Auto pro superženu, která zvládla skloubit rodinu a manažerskou práci.
Seznamy příplatkových prvků jsou stále delší, zkratky, za kterými se různé prvky výbavy skrývají, stále rafinovanější a dobří prodejci stále přesvědčivější. Znáte to, jdete si koupit pilník a odcházíte s přístrojem WellneoDeliTopshopppo, u kterého si vlastně nejste jisté, jak a jestli bude fungovat, ale před pěti minutami u pokladny jste byly přesvědčené, že bez něho už, pokud nechcete mít nehty žluté a ruce vrásčité, nemůžete být . Jakou výbavu si tedy v seznamu příplatkových prvků zaškrtnout a na jaké prvky říci „díky, nechci“? Kvůli jaké výbavě se pak vyplatí koupit ojetinu s vyšší cenovkou?
Jednotlivé prvky výbavy rozdělím do tří skupin. První je něco jako černé a béžové lodičky, tedy něco, do čeho se vždy vyplatí investovat a co je prostě potřeba mít. Druhá kategorie bude obsahovat výbavu, která vám dokáže zpříjemnit život, udělat radost a je jen na vaší peněžence, zda si tu radost udělat můžete. Do třetí skupiny jsem zařadila věci, které v praxi buď moc nefungují, nebo nejsou příliš využitelné, či vás dokonce můžou po čase začít štvát. A pak ještě pár příkladů zajímavých doplňků a výbavy, o kterých můžete, ale nemusíte přemýšlet. :-) Věřím, že se vám moje tipy budou hodit, ať už si vybíráte nové auto nebo kupujete auto ojeté a váháte mezi levnější a dražší, lépe vybavenou, verzí.
Protiblokovací systém brzd (ABS) pomůže v případě nutnosti rychle zastavit, a to hlavně na vodě či sněhu, stabilizační systém (ESP, DSC, ESC atd.) pomůže v případě smyku, protiprokluzový systém (ASR) zamezí prokluzu kol, hodí se hlavně v zimě. U nových aut už jsou tyto systémy standardem, ABS už má i většina ojetin, po stabilizačním systému se určitě ptejte.
Čelní, boční, okenní airbagy, mohou být vpředu i vzadu. Nová auta jimi bývají už vybavena bohatě, u ojetých dbejte na to, ať je jich co nejvíce.
Kdo by asi chtěl mít v létě na tričku či halence „koláče“? :-)
O rádiu samotném ani nemá cenu mluvit, ale o jeho vychytanější verzi s možností připojit si telefon, iPod či „úesbéčko“ se zmínit musím. Chceme přece v autě jednoduše poslouchat svou oblíbenou hudbu, že?
Za telefonování bez hands-free můžete dostat body. Zavolat si v autě a mít volné ruce je navíc příjemné a komfortní. O bezpečnosti se záměrně nezmiňuju, obecně si myslím, že mě v soustředění se na jízdu často mnohem více ruší obsah hovoru než skutečnost, jestli telefon držím u ucha nebo ne. Ale to je asi věc názoru.
My holky jsme mnohem zimomřivější než pánové, sedadla začnou topit mnohem rychleji než klasické topení, kdo jednou zkusí, nechce jinak!
Klíč, kartu či čip od auta máte stále v kabelce, pro odemčení či zamčení stačí sáhnout na kliku, pro nastartování motoru používáte startovací tlačítko. Je to tááák pohodlné.
Asi není o čem, zadní čidla prostě člověk potřebuje určitě, přední taky rozhodně nejsou k zahození.
Nastavíte si požadovanou rychlost, stisknete tlačítko a můžete dát pravé noze pohov, tempomat se totiž postará o udržování nastavené rychlosti. Skvělé na dálniční cestování, ale i jako prevence na úsecích s měřením rychlosti. :-)
Víte, že my ženy máme oproti mužům lepší barvocit, ale muži se zase naopak lépe orientují v odstínech šedé? V noci tak mají výhodu. Rozhodně proto není od věci investovat do xenonových světlometů, které svítí výrazně lépe než ty klasické (halogenové).
Platí pro auta s manuální převodovkou, je to pomocník pro rozjezd do kopce. Hill holder funguje jednoduše: když stojíte v kopci a chcete se rozjet, zůstane vaše auto ještě sekundu, dvě po puštění brzdového pedálu zabrzděné, a vy tak máte klid a čas na práci se spojkou a plynem pro hladký rozjezd bez nežádoucího pohybu vzad.
Ovládání rádia, ale třeba i zmiňovaného tempomatu nebo třeba palubního počítače z volantu je nejen komfortnější, ale i rychlejší a bezpečnější.
Svítící dioda ve vnějších zpětných zrcátkách upozorní na riziko, že je ve vaší blízkosti auto, které nemusíte normálně v zrcátku vidět. Dobrý pomocník.
Přiznejte se: jak často se zajímáte o to, zda máte pneumatiky správně nahuštěné (návod jak na to, najdete zde)? Moc často ne, že? Tento systém stále monitoruje, jaký tlak vzduchu v „gumách“ je, a tím pádem můžete být v klidu (dokud nezačne svítit varovná kontrolka).
