Líbil se mi přehledný a velký displej, který usnadňuje nastavení všeho potřebného a i toho nepotřebného, ale příjemného.
Pár rad a připomenutí, jak nepodcenit únavu za volantem i jak se jí účinně bránit. Věřím, že se budou hodit nejen při cestě na dovolenou.
Je asi jasné, že na dlouhou cestu bychom měly vyrážet odpočaté a svěží. Nespat, dát si dva Red Bully a hurá na cesty není rozhodně ten nejlepší přístup. Snažte se si všechno připravit dopředu, ať předejdete předodjezdovým stresíkům. Choďte pár dní před cestou brzo spát, snažte se více odpočívat. Zdá se to banální a chtělo by se skoro říct: „to se snadno řekne, ale hůře udělá“, ale věřte, že to má něco do sebe.
I když jsme na začátku sedaly za volant plné elánu, únava se časem dostaví. Tělesná a psychická únava přichází na každého individuálně, obecně je však vhodné si po nějakých 200 kilometrech udělat přestávku. Po delší jízdě v kuse se totiž rychle dostaví bolesti krční páteře a ztuhlost v pažích a předloktí, které jsou unavené z dlouhého držení volantu. Bolet může začít i bederní páteř a ramena. Dlouhé řízení je pro lidský organismus stresující (a to i pro organismus zkušeného řidiče), tento stres pak má za následek nepříjemnou ztuhlost šíjových svalů. Pravidelné zastávky pomohou stav „bolí mě celý člověk“ oddálit.
Zas to samozřejmě nechce přehánět, abyste nemusely zastavovat každých dvacet kilometrů. :-) Doplňování tekutin je ale více než důležité, nejlépe osvěží a organismu prospěje čistá voda s kapkou citronové šťávy. Pitnému režimu jsem se věnovala už zde, takže se nebudu zbytečně opakovat.
Hladový, ale i tučným, těžkým jídlem posilněný řidič není pozorný, tak jak by měl. Myslete na pravidelné doplňování energie, více zde.
Pár minut strávených cvičením je v boji s únavou účinnější než káva. A ani to cvičení nemusí být moc náročné. Nemusíte nutně běhat okolo parkujících kamionů ani na odpočívadle rozjíždět jogínské pozdravy slunci. Základní a účinné protažení zvládnete i v autě, když zastavíte na benzince nebo třeba trčíte v dopravní zácpě. Nejprve se pořádně narovnejte, nohy a záda do pravého úhlu, žádné „ležení“ ani „předklon“ a upravte tomuto posazu sedačku. Pak se o sedadlo opřete celým trupem i hlavou, ruce s propnutými pažemi si opřete o volant. Rukama zatlačte do volantu, nohama do podlahy v autě, zadečkem, zády a hlavou do sedačky. Vytáhněte hlavu nahoru a vše udělejte současně, jako byste chtěly vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Vydržte několik sekund a uvolněte, zhluboka dýchejte a proveďte ještě pár opakování.
Při opravdu dlouhé cestě je pak určitě fajn se trochu protáhnout na vzduchu. Na odpočívadle si můžete protáhnout páteř předklonem nebo záklonem s propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Opisováním osmičky si procvičte i krční a bederní páteř. Stačí třikrát jedním a třikrát druhým směrem, poprvé malou osmičku, postupně pohyb protahujte. Vše pomalu a plynule, k tomu se trochu projděte a uvidíte, že vám bude hned lépe
S ohledem na zvýšené riziko nehody byste rozhodně neměly únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat. Dodržováním výše zmíněných rad projevy únavy oddálíte a udržíte se déle v kondici. Ospalost, snížení pozornost a schopnosti rychle reagovat však rozhodně nepodceňujte. Neplánujte si nesmyslně dlouhé cesty „na jeden zátah“ a to ani v případě, že se v řízení budete střídat. Nocleh v hotelu je vždy levnější než oprava rozbitého auta, o další rizicích nemluvě!
A až dorazíte do cíle, můžete si dát do nosu, protože při řízení to člověku docela dobře „pálí“. Kolik energie vydáte řízením, najdete zde.