Žádný designový výstřelek, ale model, který bude „in“ i více sezón.
Subaru je specialista na čtyřkolky (moc dobře to vím, jedno mám doma). Je tak logické, že má dnes v nabídce drtivou převahu SUV a crossoverů. Pokud vám ale stejně jako mně chybí nějaký „normální“ model, tak mám pro vás dobrou zprávu – Impreza je zpět! Já už s ní jezdila a ze všech těch úžasných dojmů se musím vypsat, takže jdu na to!
Nová Impreza se automobilovému světu představila už loni v březnu. Původně se vůbec neměla začít prodávat v Evropě. Ale nějaké šťastné rozhodnutí tomu chtělo, že přijela i k nám.
Víte, že design obvykle moc nehodnotím. To je prostě hrozně individuální a nejlepší máte, když se kouknete do galerie. Ale tentokrát se musím zeptat – také z Imprezy cítíte Japonsko? Kdyby se zakrylo logo výrobce, tipovaly byste, že jde o japonské auto? Já určitě ano. Všimněte si také prolisů na dveřích, na prezentaci jsem se dozvěděla, že jsou ve tvaru japonského písma. Co je tam napsáno, jsem ale nezjistila. :-)
Pokud byste si nebyly jisté, tak Impreza je autokabelka velikosti VW Golf nebo Opelu Astra. Ovšem své konkurenty maličko přerostla. Trochu se podobá svému staršímu sourozenci – kombi Subaru Levorq (o tom jsem vám už psala – zde), dokonce z bočního pohledu trochu vypadá jako kombi. Ale zpět ještě k rozměrům – Impreza má na délku bezmála 4,5 metru, a tím trumfuje skoro všechny konkurenty ve své třídě. Zda jsou ty vnější rozměry ku prospěchu v interiéru, si vyzkouším a vy se to dozvíte níže.
Impreza má nejhezčí interiér, jaký jsem kdy u Subaru viděla. V Americe se dokonce umístila v žebříčku Wards 10 Best Interiors. Vnitřek novinky navíc působí hodnotně, a to jak zpracováním, tak materiály příjemnými na dotek. Středem palubní desky je 8palcový dotykový displej informačně-zábavního systému, který lze spojit s Apple CarPlay nebo Android Auto, což je vážně skvělá věc. A prozradím, že jsem si s tímhle systémem celkově hned porozuměla.
Jak už jsem psala v úvodu, synonymum pro Subaru je 4×4. Impreza bude ve všech verzích standardně s pohonem na všechny čtyři (Symmetrical AWD). Zároveň přichází se zcela novou technikou, dostala platformu všeříkajícně nazvanou „Global Platform“, kterou v budoucnu dostanou i další subárka.
Kromě pohonu čtyř kol je Subaru známé také motory typu boxer. Válce motoru nestojí, ale leží (výhodou je nízké těžiště) a s trochou představivosti boxují proti sobě. Ale ve skutečnosti samozřejmě spolupracují a pracují pro naši zábavu za volantem (někdy tedy jen potřebu přepravit se z bodu A do bodu B). Pod kapotou Imprezy budou výhradně benzinové nepřeplňované motory, a to šestnáctistovka o výkonu 114 koní a dvoulitr s výkonem 156 koní. Turbo pod kapotou nebude, to ale najdete například v kombi Levorq.
Zajímavé je, že Impreza nebude nabízena s manuální převodovkou. U luxusních aut už je to běžné, ale v téhle „velikosti“ je to opravdu vzácnost. Vlastně je to takový bonus, za automat se jinak připlácí. O samočinné řazení se bude starat převodovka CVT Lineartronic. To je takzvaná bezestupňová převodovka, která plynule upravuje převodový poměr podle jízdní situace a vašich povelů plynovým pedálem. Setkat se s ní jinak můžete nejčastěji u hybridních aut.
Subaru chce být jedničkou v bezpečnosti. Impreza tak kromě tuhého „obalu“ standardně a do všech verzí dostane EyeSight. Systém s nikdy nespícími kamerami, které zajišťují sledování jízdních pruhů a udržování v nich, funkci adaptivního tempomatu, ale i varování před nehodou a nouzové brzdění, pokud už jde opravdu do tuhého. Senzory v zadním nárazníku pak ještě hlídají mrtvé úhly a varují když vycouváváte z řady parkujících aut. Konec konců systém EyeSight je jedním z důvodu, proč Impreza není i s manuální převodovkou. S automatem totiž tyhle asistenty prostě fungují lépe.
Tři stupně výbavy, dva motory. Základní výbava je bohatá a když si člověk vezme, že má ve standardu automatickou převodovku, která obvykle bývá za příplatek nějakých 40 tisíc korun, pohon všech čtyř kol nebo právě zmíněný bezpečnostně-asistenční systém EyeSight, tak začne chápat i na danou třídu vyšší základní cenu 560 000 Kč. Tady se připlácí prakticky jen za metalízu, pokud chcete, a to 12 000 Kč. Kompletní ceník najdete zde.
Vyzkoušela jsem si verzi 2.0i s výkonem 156 koní ve výbavě Executive. To už se dnes člověku moc často nepoštěstí svézt se s dvoulitrem bez turba. Papá nějakých 7 l/100 km, ale ačkoli jsem se tu jako první rozepsala o motoru, největší dojem na mě udělalo něco jiného. Tak jdeme hodnotit!
Pokud nutně netrváte na manuální převodovce nebo dieselu a netrpíte přesvědčením „Japonec až nakonec“, tak vám Imprezu můžu vřele doporučit. Jezdí totiž vážně výborně, na české silnice je po všech stránkách ideální. Pořád s ní pohodlně zaparkujete ve městě, a přitom po dálnici jezdí jako nůž máslem. Samozřejmě musíte docenit bohatou základní výbavu i to, že Impreza je čtyřkolka, abyste pochopily vyšší cenu.
Mimochodem, víte, že se napříč značkami v posledních letech prakticky neprodávají chudě vybavené základní verze? Ony už ani neexistují takové ty „Fabie Junior“ a podobné hity. A já myslím, že je to dobře. Spočítejte si, kolik času v autě strávíte! Investice do hezké výbavy auta je vlastně investice do sebe sama. A to je vždycky investice skvělá! ??♀️
P.S. Ta úvodní fotka a „ksichtění“ v rubrice Moje dojmy jsou z „fotoboxu“ z prezentace Subaru Impreza. Vzhledem k tomu, že bylo typické listopadové počasí, auta špinavá a mě mrznul úsměv, tak jsem si říkala, že sem dám i tyhle sranda obrázky, aspoň nějaká změna. ?