Najdou se ve vašem šatníku i extravagantnější kousky? A nechcete jeden extravagantnější kousek mít i v garáži?
Mohla se jmenovat Felicia, Garde či Popular. Možná i jakkoli jinak. Nakonec však dostala jméno Scala, což v latině znamená „schody“ či také „vzestup“. Sama moc dobře vím, jak jméno dokáže život určovat, transformovat i směřovat. Scala je krásné jméno, hezky zní a má úžasnou symboliku. Jak Scala působí, když s ní máte tu čest osobně, a jak jezdí, jsem se vydala zjistit do chorvatského Splitu.
Scala je nástupkyní modelu Rapid. Ten měl (nejen) dle mého názoru pověst auta, které kupují ti, co nemají na Octavii. Nic ve zlém, ale nálepku „low budged“ auta prostě měl. Možná to bylo designovou podobností s Octavií, hlavně v karosářské variantě liftback (vypadá jako sedan, přístup do kufru má jako kombi 😉).
Designové vyzařování Scaly je zcela odlišné. Udává trendy! Jejím předobrazem byl odvážný koncept Vision RS a je skvělé, že se ty atraktivní designové prvky karoserie dostanou na silnice. Naživo vypadá vážně šik, líbí se mi světlomety do trojúhelníku i výrazná maska chladiče a hlavně všudypřítomné ostré hrany, které design Scaly charakterizují. „Ostře“ tvarovaná jsou i zadní světla. Ta budou v nejvyšších výbavách diodová a v případě blinkrů budou diody umět parádičku zvanou dynamické blinkry („jezdící“ pásky blinkrů, známé hlavně z nových Audi). Novinkou, která bude postupně spojovat všechny modely mladoboleslavské automobilky, je nápis Škoda na víku kufru, který nahradí klasické logo. Scala je vizionářka, je prvním modelem reprezentujícím nový designový jazyk značky.
Paleta kol pro novou Scalu zahrnuje kola v rozměrech 15 až 18 palců. A designu kol byla věnovaná velká péče. Posuďte samy. Mně se nejvíc líbí první zleva ve spodní řadě (jde o kola ze série „Aero“, která jsou navržena pro co nejmenší aerodynamický odpor). Na výběr je 12 barev karoserie a osm variant čalounění. Obrázek litých kol odkazuje na katalog.
I řešení interiéru je zcela nové a v tomto duchu to bude vypadat i v dalších nových modelech značky. Takže už i Škodovka má „tablet“. Tak já říkám řešení, kdy je displej multimediálního systému jakýmsi soliterem v rámci palubní desky či spíše středové konzoli. Za zmínku stojí i digitální přístrojový štít nebo ozdobné lišty v různých dekorech dle výbavy a ambientní osvětlení. Novinkou jsou také konektory USB-C, jsou menší a stranově stejné, znát je mohou majitelé nových Samsungů, MacBooků či kuřáci Iqos 3. A budou čím dál tím rozšířenější.
Systém eCall je povinností, ale Scala nabízí o poznání více, což v této třídě není úplně obvyklé. eSIM umožní využívat služeb proaktivního servisu (zdravotní karta vašeho plechového miláčka, plánování servisních prohlídek). Můžete si z pohodlí domova aktualizovat mapy navigace či software multimediálního systému auta. Pomocí aplikace v telefonu si můžete zkontrolovat, zda máte auto zamčené, můžete ho na dálku odemykat a zamykat nebo se můžete podívat, kde parkujete.
Scala dostala nový Side Assist, což je povýšený systém pro sledování vozidel v mrtvém úhlu. Je přesnější, má větší rozsah, co se vzdálenosti týče, a jde opět o novinku, kterou ostatní modely Škoda teprve dostanou. Objednat si můžete adaptivní tempomat, systém pro udržování vozu v jízdném pruhu (Line Assist), parkovací asistenty nebo systém upozornění na nebezpečí za vozem při couvání. A nechybí ani soubor systémů prevence či zmírnění následků nárazu v případě, že se dostanete do úzkých.
Co by to bylo za novinku, kdyby nepřišla s žádnou novou „simply clever“ vychytávkou. Za mě nejvíc nejdál je víčko nádržky ostřikovačů, které udělá takový trychtýř pro snadné dolévání kapaliny. Proč tohle nemá každé auto a nevymyslelo se to už před sto lety? 😜 Ve víčku palivové nádrže zase najdete škrabku na sníh a led, která může zároveň posloužit jako měrka výšky dezénu pneumatik. A někdo se zamyslel i nad roletkou panoramatické střechy. Nikdy jsem nechápala, proč se roletky vždy otevírají odpředu dozadu. Pokud řidič nechce, aby mu svítilo sluníčko na hlavu není možné si interiér panoramatickou střechou prosvětlovat. Musí mít kompletně zataženo. Škoda Scala však roletku zatahuje odzadu, takže nad zadními sedačkami může být roztažená a nad řidičem zatažená. Simply geniální!
Základní cena Scaly je 394 900 Kč, a to za verzi 1.0 TSI o výkonu 115 koní. Na výběr jsou dvě výbavy – Ambition a Style a kromě základního motoru ještě benzinový motor 1.5 TSI/150 koní a naftový motor 1.6 TDI/115 koní (časem ještě přibude verze CNG). Vzhledem k tomu, že se u všech značek výrazně zvyšuje počet nabízených modelů, je trendem snižovat počet verzí, motorů a výbav u jednotlivých modelů nabízených. Trendy je zjednodušování, takže když si budete chtít Scalu objednat, aspoň nestrávíte nad konfigurátorem mládí. Více info v ceníku níže.
Benzinové mámení. Osud tomu chtěl, že jsem testovala výhradně benzinová provedení. 1.0 TSI Style se šestistupňovou manuální převodovkou a 1.5 TSI Style s automatem (DSG). No a jak se mi líbilo? 😉
Foto: Ivo Herčík
Mohlo by vás také zajímat: Fotostory ze Splitu – Škoda Scala * Autfit k Škoda Scala