Téměř u poloviny ojetých aut prodávající tají, že bylo bourané. Polopravdu se podle průzkumů dozvíte, i když se zajímáte o technický stav auta. To, že věřit pohádkám o autě, kterým jezdila jen manželka na nákupy, je bláhové, asi netřeba zdůrazňovat… Co si tedy počít?
Abych ale nebyla jen negativní. V 73 % případů je k autu doložena servisní knížka (zda pravá, či falšovaná se neví, ale koho by taková nepravá servisní knížka v době plastických operací a koupených vysokoškolských titulů překvapila, že). V 86 % procentech případů se prodávající nebrání kontrole technického stavu vámi vybraným odborníkem. Jenže, copak každá mladá rodina, single holka nebo vytížená manažerka vždy zná někoho, kdo by jí odborně poradil, či má čas a chuť se tím zdlouhavě zabývat? Samozřejmě už dnes existuje služba, která vám s koupí ojetého auta od A do Z může pomoci, ale nejdříve moje malé vzdělávací okénko. :-)
Příprava je základ
- Nekoukejte jen na cenu. Jistě, tak je vždy důležitá, ale na druhou stranu se vám pár ušetřených tisíc při koupi může šeredně nevyplatit pár desítkami tisíc za nutné opravy v servisu.
- Autobazar si „proklepněte“ třeba v recenzích na internetu, poptejte se známých, přinejhorším dejte na svůj dojem, z webových stránek autobazaru, z prodejní plochy a zázemí, a na auta koukejte jen u solidně vypadajících prodejců.
- „Prolustrovat“ si dnes snadno můžete i soukromníka, od kterého plánujete auto koupit. Stačí zadat do googlu jeho telefonní číslo, jméno či e-mail. Nebo můžete pátrat na sociálních sítích.
- Údaje v servisní knížce si zase můžete snadno ověřit třeba telefonem do servisu, který dal do knížky razítko, že provedl opravu či údržbu.
- Zbystřete pozornost, pokud není u inzerátu dostatek fotek nebo pokud třeba najdete v inzerci v červenci fotky zasněženého auta. Proč asi to auto čeká na svého nového majitele tak dlouho?
Těžko na cvičišti i na bojišti
Dát prodejci najevo, že víte, o čem je řeč, je určitě dobré. Na prohlídku auta si udělejte dostatek času, zajímejte se, vyptávejte se, šťourejte se, zkoušejte, mějte oči všude…
- Jelikož my ženy máme mnohem lepší barvocit než muži, je pro nás hračka odhalit vady laku, různé odstíny různých částí karoserie či poškození. To může značit, že auto bylo havarované.
- Dveře, blatníky, kapota, víko kufru. Vše musí lícovat, spáry mezi jednotlivými díly by měly být stejnoměrné. Pokud tomu tak není, opět je zde riziko, že bylo auto bourané.
- V interiéru „čmuchejte“, všímejte si stavu a opotřebení všech částí. Napoví vám to, jak se předchozí majitel o auto staral, ale třeba i skutečný počet najetých kilometrů. Proseděnou sedačku, ohmataný volant a řadicí páku těžko bude mít auto, které má najeto 50 000 kilometrů…
- Světla svítí, stěrače stírají. Ne, to není vtip, všechno si vyzkoušejte, rádio, klimatizaci, nastavování sedadel, vyhřívání sedadel. Každá nefunkční věc jsou další výdaje za opravu.
- Trvejte na prohlídce auta na servisním heveru. Ideální je vzít si s sebou někoho, kdo se vyzná. Pokud nikdo takový není po ruce, vezměte alespoň kamaráda, přítele, manžela. I kdyby o autech nevěděl více než vy, v šovinistickém světě bazaristů je prostě chlap autorita, na kterou si prodejci dovolí méně triků. I sama však zvládnete třeba zhodnotit stav pneumatik (pokud budou ojeté, budiž, s investicí do nových gum se často musí počítat, ale neměly by být ojeté nerovnoměrně, to může značit nějakou závadu na podvozku) nebo zkontrolovat, zda někde něco neteče či neprosakuje, což je vždy špatně.
- Motor by měl snadno startovat a jeho chod by měl být hladký (samozřejmě nafťák bude dělat „kadlekadle“, ale to je prostě nafťák :-). Koukněte, zda z výfuku nejde nějaký divný kouř. Po startu může auto trochu kouřit bíle (to je jen vodní pára), ale jakmile se zahřeje, neměl by už z výfuku vycházet žádný kouř. Bílý, modrý, černý, vše je samozřejmě špatně, ruce pryč.
- Nelehký rozjezd s autem s manuální převodovkou, u kterého zabírá pedál spojky až nahoře, může znamenat, že spojka je opotřebená a volá po výměně. Klidně si to zkuste víckrát, abyste si byly jisté. U automatu by zas volba jízdních režimů měla být hladká, prostá škubnutí a stejně tak pak samotné přeřazování při jízdě.
- Vnímejte, jak auto jede. Například volant by neměl vibrovat a auto by mělo udržovat přímý směr a „netáhnout“ doleva či doprava, a to vše jak při zrychlování, tak při brzdění. Všímejte si, zda funguje posilovač a řízení nejde příliš ztuha.
- Při jízdě mějte nastražené uši. Všímejte si všech zvuků, které auto vydává. Špatně jsou kovové zvuky či cvakání od podvozku nebo nadměrné hučení od kol. Stejně tak by se neměly žádné pazvuky linout od motoru.
- Sledujte, jestli auto hezky plynule zrychluje. Zda má výkon, jaký by mít mělo (je jasné, že 1.2i nebude žádný ďábel, víte jak to myslím :-)).
Budete potřebovat pomoct?
Rad a tipů je to hromada, ale upřímně je to stále jen základ základů. Pro laika opravdu není lehké skutečný stav ojetého auta dobře zhodnotit. Přitom právě na tomhle stojí a leží vaše budoucí spokojenost s autem a míra rizika nutných velkých investic do oprav. Vřele doporučit vám proto můžu službu testovací jízda a technická kontrola, kterou nabízí firma Autotým specializující se na služby spojené s poradenstvím při koupi ojetého auta. Odborník s vámi auto prohlédne, projede, vezme jej na kontrolu do servisu, kde jej řádně proklepne, aby odhalil všechny současné i potenciální neduhy vyhlédnutého kousku. Testovací jízda a osobní kontrola vás vyjde na 1500 Kč, kontrola v servisu pak na 2000 Kč. V balíčku Standard za zvýhodněnou cenu 2990 Kč pak můžete mít služby ověření historie, testovací jízda a osobní kontrola a prohlídka v servisu. Nebo můžete zvolit komplexní balíček Premium, který obsahuje služby vyhledání vhodného auta v inzerci a prověření jeho skutečné dostupnosti, ověření původu, testovací jízdu, osobní kontrolu, prohlídku v servisu, vyjednávání o slevě a nabídku financování. Ceník služeb najdete zde.
Přeji vám šťastnou ruku při výběru, solidní prodejce a kvalitní auta v nabídce. :-)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Hodinový manžel – Autotým
Jak si správně vybrat ojeté auto?
Jak nenaletět bazaristům? 1. díl – právní vady