 18palcová kola, hmotnost 1515 kg. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5 sekund, maximální rychlost 255 km/h. Spotřeba? K nezaplacení. 😂 Ne, vážně, reálně a dlouhodobě jezdím za 12 l/100 km, což mi nepřijde vůbec špatné.
Třetí generace je podle mě nejpříjemnější na běžné ježdění. Předchozí jsou už svým způsobem ultimativní youngtimery. Nástupkyně je rychlejší, ale jen pokud ji pěkně držíte pod krkem. Musí vás skutečně bavit a musíte mít energii dávat každý den „na plný plyn“. Tohle STI je naopak zábavnější, i když nechcete „žít nonstop na limitu“. Je komfortnější, co se podvozku týče, a jako každé správné STI tlumí nerovnosti lépe, když jedete rychleji (tzv. progresivní tlumení). Lehčí a méně strmé řízení jsem možná před lety kritizovala v testu, ale po letech zkušeností a kilometrech po Praze mu blahořečím…
…stejně jako uhlazenějšímu charakteru dvouapůllitrového motoru, který má sílu i v nižších otáčkách, a měkčí spojce než jak je zvykem u přísně sportovních aut. Přesto je tuhá a ostrá, přeřazovat bez cuknutí je vyšší dívčí a v koloně vám naběhne sval na lýtku více než po kondičním běhu. Žehnám Subaru také za absenci stop&start systému, takové auto se už dnes hledá marně. Když se při rozjezdu a pomalé jízdě zasoustředíte, víte-li na co, uslyšíte, jak v útrobách pracují tři poctivé diferenciály. To velké křídlo na zádi vyvolává při pohledu do zpětného zrcátka pocit, že jste pronásledováni. Je to prostě beSTIe, jak téhle své modré krásce říkám. V tom nejlepším smyslu slova a s patřičným respektem.
BeSTIe má najeto necelých 60 tisíc kilometrů, krmí se jen prémiovými palivy a v motoru jí koluje „modrá krev“ v podobě kvalitního a pravidelně měněného oleje, protože jestli já osobně pracuju na tom, aby mě jen tak něco nevytočilo, tak ona zrychlený tep miluje a je to tak dobře. Motor by neměl být rychlejší než podvozek, a to tady platí. Subaru podvozky umí a STI je chloubou Subaru. Těch 300 koní na silnici přenáší až gentlemansky. Žádné omezení, žádné okovy, žádné zastrašování, naopak svoboda, sebejistota, radost, ryzost, lehkost bytí, autenticita a harmonie celku. Splynutí duší člověka a stroje. To křídlo skutečně dává křídla! 😉
Co se těch podpatků týče, beSTIe mě poslouchá, i když mám na nohách jehly. Nebudu lhát, že jezdím jen v řidičských botkách, žijeme spolu každý den, prožíváme různé situace, vyrážíme za odlišnými cíli. Poloha a vzdálenost pedálů od sebe skvěle vyhovuje mé „třicetšestkové“ noze a stejně tak pozici pro řízení jsem si našla perfektní, což v případě, že máte 164 cm, není u sportovních aut snadné ani běžné. Tak jsem se snažila seč jsem mohla, abych udržela rovnováhu mezi vtipem a citem, mezi vlastními názory a fakty, mezi řádky o módě a o autě. Hodnocení však musím nechat na vás.
Tags – Subaru, STI Wikipedia, Autfit WRX STI (2015), Recenze WRX STI (2015), Autfit
Foto: Olivie Žižková – Oliviezizkova.com