Další level tepelného komfortu, viz vyhřívání sedadel. :-)
To je něco jako chytrý telefon, zavoláte si a napíšete sms i na Nokii 5110, ale… Záleží však na vašem vztahu k těmhle věcičkám i vašem přístupu k dnešní on-line době.
Některé mají opravdu skvělý obraz a jsou dobrým pomocníkem. Osobně mi však nevyhovuje, když nahrazují parkovací asistent, a přitom chybí zvuková signalizace blížící se překážky. Když člověk „oldskůlově“ kouká do zrcátek místo do kamery, tak od asistentu, který nepípá, nemá žádnou zpětnou vazbu.
Řidičky, které s ní nemají zkušenost, se jí brání, kdo ji však zkusí, obvykle nechce jinak. Naučit se s ní je mnohem snadnější než si myslíte, je to něco jako mýt nádobí ručně a v myčce. :-)
Stěrače stírají, a to automaticky. Zapnou se, když začne pršet, zrychlí pracovní tempo, když začne pršet pořádně, a pak se zase samy vypnou, když je po dešti.
Opět jeden automat, ve tmě při nedostatečném umělém osvětlení a ve chvíli, kdy v protisměru nejede auto, se automaticky rozsvítí dálková světla. Jakmile vyjede něco z protisměru, opět se světla ztlumí na potkávací.
Docela jsem přemýšlela, do které kategorie ji dát. Mít vestavěnou navigaci je velmi komfortní, u Škodovek a Volkswagenů je však častým terčem zlodějů, a navíc dobrá navigace se dá pořídit i přenosná nebo jako aplikace do telefonu.
Chytrý tempomat, který umí auto sám zbrzdit v případě, že se před vás zařadí pomaleji jedoucí auto, nebo v případě, že auto před vámi začne brzdit. Jakmile „překážka“ zmizí, zase samočinně zrychlí na nastavenou rychlost. Můžete si tak dát třeba nohy za krk, číst si knížku, psát esemesky… (nééé, to se za volantem nedělá!!!) :-)
Stačí stisknout příslušné tlačítko na klíčku a kufr se sám otevře. Neocenitelné ve chvíli, kdy máte plné ruce věcí, které potřebujete právě do kufru uložit.
Pokud přejedete z pruhu do pruhu bez blinkru, systém to vyhodnotí jako nechtěné opuštění jízdního pruhu a varuje vás například vibracemi do volantu. Na první pohled se to může zdát praktické a vyšší úroveň bezpečnosti přinášející, ale v praxi je to dost otravné (obvykle to lze vypnout, což u testovacích aut také využívám).
Nemuselo by to být špatné, ale často to správně nefunguje, no prostě podle mě nic moc poměr výkon/cena.
Umožňuje nastavit si maximální rychlost pro jízdu, limiter vás pak přes stanovený limit nepustí. Tempomat je super, tahle funkce je zbytečná.
Dnes už obvykle v základní výbavě, takže se ho nezbavíte, ale třeba v bazaru na výběr mít budete. Když zastavíte, systém automaticky vypne motor, po sešlápnutí spojky nebo uvolnění brzdy (u automatických převodovek) motor zase sám naskočí. Jako novinářka jsem měla možnost tento systém dlouhodobě testovat. Tehdy jsme spolu s kolegy naměřili, že za měsíc přinese stop-start, převedeno na peníze za benzin či naftu, úsporu asi 50 Kč. To za ten snížený komfort (o trápení motoru nemluvě) fakt nestojí.
Více než 17palcová kola (záleží na velikosti auta a typu provozu, do města se třeba velká kola moc nehodí), sportovní podvozek (to je podobné jako s velkými koly, obecně záleží hlavně na vaší řidičské nátuře), komfortní podvozek (naopak do města, ale i pro manažerku, která často jezdí na služební cesty může být přínosem), aerodynamický paket (s originálním designovým paketem bude auto určitě vypadat lépe, ale zase pozor třeba na přední nárazník se spoilerem, aby nebyl tak nízko u země, že ho urvete o první obrubník), nezávislé topení (parkujete venku, jezdíte často na hory, máte rádi teplo? dá se obvykle ovládat i na dálku, díky němu nemusíte v zimě škrabat, je to prostě luxus), DVD pro zadní cestující (super pro mámy s dětmi), elektrické nastavování sedadel s pamětí (hodí se hlavně v případě, že si auto s někým střídáte, stačí zmáčknout tlačítko paměti a v mžiku máte nastavené sedadlo i zrcátka zpět do polohy, kterou potřebujete), kotvicí body pro dětskou sedačku ISOFIX (usnadní práci s dětskou sedačkou), kožené čalounění (já osobně ho moc nemusím, v létě v kraťasech se na sedačky člověk lepí, v zimě kůže zase více studí, ale je „omyvatelnější“, takže opět třeba dobrý tip pro maminy), dojezdové pneumatiky RunFlat (dojedete i s píchlou gumou, ale snižují cestovní komfort – auto bude na nerovnostech tvrdší, a jsou dražší než klasické pneumatiky).
Příště se podíváme na zoubek nabídce příslušenství, tj. na střešní boxy, organizéry, držáčky, síťové programy do kufru, ale i polepy a mnohé další.