V IS je vše kultivované a sametové, jen brzdy mají docela jedovatý nástup.
Jednou ze tříd, kde Renault zatím neboduje tak výrazně, jak by si přál, je segment velkých SUV. Přitom právě tady je čím dál více zákazníků, o které mohou značky bojovat. Jak zdatný bojovník bude nový Renault Koleos a zda má šanci dostat statut autokabelky, jsem zjišťovala na jeho prezentaci.
Pokud vám Koleos přijde povědomý, možná je to tím, že se nese na vlně designérského stylu prezentovaného už na modelu Talisman. Oba modely navrhly týmy designéra Alexise Martotea. Poznávacím znamením je výrazný LED pásek denního svícení nebo zadní světla dlouhá jak týden před výplatou.
Interiéru vévodí dotyková obrazovka multimediálního systému R-Link o uhlopříčce 8,7 palce. Rozvržení ovládacích prvků bude známé zákazníkům již zmíněné vlajkové lodi značky, modelu Talisman, tak majitelům nových Meganů. Vrcholné modely nabízí čalounění kůží Nappa, kůží obšitá může být i palubní deska a na výběr je několik barev osvětlení interiéru.
Tepelný komfort je důležitý, co si budeme povídat. Zaujalo mě, že se volant Renaultu Koleos umí vyhřát na 20 stupňů za 4 minuty. Teď se to asi zdá nedůležité, ale počkejte za pár měsíců. Vpředu mohou být sedadla vyhřívaná i ventilovaná, vzadu vyhřívaná. A držák na nápoje nabízí funkci chlazení i příhřevu. Vždy v závislosti na nastavení klimatizace, takže v létě si horký čaj dát nemůžete. :-)
Koleos si zakládá na prostornosti i pohodlném nastupování a vystupování. Zajímavostí je, že vpředu se dveře otevírají do úhlu 70 stupňů, vzadu pak 77 stupňů. Věřte, že jsou to nadprůměrné hodnoty, a když si zavzpomínáme na roky školní docházky a připomeneme, že pravý úhel je 90 stupňů, jistě mi uvěříte, že přístup do interiéru je opravdu komfortní a ušpinění nehrozí. Mimoto jsou dveře protažené až pod úroveň prahů. Práh tak netrčí ani se nešpiní, což vaše světlé kalhoty jistě ocení.
SUV zákazníci milují kvůli vyššímu posazu a lepšímu rozhledu. Ale snad poprvé jsem si všimla, že by byl vyšší posaz vyloženě vyzdvihován samotnou automobilkou. Renault uvádí, že v Koleosu se sedí v průměru o 15 cm výš než v klasickém sedanu. A to je vážně hodně, protože mně můžete věřit, že člověk cítí každý centimetr. S přehledem by pak měla novinka své zákazníky uspokojit prostorností, kufr má objem 542 litrů. Otevírat se může elektricky, a to dnes moderním „předkopnutím“ pod zadní nárazník. Otevření trvá 5 sekund.
Vybírat můžete z množství designů litých kol v rozměrech od 17 do 19 palců. Vrcholné verze označené Initiale paris mají disky kol, které svými paprsky připomínají Eiffelovku. Tedy chce to trochu představivosti, ale vypadají vážně e(i)fektně. :-) Vidět je můžete například na úvodní fotce článku.
Renault Koleos sází na pohon všech kol od Nissanu (X-trail) a jelikož Nissan je svými čtyřkolkami pověstný, určitě nedělá špatně. Volit můžete mezi režimy pohonu pouze předních kol (2WD), pohonem všech kol v automatickém režimu, kdy se síla motoru rozděluje mezi přední a zadní kola v poměru od 100 % ku 0 % do 50:50 (4WD Auto) a režimem s daným poměrem přenosu výkonu mezi přední a zadní kola 50:50 (4WD Lock). Takhle vyspělý pohon všech kol jen málokterá SUV nabízí.
O benzin nebyl u Koleosu zájem, asi logicky, turbodiesel zde bude lepší volbou. Na výběr jsou dva, jeden s výkonem 130 a druhý 175 koní. U výkonnější verze je možnost výběru mezi manuální a automatickou převodovkou. Automat je bezstupňový (CVT), ale s přednastavenými rychlostními stupni, což převedeno do lidské řeči znamená, že se chová jako klasický automat. Slabší motor přenáší výkon na přední kola, silnější je vždy v kombinaci s pohonem na všechna čtyři.
Renault u svých modelů už tradičně nabízí bohatou výbavu. Nový Koleos nebude výjimkou a nabídne mimo již zmíněného i automatické „emergency“ brzdění nebo automatické parkování. Na prvním řádku ceníku najdete částku 699 900 Kč.
Otestovat jsem měla možnost výkonnější verzi s automatickou převodovkou ve výbavě Initiale Paris. Prostě celkově vrcholné provedení, takové rozmazlování si nechám líbit. :-) Každopádně i rozmazlovací Koleos musel schytat nějaké ty palce dolů. Vyzkoušela jsem ho totiž na silnici, polní cestě i terénním polygonu, a tak se rychle ukázalo, kde jsou jeho silné stránky a kde naopak slabiny.