Spotřeba je vyšší, než udává výrobce, ale je jasné, že úředník z Bruselu se musí „nažrat“ a motor zůstat celý.
Melu Gibsonovi muselo pro toto zjištění projít tělem „dvěstědvacet“. Mě bolelo akorát to myšlení, rozhodla jsem se totiž sepsat, jaké vlastnosti aut jsou pro nás důležité, co od nich čekáme a co může způsobit, že je zatratíme.
Podle mužů jediná věc, podle které jsme schopné auta od sebe odlišit. :-) Je však pravda, že barva je pro nás velmi důležitá. Vědí to i výrobci aut, a tak vždy s příchodem nového modelu namíchají i nějaké nové barvičky. Dokonce se barvy aut inspirují světem módy a výrobci si hrají i s odstíny, jelikož my ženy máme vyvinutější barvocit a necháváme na sebe barvy více působit. Nejžádanější je však nadčasová bílá, černá a stříbrná, je to stejné jako v našich šatnících. Z hlediska praktičnosti doporučuji stříbrnou, bílá je krásná, ale volte raději perleť nebo metalízu, základní bílý lak není obvykle tak kvalitní a brzo se například na kapotě objevují „ďubky“ od kamínků. Černá je nááádherná, můj favorit, ale je na ní vidět každé smítko…
Ačkoli jsou mezi námi „nadšenkyně“, které vysoké podpadky nenechají doma málem ani když jdou do lesa, při výběru auta za krásu obvykle trpět nechceme. Chceme samozřejmě, aby naše auto dobře vypadalo a aby nás určitým způsobem reprezentovalo, ale priority máme jinde…
…hlavně chceme, aby vyhovovalo našim potřebám, aby se do něho vešlo vše a všichni, aby se nám příjemně řídilo, aby nám ulehčilo plnění každodenních úkolů, urychlilo přesun z místa na místo, pomohlo s těžkými taškami s nákupy. V praxi jde o to, že třeba chceme automat, máme velkého psa, tři děti, rády aktivně trávíme volný čas a tak dále.
Ačkoli jsou jako „dámská“ nejčastěji označována malá auta, a v tomto specifickém případě je pravda, že i s malým kašpárkem se dá zahrát velké divadlo, většina z nás raději auta velká. SUV (cross body, tj. jakoteréňáky) a rodinná MPV. Vylézat v sukni z nízkého sporťáku není nic moc elegantního ani jednoduchého. Vyšší posaz pak máme rády i kvůli lepšímu přehledu a výhledu, při jízdě i při parkování. Ten nám spolu s parkovacími čidly vyváží manévrovací handicap oproti malému městskému autu.
To souvisí s předchozím bodem. Stejně jako na nás vysocí muži působí dojmem ochránců, i velká, robustní auta v nás vyvolávají pocit bezpečí. Já osobně mám ráda velké sedany. Možná i proto, že v oblékání preferuji pánský chic. Hezky to k sobě ladí. :-)
Samozřejmě záleží na naší finanční situaci. Podle toho se pak toto kritérium posunuje v žebříčku. Obecně se však nenecháme prodejcem tak často zlákat na lepší výbavu či výkonnější motor, jsme rozvážnější, ať už hlídáme svůj vlastní či rodinný rozpočet. Přemýšlíme, co dalšího si za ušetřené peníze můžeme pořídit, chceme si nechat finanční rezervu.
Opět hraje roli skutečnost „jak jsme na tom“. Řešíme však maximálně nějaké předsudky o spolehlivosti či poruchovosti aut té či oné značky a spotřebu. Ovšem často například místo klasického kombi vybereme MPV či SUV, které „žere“ více, ale příjemněji se nám řídí a může pojmout i neskladné věci. Pravdou je, že při menším ročním kilometrovém proběhu (do 10 až 15 tisíc kilometrů) je určitě lepší upřednostnit jiná kritéria.